عليرغم اظهار نظر مسئولان استاني//

وزارت بهداشت صعودی بودن روند کرونا در آذربایجان غربی را تایید کرد

وزارت بهداشت صعودی بودن روند کرونا در آذربایجان غربی را تایید کرد

گروه جامعه:در حالی که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی صعودی بودن آمار کرونا در این استان را رد می کرد وزارت بهداشت و درمان آذربایجان غربی را در بین ۵ استان با رشد صعودی مبتلایان کرونا و یا رسیدن به پیک بیماری معرفی کرد.
بر اساس اعلام گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، بر اساس بررسی‌های اپیدمیولوژی صورت گرفته بر روند ابتلا و گسترش ویروس کرونا در ایران رتبه نهم ابتلا به کروناویروس را در جهان به خود اختصاص می‌دهد و تا ۳۱ فروردین ماه ۸۲ هزار و۲۱۱ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۵۱۱۸ نفر جان خود را از دست داده و ۵۷ هزار و ۲۳ نفر نیز بهبود یافته‌اند.
همچنین بیشترین شناسایی موارد قطعی ابتلا به این بیماری در کشور روز ۱۱ فروردین ماه بوده است.
در آذربایجان غربی نیز بر اساس آخرین آمار در این استان ۱ هزار و ۹۰۴ نفر مبتلا شده‌ و آمار جانباختگان نیز ۱۴۱ نفر است.
روند مبتلایان و جانباختگان از هشتم اسفند ماه در این استان صعودی بوده و همچنان رو به افزایش است، به نحوی که در عرض یک هفته(۱۴ تا ۲۳ فروردین ماه)، ۵۹۷ نفر بر تعداد مبتلایان این بیماری و ۳۳ نفر نیز به جمع جانبختگان اضافه شد. یعنی تنها در آن یک هفته روزانه حدود ۱۰۰ نفر به جمع مبتلایان افزوده شده است.
در روز ۲۳ فروردین ماه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در ستاد استانی مبارزه با کرونا، آینده استان را وخیم اعلام کرد و گفت: هر کس تا آنجا که می‌تواند در جهت پیشگیری از چرخش ویروس اقدام کند.
با وقوع آهنگ سریع و صعودی بودن کرونا در این استان دیدگاه ها در حوزه استانداری و دانشگاه علوم پزشکی استان نسبت به صعودی بودن و نبودن این بیماری متفاوت بود و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: که سیر بیماری کرونا در استان صعودی نیست و در تحلیل این مسئله گفت: از یک سو مردم نسبت به این بیماری حساس‌تر شده‌اند و با مشاهده علایم زودتر مراجعه می‌کنند.
اما وزارت بهداشت و درمان کشور صعودی بودن آمار کرونا در آذربایجان غربی را تایید و اعلام کرد؛ بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته درباره بیماری کووید ۱۹ در کشور تا روز ۳۱ فروردین ماه علی‌رغم آنکه در کل کشور روند نزولی بیماری مشاهده می‌شود اما، روند صعودی یا شروع پیک در پنج استان قم، کهکیلویه و بویراحمد، مازندران، آذربایجان غربی و اردبیل مشاهده می‌شود.
شروع پیک کرونا در آذربایجان غربی از دهه سوم فروردین ماه توسط بسیاری از کارشناسان هشدار داده شده بود اما برخی از مسئولین اصرار داشتند که مرحله ورود به پیک را به افزایش نمونه گیری ها نسبت دهند.
حتی استاندار آذربایجان غربی در بیان علت اینکه نسبت به ماه اول آمار مثبت بیماری افزایش نشان می دهد گفت: ظرفیت آزمایشگاهی مان در استان چند برابر شده است. یعنی قبلا مثلا ۷۰ تا نمونه را آزمایش می کردیم ۴۰ تا مثبت بود و الان بالای ۲۵۰۰ و ۳۰۰ نمونه می گیریم و حدود ۶۰ یا ۶۷ آزمایش مثبت می شود در واقع تعداد انجام آزمایش ۴ برابر شده ولی آمار مثبتها ۴ برابر نشده است این نشان می دهد که بیماری کنترل شده است.
این در حالی است که افزایش نمونه گیری ها که آمار دقیقی از آن در هر استان و به نسبت جمعیت در میان استان های مختلف کشور تا کنون ارائه نشده است، را به تنهایی نمی توان به پای شناسایی همه بیماران و صعودی نبودن بیماری دانست.
هفته گذشته صلاح الدین خدیو، داروساز و فعال مدنی ، نزدیک شدن آذربایجان غربی به پیک کرونا را هشدار داد و گفت: در زمینه اپیدمی کرونا، زمان حائز اهمیت است، در واقع هرچه مردم بیشتر به رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام کنند، فرصتی طلایی در اختیار کادر درمان قرار می دهند تا با آرامش بیشتر و برخورداری از امکانات درمانی بهتر مرحله پیک کرونا را سپری کنیم.
او اضافه کرد: اما در صورتی که این منحنی به اوج خود برسد کادر درمانی در این حالت مستهلک خواهد شد احتمال ابتلای آنها نیز به بیماری افزوده می‌شود، ظرفیت تخت‌های آی سی یو و دستگاههای تنفس مصنوعی کمتر خواهد شد و آمار مرگ و میر نیز بالا می رود، بنابراین مردم باید با درک اهمیت زمان در این بیماری نسبت به رعایت نکات بهداشتی دقت بیشتری داشته باشند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از کردپرس، با این اوصاف، ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی دراین روزها بیش از پیش در آذربایجان غربی مشهود است امری که متاسفانه مردم کمتر به آن توجه دارند و خطر ورود به پیک را با نقض پروتکل های بهداشتی تا کنون درک نکرده اند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


هفت × = 63