واکنش به احداث مرکز پژوهش های دریاچه ارومیه در تبریز

واکنش  به احداث مرکز پژوهش های دریاچه  ارومیه در تبریز

گروه اجتماعی : با وجود مرکز پژوهش های احیای دریاچه ارومیه که به مدت ۱۶ سال در این زمینه فعالیت می کند و یکی از مجهزترین مراکز در بحث آب و محیط زیست در کشور است، احداث مزکز پژوهش های این دریاچه در دانشگاه تبریز مصداق حیف و میل بیت المال را دارد. مرکز پژوهش های دریاچه ارومیه در دانشگاه این شهر با سابقه ۱۶ ساله و فعالیت ۴۰۰ هیئت علمی یکی از ظرفیت های مهم برای کمک به احیای دریاچه ارومیه است.
با توجه به بهره مندی این پژوهشکده از محققین و متخصصین آشنا با شرایط موجود منطقه و حضور در منطقه جغرافیایی این دریاچه که قبلا در حوزه پژوهشی آرتمیا و آبزیان فعالیت می کرد با وجود بحران خشکی دریاچه ارومیه پژوهش ها به سمت احیای این دریاچه سوق دادند تا اینکه در حال حاضر،‌ پژوهشکده دریاچه ارومیه زمینه جذب محققین داخلی و خارجی و همگرایی تخصص های گوناگون از جمله مهندسی آب،‌ عمران، زمین شناسی،‌ اکولوژی، خاک،‌ محیط زیست،‌ اقتصاد‌، علوم اجتماعی،‌ شیمی،‌ و بیولوژی‌ و همکاری با دانشگاه های منطقه را فراهم کرده است.
با وجود چنین مرکز پژوهشی در این دانشگاه ایجاد مرکز پژوهش های مطالعاتی دریاچه ارومیه در دانشگاه تبریز چندی پیش توسط مسئولین ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه مطرح شد.
*دولت ستاد احیای دریاچه ارومیه را از دانشگاه شریف به دانشگاه ارومیه منتقل کند
پیش از نیز خبر ایجاد مرکز ستاد احیای ملی دریاچه ارومیه در رسانه ها منتشر شده بود که نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی موضوع استقرار این ستاد در دانشگاه شریف را مورد انتقاد قرار داده و اظهار کرده بود: دولت ستاد احیاء دریاچه ارومیه را از دانشگاه شریف که یک مجموعه صرفاً صنعتی و به دور از محل وقوع بحران زیست محیطی است باید به دانشگاه ارومیه که مجموعه کاملا تخصصی و مرتبط به موضوع است منتقل کند.
وی اظهار کرده بود: جای تعجب و تأسف است که با وجود دانشگاهی با پیشینه و قدرت دانشگاه ارومیه که پایان نامه ها، طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی فراوانی در موضوع دریاچه ارومیه در آن انجام شده و اساتید و نیروی انسانی کارکشته و متبحری در آن وجود دارد بازهم دولت ستاد احیا دریاچه ارومیه را در تهران و آنهم در دانشگاه صنعتی شریف مستقر کرده است و این کار توجیه ندارد.
*احداث مجدد مرکز پژوهش های دریاچه ارومیه در تبریز مصداق هدر دان بیت المال است
نمیانده ولی فقیه در آذربایجان غربی بار دیگر نیز در خطبه های نماز جمعه ۲۳ آبان با اشاره برنامه دولت برای ایجاد مرکز پژوهش های دریاچه ارومیه در دانشگاه تبریز گفت: با وجود مرکز پژوهش های احیای دریاچه ارومیه که به مدت ۱۶ سال در این زمینه فعالیت می کند و یکی از مجهزترین مراکز در بحث آب و محیط زیست در کشور است، احداث مزکز پژوهش های این دریاچه در دانشگاه تبریز مصداق حیف و میل بیت المال را دارد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه اظهار کرد: دولت بودجه کلانی را برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته همت کرده است که این دریاچه را احیا کند ولی ایجاد مرکز پژوهشی دریگر برای احیای این دریاچه در آذربایجان شرقی، دوباره کاری و هدر دادن بیت المال است.
*چیت چیان با ایجاد مرکز پژوهش دریاچه ارومیه در تبریز برای ۷۲۹ میلیارد نقشه کشیده است
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از اروم نیوز، نادر قاضی پور، یکی از سه نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی که عضو فراکسیون نجات دریاچه ارومیه نیز است، در گفت و گو با اروم نیوز گفت: وزیر نیرو برای ۷۲۹ میلیاردی که برای احیای این دریاچه مصوب شده است، نقشه دارد و در صدد آن هستند که این اعتبارات را صرف مطالعات آقایان در تبریز کنند.
وی اظهار کرد: آقایان ستاد احیای ملی دریاچه را در دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی کردند که با این وجود دسترسی پژوهشگران و متخصصانی که چندین سال بود درباره این موضوع تحقیق می کردند، صلب شد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود اینکه مطالعات زیادی درباره احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه این شهر و سازمان حفاظت محیط زیست این استان صورت گرفته است نیازی به ایجاد مزکز پژوهش های دریاچه ارومیه در تبریز نیست.
وی تصریح کرد: تمام مطالعات برای چگونگی احیا صورت گرفته است، زمان، زمان عمل است نه مطالعه، ایجاد مجدد مرکز پژوهش وقت کشی و حیف و میل بیت المال است.به گفته این عضو فراکسیون نجات دریاچه ارومیه، این موضوع توسط نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی پیگیری می شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


1 × = شش