والیبال ارومیه نیازمند توجه ویژه مسئولان ورزشی است

والیبال ارومیه نیازمند توجه ویژه مسئولان ورزشی است

گروه گزارش:مسئولان والیبالی شهر ارومیه خواستار دوری باشگاه شهرداری ارومیه از اتخاذ تصمیم‌های انفرادی در سرنوشت ورزشی این شهر شدند. ‌
والیبال بازی ساده و قابل اجرا برای تمام گروه‌های سنی در داخل یا خارج خانه است و در بسیاری از مناطق جهان به عنوان یکی از اساسی‌ترین ورزش‌های تفریحی و در برخی مناطق دیگر به عنوان یک ورزش‌ رقابتی شناخته می‌شود.
والیبال در سال ۱۸۹۵ در کشور آمریکا متولد شد و شهرت جهانی آن پس از المپیک ۱۹۶۴ توکیو که برای نخستین بار در برنامه بازی‌های المپیک قرار گرفت فراگیر شد و این ورزش تقریباً در تمام دنیا بازی می‌شود اما در شرق آسیا برزیل، ایتالیا محبوب‌تر است.
در راستای توجه به موضوع استعدادیابی والیبال در شهر ارومیه سمینار بررسی استعدادیابی و جانشین پروری در والیبال به همت کمیته فرهنگی و ورزشی خانه مطبوعات در محل جلسات این کمیته در ارومیه برگزار شد.
غلامحسین کردستانچی رئیس هیئت والیبال شهرستان ارومیه، مرتضی سلیمی عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه و کارشناس استعدادیابی والیبال ارومیه، رسول بنایی رئیس کمیته استعدادیابی والیبال استان آذربایجان غربی و یاشار جوادی نماینده باشگاه مقاومت ارومیه در این جلسه حضور داشتند.
بر اساس ادعای سخنرانان این نشست مدیریت غیرحرفه‌ای مدیران و عدم استفاده از نیروهای جوان به ویژه در ورزش و رشته والیبال باعث بی نتیجه ماندن اقدامات و کسب سود از تبدیل نیروهای جوان و استعدادها به ستاره شده است.
*استعدادیابی والیبال به صورت علمی صورت گیرد
رئیس هیئت والیبال شهرستان ارومیه در این سمینار اظهار داشت: موانعی بر سر راه اقدامات هیئت والیبال استان وجود دارد که ما را از رسیدن به غایت نهایی باز می‌دارد هرچند که از سال ۹۳ بر ضرورت ایجاد مدارس والیبال تاکید بسیاری می‌شود ولی هیئت والیبال ب تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی این مهم باشد.
غلامحسین کردستانچی با اشاره به اهمیت استعدادیابی در رشته والیبال افزود: فلسفه وجود مدارس والیبال به موضوع استعدادیابی برمی گردد و ابزار کنترل تخلفات مدارس از دست هیئت والیبال خارج شده و اجرای این موضوع نیازمند توجه مسئولان و دستگاه‌های متولی والیبال است.
وی خاطرنشان کرد: هیچ برنامه‌ای برای یکسان سازی در رشته والیبال وجود ندارد و این موضوع تنها به هیئت‌های شهرستانی و استانی معطوف نمی‌شود بلکه باشگاه‌ها و فدراسیون والیبال نیز با این مشکل روبرو هستند چراکه اجرای یکسان سازی نیازمند یک برنامه آزمون و خطا است.
رئیس هیئت والیبال شهرستان ارومیه یادآور شد: به سبب فقدان باشگاهی با استانداردهای ورزشی صحیح با مشکلات بسیاری روبرو هستیم و سیاست‌ها و تصمیم‌هایی که در فدراسیون والیبال کشورمان در سطح کلان اتخاذ می‌شود دست ما و دیگر هیئت‌ها را بسته است.
وی با اشاره به مدارس والیبال شهرستان ارومیه تصریح کرد: تعداد پانزده مدرسه والیبال در این شهرستان دارای مجوز هستند و اگر ادعای جوان گرایی داریم باید از تیم جوانان که اخیراً با حضور بازیکنان ارومیه‌ای قهرمان جهان شدند استفاده کنیم و این مهم را به سرمنزل مقصود برسانیم.
*تصمیم گیری فردی در باشگاه شهرداری ارومیه مورد نقد قرار دارد
