واکنش رهبران ایران به مشکلات و چالش های زیست محیطی کشور

واکنش رهبران ایران به مشکلات و چالش های  زیست محیطی کشور

برگردان علیرضا طالب زاده
گروه اجتماعی:مشکلات و فاجعه های زیست محیطی ایران همچنان مورد توجه رسانه های بین المللی است.
مخصوصا بعد از فرمایشات هوشمندانه رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان و دست اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست در اسفند ۹۳ بیشتر مورد توجه دولتمردان و مسئولان کشور و فعالان محیط زیست و رسانه های خارجی قرار گرفته است.
گاردین در گزارشی تحلیلی که به قلم علی میرچی و کاوه مدنی محققان ایرانی دانشگاه های میشیگان و امپریال کالج لندن به رشته تحریر درآمده به این مساله پرداخته است. در زیر برگردان این گزارش را می خوانید:
عیسی کلانتری وزیر پیشین کشاورزی در سال ۱۳۹۲ مدعی شد که با روند فعلی ایران خالی از سکنه خواهد شد.
او گفت این خطری است که به مراتب جدی تر از خطر امریکا و اسرائیل است.
از آن زمان بحران های پی در پی زیست محیطی، رهبران ایران را واداشته تا مدیریت بلندمدت آب، خاک و هوای کشور را بدقت مورد توجه قرار دهند. با پر شدن تنها ۴۰ درصد سدها، حسن روحانی رییس جمهور کشور از مردم ایران خواسته است که ۱۰ درصد از مصرف آب خود را کم کنند.
آب رودخانه های مهمی مانند کارون و کرخه در جنوب غرب به طور چشمگیری کاهش یافته است. همچنین زاینده رود در شهر تاریخی اصفهان متناوبا خشک می شود.
دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه آب نمک خاورمیانه در شمال غرب کشور در طول دهه گذشته ۹۰ درصد کوچک شده است. کاهش سریع جنگل ها باعث افت کیفی زمین ها به علت از بین رفتن خاک حاصلخیز سطحی آنها می شود. در بهمن ۹۳ طوفان های گردوغبار زندگی عادی در جنوب غرب ایران را دچار وقفه کرد چرا که ذرات گردوغبار ۶۶ بار بیشتر از حد طبیعی بود. نمایندگان استان خوزستان در مجلس سازمان حفاظت از محیط زیست را به خاطر ناتوانی در مقابله با این مشکل به شدت مورد انتقاد قرار دارند.
نها برای ابراز همدردی با مردم حوزه انتخابی خود با ماسک در مجلس حاضر شدند.
این بخشی از واقعیت مساله است حتی اگر نقش مجلس در تصویب، تشویق و حمایت پروژه های توسعه کشور در طول ده های گذشته که علت اصلی بلایا و فاجعه های زیست محیطی محسوب می شود نادیده گرفته شود.
علی لاریجانی رییس مجلس از تمام متخصصان و کارشناسان حوزه محیط زیست خواست که با کمیسیون های تخصصی و مرکز پژوهش های مجلس برای تصمیم گیری در خصوص مسائل تخصصی محیط زیست همکاری کنند.
لاریجانی به اصل ۵۰ قانون اساسی اشاره کرد که حفاظت از محیط زیست را »امری همگانی« و هر گونه فعالیتی اعم از اقتصادی یا سایر فعالیت ها را که موجب تخریب محیط زیست یا صدمات جبران ناپذیر به آن شود ممنوع می داند.اواسط ماه گذشته روحانی تاکید کرد که در حال حاضر طوفانهای گردوغبار مسایل زیست محیطی را بیشتر از گذشته ملموس تر کرده است.
آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم خواستار اقدامات عملی شده است. امسال در هفته ملی منابع طبیعی (۱۵ تا ۲۲ اسفند) که نماد ارج نهادن به طبیعت و اهمیت آن است، رهبر معظم به مسئولان، دست اندرکاران و فعالان منابع طبیعی و حفظ محیط زیست فرمودند: «مسئله محیط زیست، مسئله این دولت یا آن دولت، مسئله‌ی این شخص یا آن شخص و مسئله این جریان و یا آن جریان نیست بلکه موضوعی کشوری و ملی است که باید برای حل مشکلات مرتبط با آن، همه دست به دست یکدیگر دهند.
» آیت الله خامنه ای با اشاره به دیدگاه اسلام در خصوص اهمیت حفظ زمین و ثروتهای عمومی کره خاکی با ابراز نگرانی از وجود هماهنگی و همکاری کافی بین دستگاه های مسئول خواستار تهیه سند ملی برای محیط زیست، پیوست محیط زیستی برای همه طرح های عمرانی، صنعتی و تجاری شد.رهبر معظم مخصوصا به دستگاههای مسئول امر کردند که قاطعانه با تعدی به جنگل ها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهات به ظاهر قابل قبول ، مقابله کنند. ایشان تاکید کردند در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده و آنهایی که ثروت های عمومی را ثروت شخصی خود می کنند بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاهها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود. همچنین رهبر انقلاب بر اهمیت آموزش عمومی و فرهنگ سازی و نقش مردم تاکید کردند.
اینها همه شروع امیدوارکننده ای است اما درجه مشکل و چالش بسیار بزرگ است. تغییرات فوری و گسترده، هم در آگاهی و فهم عموم و هم در کل شیوه های دولت در مدیریت محیط زیست کشور ضروری است.
سازمان حفاظت از محیط زیست قدرت و موقعیتی برابر با نهادهای قدرتمندی مانند وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت که مسئول و مجری پروژه های توسعه هستند ندارد. با این احوال علیرغم اینکه موضوعات زیست محیطی اغلب در حاشیه قرار می گیرد اما وقتی حادثه ای رخ می دهد سازمان حفاظت از محیط زیست در نوک حمله انتقادها قرار می گیرد.
و وقتی بحرانی ناگهانی فروکش می کند دوباره طبق معمول وضعیت به حالت سابق برمی گردد.
پذیرفتن و مد نظر قرار دادن مسایل زیست محیطی در سطوح بالاتر در ساختار قدرت سیاسی ایران می تواند منجر به اصلاحات دیرهنگام شود.
یک طرح زیست محیطی ملی و همه جانبه دارای پشتوانه قانونی قوی برای خاتمه دادن به بازی های بیهوده بین نهادها و سازمان های دولتی برای انتقاد و حمله به یکدیگر و مقصر قلمداد کردن همدیگر، حیاتی است.
چنین طرحی می تواند ایران را از واکنش به بحران ها با راه حل های دقیقه آخری و شتابزده به سمت حل ریشه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مسایل سوق دهد.
ایران در آینده در معرض خطر خشک شدن رودخانه ها و تالاب ها، کم شدن آب های سطحی، جنگل زدایی، فرسایش خاک، از بین رفتن تنوع زیستی، هوای دودآلود و طوفان های گردوغبار برخاسته از زمین های خشک شده قرار دارد. با این حال، لحن هشداردهنده و بی سابقه در رهبری سیاسی ایران فرصتی را برای مسئولین، فعالان و همه ایرانیان فراهم آورده است تا تعادل متزلزل بین انسان و طبیعت را بهبود بخشند.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱:۳۸ ب.ظ

دیدگاه


شش − 1 =