- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه رئیس جمهور را به مجلس می‌کشاند

Posted By admin On آبان ۱۰, ۱۳۹۶ @ ۶:۳۶ ق.ظ In اخبار ویژه,دریاچه ارومیه | No Comments

گروه خبر:عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید به اینکه باید به دنبال راه‌حلی جهت حل مشکلات دریاچه ارومیه باشیم، گفت: جمع‌آوری امضاء برای طرح سوال از رئیس جمهور نیز راهی برای چاره‌اندیشی برای این مشکل بزرگ است.
محمدحسین فرهنگی با اشاره به مطالبه نمایندگان دو استان آذربایجان‌شرقی و غربی در خصوص طرح سوال از رئیس جمهور در مورد دریاچه ارومیه، اظهار کرد: به عنوان نماینده مردم آذربایجان موافق این طرح سوال بوده و آن نامه را نیز امضاء کرده‌ام.وی با بیان اینکه هدف اصلی از این نامه یافتن علاجی بابت وقفه ایجاد شده در مورد حل مشکلات دریاچه ارومیه است، افزود: در رابطه با حل مشکلات دریاچه ارومیه منابعی در نظر گرفته شده بود و در کنار آن کارهایی نیز انجام گرفت ولی در حال حاضر نه تنها آن منابع قطع شده بلکه مسؤول ستاد احیای دریاچه نیز به سمت دیگری منصوب شده است.
عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید به اینکه باید به دنبال راه‌حلی جهت حل مشکلات دریاچه ارومیه باشیم، بیان کرد: جمع‌آوری امضاء برای طرح سوال از رئیس جمهور نیز راهی برای چاره‌اندیشی به این مشکل بزرگ است.
وی با اشاره به اینکه در تاریخ بعد از انقلاب اسلامی موضوع طرح سوال فقط یکبار مطرح شده است، ادامه داد: منع قانونی برای طرح سوال نمایندگان از رئیس جمهور وجود ندارد و مهم رسیدن به اهداف مدنظر است که با چه روشی به آن اهداف نزدیک شویم.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: در حال حاضر مشکل اصلی، رسیدگی به وضعیت وخیم دریاچه ارومیه است و نیاز به ورود همه مووع هست و اصلاً مهم نیست با نامه، طرح سوال و یا هر راه دیگری وارد عمل شویم بلکه مهم ورود با جدیت به این موضوع و رسیدن به اهداف مورد نظر است.وی اضافه کرد: از رئیس مجلس گرفته تا دولتمردان و مردم باید همه به صحنه آمده و پیگیر موضوع دریاچه شوند تا روزی فرا نرسد که حال دریاچه بدتر از این شود.
فرهنگی با تاکید به اینکه برخی مسائل در اختیار انسان نبوده و برخی مسائل نیز داخلی نیست، تصریح کرد: در رابطه با احیای دریاچه ارومیه باید علاوه بر تامین برخی منابع و ذخایر آبی، تعابیری در خصوص عمیق شدن دریاچه از قبیل برداشت نمک و یا حل چشمه‌های گرفته شده در اثر میان‌گذر و گردش آب دریاچه صورت گیرد زیرا در صورت غفلت و عدم توجه جدی وضعیت بدتر و بحرانی‌تر خواهد شد.
این گزارش حاکی است، برای طرح سووال از رئیس جمهور حداقل یک چهارم نمایندگان باید موافقت خود را اعلام و این طرح را امضا کنند.
طرح سوال از رئیس جمهور در ۳۰ سال گذشته در نظام جمهوری اسلامی ایران یعنی در هشت دوره مجلس سابقه نداشته است و روسای جمهور هیچگاه مورد سوال نمایندگان مجلس واقع نشدند. مطابق ماده ۱۹۶ آئین نامه داخلی مجلس براساس اصل ۸۸ قانون اساسی در صورتی که یک چهارم کل نمایندگان مجلس بخواهند درباره یکی از وظایف رئیس جمهور سووال کنند، باید سووال خود را به طور صریح، روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس مجلس تسلیم کنند.
رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصی ارجاع می کند. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور و نماینده منتخب سوال کنندگان تشکیل جلسه دهد و در این جلسه نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سوال کننده گزارش شود.
پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم نمایندگان مجلس که سووال را امضا نمودند، از سوال منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سووال آنان را قرائت و فورا برای رئیس جمهور ارسال کند و این سوال ظرف ۴۸ ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می گیرد. بر اساس ماده ۱۹۷ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سووال در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سووال پاسخ گوید مگر با عذر موجه و با تشخیص مجلس، مدت طرح سوال از طرف نماینده منتخب سوال کنندگان حداکثر ۱۵ دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ساعت خواهد بود. به نتیجه رسیدن یا نرسیدن این طرح در مجلس یکی از بحث های میان نمایندگان است.
