- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

وضعیت دریاچه ارومیه با بارش های مناسب خوب است

Posted By admin On اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۶ @ ۶:۰۳ ق.ظ In اخبار ویژه,دریاچه ارومیه | No Comments

گروه خبر: معاون توسعه مدیریت، حقوقی و مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سایه اقدام های دولت یازدهم و بارش های مناسب در زمان حاضر وضعیت دریاچه ارومیه و تالاب های کشور خوب است.
محمد مجابی در نشست تخصصی احیای دریاچه ارومیه با سازمان های مردم نهاد آذربایجان_شرقی افزود: در زمان کنونی حجم آب دریاچه ارومیه به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که این میزان در سال ۹۳ حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب بود.
وی با بیان اینکه وضعیت دریاچه ارومیه تثبیت شده و به سمت بهبود می رود، اظهارکرد: آب وارد شده به دریاچه ارومیه آب منطقه بوده و آبی خارج از سیستم وارد اکوسیستم آن نشده بنابراین دریاچه در حال ترمیم خود است.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و مجلس سازمان حفاظت محیط زیست یادآوری کرد: اگرچه امسال بارش های خوبی در حوضه دریاچه ارومیه اتفاق نیفتاده و بارش ها نسبت به سال گذشته کمتر بوده اما تراز آب دریاچه نسبت به سال ۹۳ در وضعیت مناسبی قرار گرفته است.
مجابی، ادامه داد: اقدام های متعددی در دولت یازدهم در این حوضه انجام شده که جلوگیری از برداشت آب از چاه های متعدد غیر مجاز، اصلاح الگوی کشت، تعامل با جوامع محلی، تغییر شیوه آبیاری در کشت و لایروبی برخی رودخانه ها و کانال ها از آن جمله است که باعث ورود آب به دریاچه ارومیه شده است.
وی گفت: ۲۰۰ تالاب در سطح کشور وجود دارد که در زمان حاضر بسیاری از آن ها از جمله تالاب های بختگان، هامون و هورالعظیم وضعیت خوبی دارند.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پدیده گرد و غبار در کشور گفت: بیش از ۸۰ درصد این ریزگردها منشا خارجی داشته و باید از طریق دیپلماسی با کشورهای منطقه نسبت به جلوگیری از بروز آن ها اقدام شود.
مجابی افزود: هم اکنون مطالعه کانون های گرد و غبار در کشور انجام شده و ۲۰ استان کشور درگیر این پدیده بوده و در آذربایجان شرقی و غربی نیز این کانون ها مطالعه شده است.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با ابراز نگرانی از وضعیت محیط زیست کشور و دنیا گفت: با ادامه تخریب طبیعت احتمال نابودی ما نیز وجود دارد و باید تلاش کنیم برگی بدون علت نریزد.
مسعود پزشکیان افزود: مرگ یک درخت یا موجود زنده با اینکه شاید دیده نشود ولی در آینده دنیا تاثیر گذار بوده و مداخله انسان در طبیعت برای آینده این دنیا خطرآفرین است.
وی با اعلام آمادگی برای همکاری در خصوص حفاظت محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه اظهارکرد: اصلاح الگوی کشت و تغییر رفتار کشاورزی در منطقه برای احیای این دریاچه ضروری بوده و باید با همکاری جوامع محلی و برنامه ریزی مناسب در این زمینه اقدام کرد.
پزشکیان افزود: مطالب و موارد مطرح شده در این نشست نیاز به پیگیری جدی داشته و این موارد طی جلسه ای با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان محیط زیست و نمایندگان تشکل های مردم نهاد و سایر نهادها و دستگاه های مربوط مطرح و تصمیم گیری می_شود.
نماینده تشکل های مردم نهاد آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با ابراز نگرانی از وضعیت دریاچه ارومیه بر تکمیل و ادامه برنامه های ستاد احیای دریاچه تاکید کرد و گفت: تسریع در اصلاح جاده خاکریز که از سوی راه و شهرسازی اجرا می شود و احداث تونل در این منطقه ضروری است.مهناز اسلامی، افزود: مطالعه کانون_های ریزگرد، تامین حق آبه بخش جنوبی دریاچه ارومیه، تداوم لایروبی، اجرای طرح تنفس برداشت نمک از این دریاچه به مدت حدود ۲ سال و اجرای برنامه های فرهنگی به منظور آگاه سازی مردم و ایجاد حساسیت در بین آنان در خصوص خشکی دریاچه ارومیه از مطالبه های انجمن های مردم نهاد برای احیای دریاچه ارومیه است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا در این جلسه مقرر شد موارد مطرح شده از سوی انجمن_های مردم نهاد طی جلسه ای با وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و نمایندگان تشکل های مردمی مطرح و تصمیم_گیری شود.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%88%d8%b6%d8%b9%d9%8a%d8%aa-%d8%af%d8%b1%d9%8a%d8%a7%da%86%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%8a%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%b4-%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%d8%ae/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.