والدین از مربیان پنهان فرزندانشان چه می‌ دانند؟

والدین از مربیان پنهان فرزندانشان  چه می‌ دانند؟

گروه اجتماعی: اگر باور داشته باشیم که ذهن کودکانمان با چه سرعت و دقتی از عناصر موجود در محیط زندگی¬شان رنگ می¬‌گیرند، ممکن است به گونه¬‌ای دیگر به این موجودات لطیف و آنچه که بعنوان وسائل سرگرمی آنها معرفی شده¬‌اند، نگاه کنیم. نمی‌توان تصور کرد فرزندی در یک خانواده به¬دنیا بیاید و پدر و مادر وی همه‌ی تلاش‌های خود را برای موفقیت او بکار نگیرند. گاهی این تلاش¬‌ها به شکلی است که همه‌ی فعالیت¬‌های والدین در سایه‌ی رشد و پیشرفت فرزندشان قرار می¬‌گیرد، آن¬هم در دنیای پرهیاهوی فعلی که همراه با پیشرفت تکنولوژی کار را برای تربیت نسل آینده و کودکان دشوارتر کرده است. هم‌اکنون وجود ماهواره¬‌ها در خانواده¬‌ها معضلی شده، به هر کجا که بروی پیدا می¬‌شود و این مسأله تربیت فرزندان را با مشکل روبرو ساخته است. گشتی در کانال¬‌های ماهواره¬‌ای جدا از برنامه¬‌های مستهجن آن نشان می¬‌دهد که برنامه¬‌های ویژه‌ی کودکان در این شبکه¬‌های ماهواره¬ای روزبه روز در حال افزایش است و حتی برخی برنامه¬‌های بزرگسالان بطور عمد بصورت انیمیشن و فانتزی ساخته می¬‌شود تا کودکان را نیز همراه خود کنند. جالب این است که برنامه¬‌های ویژه‌ی کودکان به مراتب بسیار حرفه¬‌ای¬‌تر ساخته شده و دوبله¬‌ها، حرف‌ه¬ایی هم دارند، برنامه-‌هایی که میلیاردها دلار صرف ساخته شدن آنها شده و حتی کانال¬‌هایی با فرکانس¬‌های بسیار قوی هم برای آنها در نظر گرفته می¬‌شود. هزینه¬‌های میلیارد دلاری برای ساخت انیمیشن و حتی سریال ویژه‌ی کودکان بمنظور سرگرمی کودکان ما ساخته شده که سئوال اینجاست آیا این هزینه¬‌ها از سر دلسوزی بوده؟ آیا تا بحال دقت کرده¬‌اید که محتوای این کارتون¬‌ها چه هستند؟ آیا کودکی که همراه پدر و مادرش سریال‌های ماهواره‌ای را می‌بیند، گاهی با نقش دختران و پسران هم سن و سال خودش هم‌زاد ‌پنداری نمی‌کند؟ آیا پدر و مادر کودکی که او در سریال‌های ماهواره می‌بیند، شبیه پدر و مادر خودش رفتار می‌کنند؟ آیا تسخیر ذهن نوجوان توسط رسانه‌ها و ایجاد اعتیاد به دیدن برنامه¬‌های آن، بی¬‌رغبتی نسبت به فعالیت¬‌های اجتماعی، کم شدن علاقه به مطالعه کتاب¬‌های مفید و موثر به علت اعتیاد به دیدن صحنه¬‌های مستهجن که نفس تشنه آن است، بلوغ زودرس و دچار شدن به انواع بیماری¬‌های روحی و جسمی، گرفتن فرصت اندیشیدن از آنها که همه‌ی این امور به طرز شگفت¬‌آوری توسط متفکران این رسانه‌¬ها برنامه¬‌ریزی شده است، کافی نیست؟ آیا بهتر نیست که کارشناسان و مشاوران ما در زمینه‌ی مسائل کودک، به فکر راه چاره باشند…؟ آیا خانواده‌¬ها برنامه¬‌هایی برای استفاده‌ی صحیح خود و کودکان‌شان از این امکانات دارند…؟ کودکان در سنین ۳ تا ۵ سالگی فقط بیننده است و قدرت تشخیص میان خوب و بد را ندارند و هر آنچه برای او به نمایش بگذاریم می¬‌بیند و بعنوان یک حرکت پسندیده می¬‌پذیرد. آن¬ها قدرت تفکیک خوب، بد و یا افسانه بودن را ندارند و این باعث می‌شود تا ارزش¬های آنها در دنیای واقعی تغییر کند.