*رئیس جمهور: دریاچه ارومیه را احیا کردیم و به وعده خود عمل کردیم
حسن روحانی رئیس جمهور در یکم مرداد ۹۵ در اجتماع مردم ارومیه گفت: قبل از انتخابات من در شهر ارومیه به شما وعده دادم و گفتم اگر به عنوان رییس جمهور انتخاب شوم، اولین مصوبه دولت یازدهم مربوط به احیای دریاچه ارومیه خواهد بود. مردم عزیز آذربایجان غربی من به وعده‌ام وفا کردم و در اولین جلسه دولت یازدهم بحث دریاچه ارومیه و احیای این دریاچه را مطرح کردم و ساعتی قبل که با هواپیما از بالای دریاچه ارومیه عبور کردم وضعیت این نگین آذربایجان غربی را مشاهده کردم. اگر شرایط سال‌های قبل ادامه پیدا می‌کرد، اگر در این سه سال برنامه‌های مدون این دولت برای این دریاچه اجرا نمی‌شد، امروز سطح آب دریاچه ارومیه باید ۱۲۰ سانتی‌متر دیگر کاهش پیدا می‌کرد.
وی افزود: ما در یک شرایط بحران در دریاچه ارومیه و در شرایط بحران برای محیط زیست این استان و استان‌های همجوار و مجموعاً برای ۱۴ میلیون نفر از جمعیت ایران قرار می‌گرفتیم. اما امروز سطح آب دریاچه ارومیه به همت همه مسئولین و مردم به‌حمدالله ۱۰ سانتی‌متر نسبت به مقدار آب سال ۹۲ افزایش دارد و همه تلاش دولت بر این است که قدم به قدم به سمت احیای این دریاچه را گام برداریم. ۱۷دستگاه اجرایی کشور مسئول احیای دریاچه ارومیه هستند.
دانشگاهیان، دستگاه‌های دولتی، سازمانهای مردم‌نهاد، کشاورزان، صنایع، مردم شهر و روستا همه کمک کردند و دست به دست هم دادند تا امروز ما به این باور برسیم که دریاچه ارومیه احیا و آباد خواهد شد.روحانی تصریح کرد: آن روز که من به ارومیه آمدم جوانی به من گفت اگر به داد دریاچه ارومیه نرسید ما می‌خواهیم در دست نوشته‌هایمان برای فرزندان و نوه‌هایمان بنویسیم که روزگاری در اینجا آب بود، اسمش دریاچه ارومیه بود. امروز من به آن جوان عزیز اعلام می‌کنم دیگر باید برای نسل آینده بنویسید دریاچه احیا شده؛ دریاچه ارومیه به دست مردم غیور آذربایجان احیا شده است.سطح آب دریاچه ارومیه امروز نسبت به پارسال در همین روز ۴۶ سانتی متر افزایش پیدا کرده است.
آماری که با نگاهی به گزارش‌های فروردین ۹۲ بر‌خلاف آنچه انتظار می‌رود، نه‌تنها اثری از افزایش ۸۰سانتی‌متری این تراز در فروردین ۹۶ مشاهده نمی‌کنیم بلکه با ترازی ۱۲۷۱/۸۰ متری در فروردین ۹۲ مواجه می‌شویم که در مقایسه با تراز ۱۲۷۰/۸۲ متری فروردین ۹۶، کاهش یک‌متری تراز دریاچه طی چهار سال گذشته را به نمایش می‌گذارد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از فارس چهار سال از وعده انتخاباتی حسن روحانی مبنی بر عزم جدی برای احیای دریاچه ارومیه و به دنبال آن تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در اولین مصوبه هیات دولت یازدهم می‌گذرد اما آنچه در پایان دولت باقی مانده است ارائه آمار متناقضی از سوی سازمان محیط‌زیست است تا این چنین دستاوردهای محیط‌زیستی دولت تدبیر و امید در قالب کمیت قابل‌توجه‌تری قرار گیرد.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%88%d8%b6%d8%b9%d9%8a%d8%aa-%d8%a8%d8%ad%d8%b1%d8%a7%d9%86%d9%8a-%d8%af%d8%b1%d9%8a%d8%a7%da%86%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%8a%d9%87-%d8%b1%d8%a6%d9%8a%d8%b3-%d8%ac%d9%85%d9%87%d9%88%d8%b1/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.