وزیر علوم افتاد

وزیر علوم افتاد

گروه خبر:جلسه استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
جلسه مجلس به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و در این نشست، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری حضور داشتند اما حسن روحانی رئیس‌جمهور به دلیل سفر استانی به اردبیل، در این جلسه حضور نداشت. این نخستین استیضاح یکی از وزیران کابینه روحانی است. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه،‌ سیف رئیس کل بانک مرکزی، قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور، مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، رضا رحمانی فضلی وزیر کشور، بیژن زنگنه وزیر نفت، علی جنتی وزیر ارشاد، نوبخت سخنگوی دولت و حمید چیت چیانوزیر نیرو در این نشست حضور داشتند.
مهم‌ترین اتفاقات جلسه استیضاح وزیر علوم به شرح زیر است:
*زاکانی موافق استیضاح
- سخنرانی علیرضا زاکانی نماینده تهران و اصولگرا در مخالفت با وزیر علوم ارائه شد.
موارد مطرح شده از سوی زاکانی درباره قانون‌شکنی، التهاب آفرینی، گروه‌گرایی، فعال کردن گسل‌های قومی – مذهبی و به‌کارگیری افراد فتنه‌گر در وزارت علوم بود.
او ادامه داد: امروز فوریت کشور، فوریت اقتصادی و اولویت آن حوزه فرهنگی است. آموزش، تحول‌آفرین و شکل‌دهنده اقتصاد مقاومتی و مصون ماندن ایران از بدخواهان استیضاح وزیر علوم. امروز باید کمر همت بست و از آسیب‌ها و رخنه‌های موجود کاست. از این منظر نیز آموزش عالی دارای حساسیت بالا است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز روز امتحان ماست تا معلوم شود تربیت ما انقلابی و اسلامی است یا جناحی و باندی و فرقه‌ای؛ رعایت حال مردم را می‌کنیم یا توجه به جناح و گروه خود.زاکانی گفت: استیضاح‌کنندگان حامیان جدی فرجی‌دانا در رأی اعتماد در سال گذشته بودند و امروز برای جهت‌گیری درست وزارت علوم راهی جز استیضاح نیافتند؛ اما سوال اینجا است که چرا استیضاح؟ آیا راه دیگری نبود؟ علت اصلی استیضاح، قانون‌شکنی، التهاب آفرینی، فعال کردن گسل‌های قومی- مذهبی و سیاسی، گروه‌گرایی به جای تولید علم و آراستن دانشگاه‌ها است.
*پخش فیلم علیه وزیر علوم
به هنگام سخنرانی نقوی حسینی که به عنوان موافق استیضاح صحبت می‌کرد کلیپی علیه فرجی دانا وزیر علوم پخش شد. این فیلم مربوط به جلسه تشکل‌های دانشجویی با حضور وزیر علوم بود، دانشجویان در رابطه با انتصاب سرپرست دانشگاه شهید چمران و دانشگاه اصفهان از وزیر علوم سوال کردند و وی گفت: متاسفم که سیستم اطلاعاتی مملکت این‌قدر عقب‌مانده است. رعایایی سرپرست فعلی دانشگاه شهید چمران اهواز را نشان می‌داد که به گفته‌ی آن‌ها در تجمعی در سال ۸۸ حضور داشته و در حال قرائت بیانیه تجمع بود. وی همچنین صحبت‌های توفیقی، مشاور وزیر علوم را نشان داد که در جمع متحصنین سال ۸۸ سخنانی را برای آرام کردن متحصنین ایراد می‌کرد.
*پخش فیلم سخنان خاتمی در دانشگاه
در میان سخنرانی موافقان استیضاح وزیر علوم، محمدحسن آصفری کلیپی از مراسم ۱۶ آذر سال گذشته در مجلس پخش شد. به ظاهر این فیلم مربوط به سخنرانی محمدرضا خاتمی در مراسم شانزده آذر دانشگاه تهران در سال گذشته بود، بخش‌هایی از سخنرانی محمدرضا خاتمی را نشان می‌داد که وی در آن گفته بود «این‌ها زور دارند، پول دارند ولی عقل ندارند».
