رئيس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي دانشگاه علوم پزشکي آذربايجان غربي متذکر شد

وجود ضعف در انتقال فرهنگ سنت‌های گذشته به فرزندان

وجود ضعف در انتقال فرهنگ سنت‌های گذشته  به فرزندان

گروه خبر: رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در آستانه چهارشنبه آخر سال، نسبت به رخداد حوادث ناشی از آتش_بازی هشدار داد و گفت: متأسفانه تاکنون نتوانسته ایم آن گونه که باید فرهنگ صحیح سنت‌های گذشته را به فرزندانمان انتقال دهیم.
به گزارش آراز آذربایجان دکتر علی فروتنی در نشست خبری هماهنگی برنامه‌های ایام پایانی سال و چهارشنبه آخر سال با اصحاب رسانه با بیان اینکه چهارشنبه آخر سال در چندین صد سال گذشته به عنوان آیین‌های ایرانیان به شمار می‌رود و بر اساس این آیین در هر منطقه با توجه به فرهنگ آن مراسماتی با برپا کردن آتشی کوچک انجام می‌شد، اظهار کرد: اکنون متاسفانه شاهد انتقال نادرست این فرهنگ به فرزندانمان هستیم که شیرینی گذشته را تبدیل به تلخی و ناراحتی کرده است.
وی با بیان اینکه دوران جوانی و نوجوانی مطالباتی را دارد و رفتارهای مخاطره آمیز و تخلیه روحی نیز مربوط به این دوران است افزود: فرزندان ما هیچ اطلاعی از مراسمات درست بزرگانمان ندارند که این ضعف را در قالب انواع سوختگی‌ها، معلولیت‌ها، جراحات و در برخی مواقع نیز مرگ در چهارشنبه آخر هر سال شاهد می‌شویم.
وی اطلاع رسانی را مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل تاثیر گذار در آگاهی دهی و کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال دانست و ادامه داد: رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها باید با آگاهی دهی و اطلاع رسانی به موقع، خانواده‌ها را از برگزاری صحیح مراسمات این روز آشنا سازند.
فروتنی خاطر نشان کرد: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نهاد های عمومی در خصوص عواقب استفاده از مواد منفجره بسیار موثر بوده که امیدواریم امسال شاهد کاهش حوادث و مصدومیت ها در چهارشنبه آخر سال در استان باشیم.
فروتنی با اعلام اینکه فراوانی مصدومین در سال ۹۰ در استان ۳۰۸ نفر و در سال ۹۱ تعداد ۲۴۷ نفر بودند، تصریح کرد: متاسفانه در سال گذشته ۱۱ معلولیت کشور در چهارشنبه آخر سال ۳ مورد متعلق به استان بود که ۲ نفر در شهرستان ارومیه و یک نفر نیز در یکی از شهرهای جنوب استان رخ داد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: در این مدت زمان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان میزان بروز حادثه در سال ۹۰ تعداد ۱۰,۲ درصد و در سال ۹۱ نیز ۷,۹ درصد بوده است.
وی با بیان اینکه بیشترین تعداد مصدومین در سال ۹۰ را سنین ۱۵ الی ۱۹ ساله با ۲۱,۵ درصد تشکیل می‌دادند، گفت: این در حالی است که در سال ۹۱ این سنین جای خود را به ۲۰ الی ۲۴ ساله با ۱۸,۸ درصدی داده است که آقایان ۳ و نیم برابر بیشتر از زنان تعداد مصدومین را به خود اختصاص داده‌اند.
وی در ادامه سخنان خود خیابان‌ها و کوچه‌ها را بیشترین مناطق بروز حادثه در چهارشنبه آخر سال دانست و افزود: حدود ۷۲ درصد حوادث چهارشنبه آخر سال در کوچه‌ها و خیابان‌ها رخ می‌دهد که داخل خودروها، منازل و سایر اماکن در رده‌های بعدی قرار دارند. وی اذعان داشت: از تعداد کل آسیب دیدگان چهارشنبه آخر سال ۹۱، بیش از ۳۱ درصد را دانش آموزان تشکیل می‌دادند که عمده‌ترین حوادث در حوزه استفاده از ترقه رخ داده بود.
فروتنی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها برای تهیه اقلام آتش سوزی همراه فرزندان خود نسبت به خریداری آن‌ها اقدام کنند، بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد مواد محترقه از دست فروشان غیر مجاز خریداری می‌شوند.وی گفت: به عقیده ما تمامی اقلام آتش بازی خطرناک بوده و حتی اقلام موجود در مراکز مجاز توزیع این اقلام نیز می‌توانند خطرات بسیاری را بر افراد داشته باشد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی در بخش دیگر سخنان خود به تشریح آسیب دیدگان از نظر موقعیت حوادث رخ داده اشاره کرد و اظهار داشت: میزان ۴۷,۹ درصد حوادث در حین بازی با مواد محترقه، ۱۳,۸ درصد در حین عبور از پیاده روها ۱۲,۴ درصد تماشاچی، ۹,۴ درصد موقع پریدن از روی آتش و ۱,۸ درصد نیز در حین تهیه مواد محترقه منجر به گرفتار شدن در حوادث این روز شده‌اند.
*درصد مصدومیت ناحیه دست در استان از میانگین کشوری بالاست
فروتنی با اشاره به اینکه بیشترین نواحی آسیب دیده در چهارشنبه آخر سال ۹۱ دست چشم و صورت بود، بیان کرد: بیش از ۴۳ درصد سوختگی‌ها در استان از ناحیه دست، ۲۸ درصد از ناحیه چشم و ۱۶ درصد نیز از ناحیه صورت بوده در حالی که این آمار به ترتیب در میانگین کشوری ۳۸,۳، ۲۳,۷ و ۱۴ درصد بوده است که متأسفانه آمار سوختگی دست در استان از میانگین کشوری فراتر است.
*کاهش ۱۹ درصدی حوادث چهارشنبه آخر سال در سال ۹۱
وی ضمن اشاره به این موضوع که امیدواریم امسال شاهد کاهش چشمگیر حوادث در این ایام باشیم به کاهش ۱۹ درصدی حوادث چهارشنبه آخر سال در سال ۹۱ اشاره کرد و اذعان داشت: از نظر فراوانی وقوع حادثه شهرهای ارومیه، خوی بوکان، پیرانشهر و مهاباد دارای بیشترین آمار حوادث هستند.وی دانش آموزان را در رتبه اول بروز حوادث این روز عنوان کرد و گفت: مشاغل آزاد و خانه داران در مراحل دوم و سوم قرار دارند.فروتنی آموزش والدین، آموزش کودکان و نوجوانان و جوانان و اقدامات محیطی را از جمله مهم‌ترین راه حل‌های پیشگیری از بروز حوادث چهارشنبه آخر سال دانست و اظهار کرد: توصیه می‌شود با جدی گرفتن همراهی خانواده‌ها در حین آتش یازی فرزندان، خریداری از محل‌های مجاز، عدم خرید از ترقه‌های دست ساز و جلوگیری از پرتاب ترقه به پشت بام‌ها و بالکن منازل شاهد کاهش حوادث در این ایام باشیم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۴:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


6 − = پنج