وام‌های دانشجویی قطره‌چکانی شد

وام‌های دانشجویی قطره‌چکانی شد

گروه گزارش: کمبود اعتبارات بار دیگر دامن دانشجویان را گرفت. در سال تحصیلی جاری، دانشجویان در حالی به دانشگاه‌ها می‌روند که دستشان برای دریافت وام‌های دانشجویی از همیشه کوتاه‌تر خواهد بود، چون بخشنامه‌ای که صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم صادر کرده این محدودیت‌ها را خواستار شده است. این بخشنامه اکنون به دانشگاه های سراسر کشور ابلاغ شده و نقشه راه در سال تحصیلی ۹۴ ـ ۹۳ را ترسیم کرده؛ نقشه ای که تاکید دارد تا اطلاع ثانوی، وام های دانشجویی فقط به دانشجویان مستعد و کم بضاعت تعلق خواهد گرفت.
دیروز تلاش ما برای گفت وگو با رییس صندوق رفاه دانشجویان به نتیجه نرسید، اما آن طور که در بخشنامه نیز بصراحت بیان شده، علت اعمال این محدودیت های تازه کمبود اعتبارات است؛ کمبودی که از دید طراحان بخشنامه فقط با اعمال برخی اولویت بندی ها می توان بر آن غلبه کرد.
به این ترتیب اگر در سال های گذشته، وام های دانشجویی نصیب هر کسی نمی شد و دریافت وام با دوندگی های زیاد میسر بود، امسال به علت کاهش اعتبارات صندوق رفاه این وضع تشدید خواهد شد و عده بیشتری از دانشجویان دست خالی خواهند ماند.
این در شرایطی است که با وضع اقتصادی موجود، تورم پیش رونده و فشار مالی که بسیاری از دانشجویان تحمل می کنند، افراد بیشتری در مضیقه قرار می گیرند و احتمال ترک تحصیل شمار بیشتری از دانشجویان قوت می گیرد.
البته اگر طبق اعلام صندوق رفاه، دانشجویان مستعد و کم بضاعت در اولویت دریافت وام قرار بگیرند به طور طبیعی افراد مستعد نباید به دلیل مضیقه های مالی دچار مشکل تحصیلی شوند، اما نگرانی این است که در توزیع وام ها جانب عدالت رعایت نشود و حق به حقدار نرسد و همچون سال های گذشته عده ای با داشتن رابطه موفق به دریافت وام شوند و سر مشمولان واقعی بی کلاه بماند.امسال این بیم نیز وجود دارد که «دانشجویان مستعد و کم بضاعت» در هر دانشگاه طبق سلیقه شخصی تفسیر شود و هر مسئول با متر و معیار خود، متقاضیان را غربال کند که این وضع در تنگنای مالی امسال یک تهدید محسوب می شود.
*نیاز ۲۷۰۰ میلیاردی، اعتبار ۲۷۰ میلیاردی
بحث بر سر کمبود ۷۲ میلیارد تومان اعتبار است. گره کار این است که صندوق رفاه برای پرداخت وام تحصیلی به همه دانشجویان متقاضی به ۲۴۰ میلیارد تومان پول نیاز دارد، اما کل اعتباری که برای صندوق مصوب شده ۹۹٫۵ میلیارد تومان است.این در حالی است که اگر صندوق رفاه بخواهد به همه تقاضاهای وام شهریه پاسخ مثبت دهد، به ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد در حالی که مبلغی که روی کاغذ به این صندوق اختصاص یافته ۱۶۸ میلیارد تومان است.
پس می توان گفت نیازهای صندوق رفاه تقریبا ده برابر اعتباری است که در اختیارش قرار می گیرد به طوری که امسال، این صندوق فقط برای تامین نیازهای دانشجویان در دو بخش وام تحصیلی و شهریه به بیش از ۲۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، در حالی که فقط نزدیک به ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار برایش مصوب شده است.
در واقع فاصله میان اعتباراتی که مصوب می شود و مبالغی که تخصیص می یابد نیز از مشکلات موجود است به طوری که نمی توان امیدوار بود اعتبارات مصوب روی کاغذ، محقق شود و تمام و کمال در اختیار صندوق رفاه قرار بگیرد که این موضوع نیز کمبودها را تشدید می کند.
*نیاز دانشجویان جدی است
به همان اندازه که کمبود اعتبارات صندوق رفاه واقعی است، نیاز دانشجویان نیز جدی و واقعی است. فشارهای اقتصادی که سال هاست گریبان قشرهای مختلف جامعه را گرفته، دانشجویان را نیز بی بهره نگذاشته، به طوری که بخش زیادی از دانشجویان دانشگاه دولتی و بویژه غیردولتی این فشارها را لمس می کنند.
