مديرکل محيط زيست آذربايجان غربي:

ورود فاضلاب به دریاچه ارومیه فعلا نگران کننده نیست

ورود فاضلاب به دریاچه ارومیه فعلا نگران کننده نیست

گروه خبر:در حالی که نماینده مردم ارومیه نسبت به ورود فاضلاب و پساب تصفیه نشده به دریاچه ارومیه به شدت انتقاد می کند مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی معتقد است که ورود ورود فاضلاب به دریاچه ارومیه فعلا نگران کننده نیست!
متاسفانه وزیر نیرو به جای حفاظت از دریاچه ارومیه، اجازه ورود فاضلاب شهری و پساب شهرک_های صنعتی واقع در تبریز و ارومیه را از طریق رودخانه های منتهی به این دریاچه داده است.”این انتقاد چند روز پیش نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه به اقدامات وزارت نیرو و سازمان محیط زیست در مورد احیای در یاچه ارومیه است.
وی وزیر نیرو و ابتکار را دو متهم اصلی فاجعه زیست محیطی در دریاچه ارومیه می داند که اجازه داده اند پساب شهرک های صنعتی و فاضلاب شهری بدون تصفیه وارد دریاچه شود و با این کار کمر به قتل دریاچه بسته اند.
قاضی پور معتقد است وزیر نیرو مرگ دریاچه را کلید زده و سازمان محیط زیست برخلاف مسئولیت حاکمیتی خود تنها نظاره گر بوده است.
صحبت های نماینده مردم ارومیه در مجلس در حالی است که رئیس مرکز بهداشت ارومیه نیز می گوید ۲۰ درصد پساب های صنعتی و خانگی تصفیه نمی شود.”پساب های تصفیه نشده در هنگام عملیات رهاسازی پساب های تصفیه شده به دریاچه ارومیه در نهرهای آب با هم ترکیب می شوند و عملیات جداسازی صورت نمی گیرد.”
به گفته صادقانی فر۸۰ ?? درصد پساب تصفیه شده براساس گزارش های محیط زیست از “بی او تی” قابل قبولی دارد که با روش های علمی برداشت می توان از آن برای توسعه فضای سبز و کشت صیفی جات استفاده کرد در حالی که این پساب ها همراه با پساب های تصفیه نشده وارد دریاچه ارومیه می شود.
*ورود فاضلاب به دریاچه ارومیه فعلا نگران کننده نیست!
اما مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی میگوید ورود فاضلاب شهری و پساب شهرک های صنعتی به دریاچه ارومیه فعلا نگران کننده نیست!
پرویز آراسته ضمن تایید بخشی از اظهارات نماینده مردم ارومیه می گوید: در حال حاضر یک قسمت از فاضلاب شهری ارومیه که به تصفیه خانه مرکزی وارد می شود مورد پالایش و تصفیه قرار می گیرد ولی بخشی از فاضلاب که اضافه بر ظرفیت تصفیه خانه است به ویژه در روزهایی که باران می بارد به صورت خام به پایین دست دریاچه سرازیر می شود.”زمانی که میزان فاضلاب ورودی بیش از ظرفیت تصفیه خانه باشد الزاما باید یک “بای پس” انجام شود چون عملا تصفیه این حجم بالا امکان پذیر نیست اما این فاضلاب خامی که به سمت دریاچه ارومیه می رود وارد دریاچه نمی شود”وی با اعلام این مطلب توضیح می دهد که در حال حاضر آب دریاچه کم است و این پساب فعلا با آب دریاچه مخلوط نمی شود و در قسمت پایین دست دریاچه می ماند.”در فاضلاب های صنعتی نیز باید گفت که در حال حاضر ۲ شهرک داریم که هر دو تصفیه خانه فاضلاب دارند. اما یک قسمت از شهرک صنعتی فاز ?۲ ارومیه به دلیل داشتن معارض ملکی با قسمت دیگر آن از هم جدا افتاده اند که همین جدایی موجب شده که این قسمت از وجود تصفیه خانه بی نصیب باشد.”مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی خاطرنشان می کند که در حال حاضر از استاندار و فرماندار تا رئیس دادگستری پیگیر حل این مشکل هستند و امیدواریم این مشکل هستند. ولی بخشی از حرفهای آقای قاضی پور که می گوید فاضلاب و پساب تصفیه نشده به سمت دریاچه سرازیر می شود درست است ولی به خاطر اینکه “فعلا” آب خیلی پائین است این فاضلاب با آب دریاچه مخلوط نمی شود.
*افزایش ۴۲ سانتی متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از فارس ، وی در مورد آخرین وضعیت دریاچه نیز می گوید: دریاچه شرایط خوبی دارد و پروژه های اجرا شده برای احیای دریاچه موثر بوده و سطح آب دریاچه را در کل تقریبا ۴۲ سانتی متر افزایش داده و پایه آبی دریاچه نیز بالا آمده است.آراسته امیدوار است که اگر امسال بارندگی خوبی اتفاق بیفتد، دریاچه سال خوبی را در پیش داشته و شرایط برای سمت تثبیت وضعیت دریاچه پیش برود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


9 × دو =