نماينده مردم اروميه در مجلس:

وضعیت آموزشی عامل مهاجرت روستاییان به شهرها است

وضعیت آموزشی عامل مهاجرت روستاییان به شهرها است

گروه خبر:عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وضعیت نابسامان مدارس روستایی سبب شده است تا روستاییان مهاجرت کرده و در حاشیه شهرها ساکن شوند.
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی پارلمان طی سخنانی به عنوان موافق طرح استیضاح علی‌‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: متأسفانه تعدا زیادی از مدارسی که مردم و خیرین ساخته‌اند و تحویل آموزش و پروش در روستاها داده‌اند، فروخته شده و متأسفانه مشاهده می‌شود تعدادی از مدارس روستایی به جای اینکه به دانشگاه تبدیل شوند، به کمپ ترک اعتیاد تبدیل شده‌اند.
وی افزود: چه کسی اجازه می‌دهد مدارس روستایی به کمپ ترک اعتیاد تبدیل شوند؟ خیرین اهداکننده زمین برای ساخت مدارس روستایی می‌گویند این زمین‌ها را برای آموزش فرزندان روستایی اهدا کرده‌اند نه برای ترک اعتیاد جوانان متخلف شهری و معتاد که فرهنگ روستا را تحریف می‌کنند.
قاضی‌پور ادامه داد: اعتبارات و امکانات لازم برای هنرستان‌های روستای و خوابگاه‌های آنها و مدارس شبانه‌روزی روستایی با وجود دو برابر شدن اعتبارات، پرداخت نمی‌شود و امکانات این خوابگاه‌ها و مدارس به روز نمی‌شوند.
وی با طرح این سؤال که آیا جمع‌آوری مدارس شبانه‌روزی روستایی مورد تأیید نمایندگان مجلس است یا نه؟، تصریح کرد: چه کسی دستور جمع‌آوری مدارس روستایی را داده است؟ این یک مشکل مدیریتی است، آقای وزیر به لطف شما همچنان در جنوب کرمان، شاهد مدارس کپری و کانکس هستیم که دانش‌‌آموزان در دمای ۵۰ درجه بالای صفر تحصیل می‌کنند. آیا دانش‌آموزان شهری تحمل چنین شرایطی را دارند؟
قاضی‌پور با بیان اینکه سال گذشته وزارت آموزش و پرورش بدون ضوابط در جای جای کشور نیروهای جدیدی را در قالب نیروهای شرکتی جذب کرد و افراد با سابقه را کنار گذاشت، متذکر شد: آموزش و پرورش، روستاییان را رها کرده‌ است، برای شش کلاس یک معلم یا حداکثر ۲ معلم پروازی گذاشته است، آیا این فرزندان روستایی خدایی ندارند؟
چرا آمار بی‌سوادی کشور بالاست، به خصوص در روستاها، آیا این موضوع از سیاست غلط جمع‌آوری مدارس روستایی نشأت نمی‌گیرد؟
نماینده ارومیه در مجلس بر همین اساس یادآور شد: چرا باید خانواده‌های روستایی به خاطر تحصیل فرزندانشان روستاها را ترک کنند و در حاشیه شهرها سکونت کنند تا دخترانشان بتوانند تحصیل کنند؟ تخلیه روستاها به معنای افزایش جمعیت شهری است؛ البته بسیاری از خانواده‌های روستایی به خاطر نداشتن شغل در روستاها باقی نمی‌مانند.
وی با بیان اینکه هزینه تحصیل برای افراد کم درآمد، کارگران، کشاورزان و مستمری‌بگیران روستایی بسیار بالا رفته است، خاطرنشان کرد: متأسفانه هزینه‌هایی برای مردم تحمیل می‌شود و افراد کم‌درآمد به خصوص کارگران با مشکلات جدی در این زمینه مواجه هستند.
نماینده ارومیه در مجلس در ادامه سخنانش تأکید کرد: با وجود آنکه گفته شده ۲٫۵ میلیون تومان به معلمان حقوق داده شود، اما کدام معلم روستایی ۲٫۵ میلیون حقوق دریافت می‌کند؟ قانون مصوب نمایندگان مجلس برای معلمان متأسفانه اجرایی نشد و آقای فانی سیستم آموزش و پرورش را کلاً نامتمرکز کرده است؛ آقای وزیر اولویت کمک به آموزش و پرورش را در هیأت دولت جا نینداخته است.
به گزارش آرازآذرزبایجان به نقل از خانه ملت، وی در پایان خاطرنشان کرد: آقای فانی روحیه کم‌تحرکی دارد و این کم‌تحرکی باعث ضرر و زیان فراوان به آموزش و پرورش شده است، متأسفانه نشریه »نیمکت« آموزش و پرورش که با هزینه دولت چاپ می‌شود، برای جناح و افراد خاصی تبلیغ می‌کند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


8 − هفت =