فلسفه وجود وام های دانشجویی نیز همین است که در بزنگاه ها دست دانشجویان را بگیرد که البته طبیعی است وقتی منابع مالی آب می رود، عده ای نیز ممکن است در بزنگاه ها دست خالی بمانند.
در این میان وضع دانشجویان دانشگاه های غیردولتی ویژه تر است چون شهریه های گران این دانشگاه ها شرایط را برای آنها سخت تر می کند البته آنهایی که از بیرون درباره این گروه از دانشجویان قضاوت می کنند، آنها را افرادی متمول می دانند ولی آنها که از نزدیک شاهدند، نیاز دانشجویان دانشگاه های غیردولتی به وام های دانشجویی را جدی می دانند.علی آهون منش، رییس اتحادیه موسسات غیرانتفاعی از این گروه از دانشجویان حرف می زند و توضیح می دهد که برخلاف تصور، دانشجویان موسسات غیرانتفاعی وضع مالی خوبی ندارند وحتی در برخی موارد اوضاع تاثر انگیزی دارند.
او معتقد است اگر وام های دانشجویی به این گروه از دانشجویان نرسد، آنها مجبور به ترک تحصیل می شوند در حالی که این دانشگاه ها نیز روز به روز خالی تر می شوند و حیاتشان به خطر می افتد.
او از نامه نگاری های فراوان با صندوق رفاه و نامه هفته گذشته اتحادیه به صندوق خبر می دهد که در آن توجه به تسهیلات رفاهی دانشجویان مورد تاکید قرار گرفته؛ نامه ای که البته تاکنون پاسخی برایش نرسیده است.
به احتمال زیاد پاسخ این نامه نیز همانی خواهد بود که در بخشنامه صندوق رفاه آمده یعنی کمبود اعتبار و دست بسته مسئولان صندوق و ابراز امیدواری آنها برای افزایش اعتبارات در سال ۹۴٫
*توزیع عادلانه وام، نیاز دانشجویان
وام های دانشجویی به معنی واقعی کلمه، وام نیست چون مبالغ آن بسیار ناچیز است. طبق اعلام صندوق رفاه، امسال ۲۳ نوع وام در اختیار دانشجویان مستعد و کم بضاعت قرار می گیرد ( تحصیلی، مسکن، پایان نامه، حوادث غیرمترقبه، ازدواج، حج عمره و…) که مبالغ تعدادی از آنها بسیار ناچیز است.
مثلا وام تحصیلی که سقف آن برای دانشجویان مجرد ۸۵ هزار تومان و برای متاهل ها ۱۱۵ هزار تومان است، همچنین وام مسکن مجردها که ۸۵ هزار تومان است و وام متاهل ها ۲۰۰ هزار تومان یا وام ازدواج که یک و نیم میلیون تومان است و با آن تقریبا هیچ کار مهمی نمی توان انجام داد.
با این حال همین وام های اندک نیز متقاضی زیادی دارد که البته از امسال عده محدود تری از دانشجویان موفق به دریافت همین مبالغ ناچیز خواهند شد.
البته شکی نیست که این توزیع قطره چکانی تسهیلات رفاهی ناشی از کمبود اعتبار است، ولی باید دانست ضعیف تر شدن هر ساله این تسهیلات فقط شرایط را بر دانشجویان تنگ می کند و حس مثبت نسبت به فضای آموزش عالی را کمرنگ می کند چون دانشگاه فقط چاردیواری ای برای درس خواندن نیست بلکه مکانی است برای پاسخ دادن به نیازهای آموزشی، پژوهشی و رفاهی البته در شرایط کنونی که کمبود منابع مالی صندوق رفاه را به صدور بخشنامه ای محدودکننده سوق داده، می توان مطالبه وام های معوق را راهی برای جبران کمبود اعتبارات دانست.
طبق اعلام مسئولان صندوق رفاه، دانشجویان بیش از صد میلیارد تومان به این صندوق بدهکارند به طوری که عده ای پس از فارغ التحصیلی نیز برای تسویه وام خود اقدام نکرده اند، در حالی که اگر این مطالبات وصول شود منابع مالی تازه ای در اختیار صندوق قرار می گیرد و به این ترتیب دانشجویان بیشتری می توانند از وام های دانشجویی استفاده می کنند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 6