در این فیلم خاتمی گفته بود «این‌ها بخش‌های بسیار کوچکی از جریان‌های سیاسی کشور هستند و نباید اصولگرایان را با آن‌ها یکی بدانیم».
*جعفرزاده مخالف استیضاح
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس در مخالفت با استیضاح گفت که استیضاح وزیر بدترین گزینه برای حل مشکلات است. دوستانی که به عنوان موافق صحبت کردند، همکاران دلسوزی بودند که دلشان برای نظام و انقلاب می‌سوزد و دغدغه‌هایی که دارند دغدغه‌های همه همکاران ما است و حتی می‌توانم شهادت دهم که جزو دغدغه‌های وزیر است. او ادامه داد: هیچ‌کس نمی‌تواند این دغدغه‌ها را منکر شود اما اختلاف‌نظر بین موافقین و مخالفین در شیوه و روش است، کسی نمی‌تواند ادعا کند که وزیری منصوب کند که ابدا مشکلی نداشته باشد اما شیوه حل این مشکلات در استیضاح نیست و برای برطرف کردن دغدغه‌های نمایندگان بدترین گزینه یعنی استیضاح انتخاب شد. این نماینده‌ی مجلس خطاب به نمایندگان گفت: ببینید چه کسی از نتیجه استیضاح خوشحال می‌شود؛ ببینید افراطیون فراری خارجی از کشور چه بوق و کرنایی راه انداختند ما می‌خواهیم چه کسی را از گردونه خارجی کنیم؟
*تغییر شرط معدل بورسیه‌ها در دوره زاهدی
محمد حسن ابوترابی فرد رئیس مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه گفت: دکتر محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت احمدی‌نژاد در خصوص صحبت‌ها و آمار مستند شده در سخنان آقای هروی نامه‌ای به بنده نوشت. وی با قرائت نامه‌ی وزیر سابق گفت: آقای هروی در سخنانشان گفتند وزارت علوم از سال ۸۵ اشرافی بر بورسیه‌های دانشجویی نداشته است؛ درحالی‌که شورای بورس آیین‌نامه‌ای تدوین کرد و بنده این آیین‌نامه را برای اجرا تایید و ابلاغ کردم. تایید بنده نیز در قالب پاراف این نامه انجام شده است. رئیس جلسه ادامه داد: بر اساس‌نامه‌ی زاهدی، در دوران وزارت ایشان معدل مقطع لیسانس ۱۴ و معدل کارشناسی ارشد ۱۶ در نظر گرفته‌شده بود تا افراد بتوانند در بورسیه دانشجویی استفاده کنند.
*لاریجانی: روحانی از بورس استفاده نکرد
علی لاریجانی رییس مجلس درباره اظهارات زاکانی که به عنوان موافق استیضاح وزیر علوم صحبت کرد توضیحاتی داد و گفت: رئیس‌جمهور از بورس استفاده نکرده است. علی لاریجانی بعد از سخنان علی‌اصغر زارعی به عنوان موافق استیضاح وزیر علوم در توضیحاتی با اشاره به سخنان زاکانی به عنوان دیگر موافق این استیضاح، گفت: آقای زاکانی در سخنان خود گفت به نظرم بخش زیادی از وزرا و معاونان رئیس جمهور از این موهبت بورس بهره‌مند بوده‌اند که در این زمینه حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در نامه‌ای که به دست بنده رسید اعلام کرده است این سخنان خلاف بوده و دکتر روحانی از بورس استفاده نکرده است.وی افزود: من گفتم این را تحقیق کردند و نوشته‌ی آقای زاکانی که از روی ورقه می‌خواندند این بود که بخش زیادی از وزرا و معاونین رئیس جمهور بورس بوده‌اند اما وقتی من گفتم فیلم را دیدند غیر از این بود و آقای زاکانی گفتند به نظرم بخش زیادی از وزرای محترم و معاونین ایشان و ریاست جمهوری از این موهبت استفاده کردند.لاریجانی همچنین بیان کرد: ظاهرا سبق لسانی صورت گرفته، در نوشته چیز دیگری بوده و در بیان اشتباه گفتند.رئیس مجلس یادآور شد: علی ایاحال رئیس جمهور از بورس استفاده نکردند و اگر اشتباهی در بیان بوده تصحیح می‌شود.