رئیس کمیته استعدادیابی والیبال استان آذربایجان غربی نیز در این سمینار اظهار داشت: نه تنها بنیان والیبال شهر ارومیه بلکه بنیان والیبال کشورمان نیز از استعدادیابی شروع می‌شود بنابراین بر مسئولان ورزشی وظیفه است که این مهم را بیش از پیش و بیش از هر موضوع دیگری مورد توجه قرار دهند.رسول بنایی با اشاره به برنامه بازه زمانی استعدادیابی خاطرنشان کرد: رشد کودک در ورزش از نه سالگی شروع می‌شود و از سن نه تا سیزده سالگی باید برنامه استعدادیابی شروع شود چرا که فرد در این سنین تشنه یادگیری است و سنین پانزده و شانزده سالگی دوران حرفه‌ای شدن ورزشکار است.
وی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد استعدادیابی در فرآیند فراخوان و پیکر سنجی صورت می‌گیرد و ۸۰ درصد باقی مانده مربوط به برنامه_ریزی و در مرحله بندی‌های ادامه عمر ورزشی ورزشکار خلاصه می‌شود.رئیس کمیته استعدادیابی والیبال استان آذربایجان غربی بیان کرد: در باشگاه شهرداری ارومیه تنها یک فرد تصمیم گیری می‌کند و این موضوع مورد نقد ماست زیرا برنامه ریزی‌ها باید به صورت بهتری انجام شده و پیش روند.وی با اشاره به دید حرفه‌ای در ورزش یادآور شد: اگر در هر تیم و باشگاهی نگاه حرفه‌ای جاری شود موضوع بومی گرایی از بین می‌رود و این موضوع بدون هیچ استثنایی در تمام دنیا صدق می‌کند.
*مباحث روانشناسی ورزشی در کشورمان فراموش شده است
کارشناس استعدادیابی والیبال ارومیه نیز در این سمینار با اشاره به فرآیند استعدادیابی اظهار داشت: هر فردی که سخن یا برنامه‌ای را بر زبان جاری می‌سازد باید مرجعی در پشت آن قرار بگیرد تا بتوان در نهایت به یک هدف و نتیجه واحدی در بین اعضا و کار گروهی رسید.
مرتضی سلیمی با اشاره به هدف استعدادیابی خاطرنشان کرد: استعدادیابی نوعی سرمایه_گذاری برای آینده است و اگر سرمایه_گذاری به صورت خوب و با توجه به شرایط، هزینه و عمر انجام شود می‌توان با حداقل امکانات و تجهیزات به بهترین نتیجه در بهترین شرایط دست یافت.
وی با اشاره به روش استعدادیابی در کشورمان تاکید کرد: استعدادیابی به کشف تصادفی در رقابت‌های کشوری دلالت می‌کند و اغلب ستاره‌های کشورمان در تمامی رشته‌های ورزشی به این گونه شناسایی می‌شوند و در انتخاب استعدادها در بیشتر موارد مسئولان و مربیان به دید میدانی قناعت می‌کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه تصریح کرد: استعدادیابی برخی مواقع به صورت سیستماتیک و علمی صورت می‌گیرد درحالی‌که این مهم فرآیندی است که باید به صورت پله به پله انجام شود.
وی با اشاره به اهمیت موضوع روانشناسی در ورزش بیان کرد: متأسفانه به موضوع روانشناسی در ورزش کشورمان توجه خاصی نمی‌شود و این در حالی است که اگر فرد از نظر روانی آماده باشد می‌تواند کار گروهی و تیمی را به بهترین نحو به سرمنزل مقصود برساند درحالی‌که فرد درون گرا نمی‌تواند این مهم را انجام دهد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازتسنیم سلیمی تاکید کرد: در شهرستان ارومیه و در والیبال شهر ارومیه باشگاه داری صورت نمی‌گیرد و تنها تیم داری به وقوع می‌پیوندد که انتظار اهالی ورزش اصلاح این شیوه و ساختار فعلی است.این سمینار با حضور ده تن از ورزشی نویسان شهر ارومیه برگزار شد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۵:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


6 − چهار =