*بخشی از سخنرانی وزیر علومرضا فرجی دانا وزیر علوم در سخنرانی خود با اشاره به یکی از موارد استیضاح که »کند شدن روند پیشرفت علمی کشور« عنوان شده گفت: آنچه در صحنه آموزش عالی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنم نتیجه سیاست‌ها و عملکردهایی است که ۴ تا ۶ سال قبل آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه »کند شدن روند پیشرفت علمی کشور از محورهای استیضاح است«افزود: براساس آمار و با توجه به اینکه ایران یک درصد از جمعیت جهان را دارد به جای اینکه سهم یک درصد در حوزه مقالات علمی داشته باشد سهمش در سال ۲۰۱۴ به ۱٫۶ درصد رسیده است، می‌توان این طور برداشت کرد که آنچه ما در نه ماه گذشته در وزارت علوم انجام دادیم چنین اثر شگرفی به جا گذاشته است.فرجی دانا با بیان اینکه نباید بگذاریم سکه‌های قلب به جای سکه‌های اصل در بازار رواج پیدا کند اظهار کرد: آنچه در سال ۲۰۱۴ دیده می‌شود بعضا نتیجه کاری است که ۲ تا ۴ سال پیش انجام شده است و این به فرآیند تولید علم برمی‌گردد، من می‌خواهم نتیجه بگیرم آنچه در صحنه آموزش عالی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنم نتیجه سیاست‌ها و عملکردهایی است که ۴ تا ۶ سال قبل آغاز شده است.وی همچنین گفت:‌ اگر رکودی می‌بینیم که هنوز دیده نمی‌شود به واسطه سیاست‌های است که سال‌ها قبل آغاز شده و من خوف آن را دارم که چنین رکودی در حوزه فناوری ایجاد شود، تمام سعی خود را به کار می‌برم که تمهیداتی بیندیشیم که رکودی را شاهد نباشیم.وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشجویان در مقطع فوق‌لیسانس ۲ تا ۲٫۵ سال و در مقطع دکترا ۴ سال را پشت سر می‌گذارند اظهار کرد:‌ما در مورد یک فرآیند ۱۰ ساله صحبت می‌کنیم تا کسی که تولید علم را انجام می‌دهد به صحنه بیاید، بنابراین آنچه الان می‌بینیم به دولت نهم و دهم هم برنمی‌گردد و دولت‌های هفتم و هشتم این سرمایه‌گذاری‌ها را کرده‌اند.فرجی دانا اضافه کرد: وقتی ما در سال ۶۵ یا ۶۶ به‌عنوان بورس شاگرد اول برای ادامه تحصیل اعزام شدیم ۱۰ سال از زمان اعزام گذشت تا توانستیم در صحنه علم و فناوری نقش‌آفرینی کنیم.فرجی دانا در ادامه سخنان خود در جلسه استیضاح با استناد به مقالات چاپ شده در آی اس آی و روند رشد علمی کشور گفت: روند رشد از ۲۰۰۰ مقاله که زیر یک استناد بوده است به ۷٫۹ استناد رسیده و این برای کشور غرورآفرین است.وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که بنده اینجا مدافع برخورد علمی با فضای تولید علم و فناوری هستم گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند باید نتایج تحقیقات به سمت کاربردی شدن سوق یابد.
*رای گیری
پس از پایان بخش دوم سخنرانی وزیر علوم در دفاع از عملکرد خود، رای گیری استیضاح در حال انجام است. اکثریت اعضای مجلس شورای اسلامی با رای مثبت به استیضاح وزیر علوم، رضا فرجی دانا را از این سمت برکنار کردند.از میان ۲۷۰ رای، ۱۴۵ رای مثبت به استیضاح، ۱۱۰ منفی و ۱۵ رای ممتنع نیز به صندوق انداخته شد و در نتیجه رضا فرجی دانا از سمت وزیر علوم تحقیقات و فناوری برکنار شد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۸:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


3 + = شش