*سایه روشن تأثیر ماهواره بر بنیان خانواده »رضا دستجردی« یک روانشناس اظهار کرد: متأسفانه شبکه¬‌های ماهواره‌ای ارزش¬‌هایی را تبلیغ می¬‌کنند که منطبق با اجتماع نیست و منجر می¬‌شود فرد در سطح کلان با دوگانگی¬‌هایی مواجه شود. وی با بیان اینکه بسیاری از فیلم¬‌ها روابطی را ترویج می‌کنند که خارج از عرف و شرع است، افزود: تصاویر، فیلم¬‌ها و برنامه¬‌های تبلیغاتی ماهواره پیامدی جز سست شدن بنیان خانواده را در پی ندارد. این روانشناس اظهار کرد: نوجوانی یکی از بحرانی¬‌ترین و حساس¬‌ترین دوره¬‌های زندگی انسان به حساب می‌آید که فرد به اوج غریزه می¬‌رسد، اما بسیاری از خانواده¬‌ها که متوجه این امر نبوده و براحتی از ماهواره استفاده می¬‌کنند، باید بدانند بی¬‌بند و باری جنسی و تبلیغ لذت¬‌های جنسی مهم‌ترین برنامه¬‌های ماهواره است که منجر می¬‌شود نوجوان یا جوان قدرت کنترل خود را از دست داده و جذب این برنامه‌ها شوند. دستجردی با اشاره به اینکه بیشتر سریال¬‌ها و برنامه¬‌های ماهواره¬‌ای براحتی و بدون هیچ سانسوری، مسائل جنسی را مطرح و نمایش می¬‌دهند، افزود: این شیوه‌ی ارائه‌ی اطلاعات حتی در آگهی¬‌های بازرگانی ماهواره¬‌ای نیز به وفور دیده می¬‌شود. وی ادامه داد: متأسفانه بارها مشاهده شده فرزندان کوچک خانواده نیز بدون هیچ محدودیتی و در کنار والدین خود این صحنه¬‌ها را تماشا می‌کنند و این در حالی است که هیچ‌گونه ظرفیتی برای پذیرش این قبیل اطلاعات ندارند، در نتیجه تحت‌تأثیر آن قرار می¬‌گیرند. این روانشناس تصریح کرد: زنان خانه‌¬دار بسیاری نیز مصرانه سریال¬‌ها و دیگر برنامه¬‌های ماهواره¬‌ای را دنبال کرده و با اشتیاق از شخصیت¬‌های داستان، نوع پوشش آنان یا برخوردشان با همسر و فرزندانشان در محافل خانوادگی و مهمانی¬‌ها صحبت می¬‌کنند بدون آنکه متوجه واکنش فرزندان در مقابل رفتارشان یا تبعات ناشی از تماشای این سریال¬‌ها باشند
*بلوغ زودرس، ثمره‌ی فیلم¬‌های ماهواره¬‌ای
وی با بیان اینکه بلوغ زودرس یکی از نتایج منفی فیلم‌¬های ماهواره¬‌ای است، اظهار کرد: اگر نوجوان یا جوانی صحنه‌های مبتذل ببیند و شرایط ازدواج را نداشته باشد، می‌کوشد عطش خود را از راه‌های دیگر فرو نشاند. دستجردی با اشاره اینکه برنامه‌¬های ماهواره، میزان تأثیرگذاری برنامه¬‌های صدا و سیما بر روی مخاطبان به خصوص جوانان را تا حدی کاهش داده است، گفت: صدا وسیما باید برنامه¬‌هایی بسازد که مخاطب بیشتری جذب کند و منطبق با ذائقه و علاقه‌ی همه‌ی مخاطبین باشد. وی با اشاره به اینکه ترویج زندگی ساده باید اولویت برنامه¬‌های صدا و سیما باشد، افزود: نشان دادن زیبایی¬‌های زندگی ساده مهم‌ترین مسأله¬‌ای است که باید به آن توجه شود.
*مصون¬‌سازی در برابر آسیب¬‌های ماهواره برنامه¬‌ر¬یزی اساسی را می¬‌طلبد محمدرضا اسدی¬‌یونسی دکترای روانشناسی تربیتی نیز با بیان اینکه ماهواره و رسانه شمشیر دولبه هستند که هم آثار مخربی دارند، هم مثبت، گفت: اثرات مضر و مخرب برنامه¬‌ها و فیلم¬‌های ماهواره بیشتر از فوائد آن است. وی افزود: با توجه به اینکه تا پایان نوجوانی هویت فرد شکل می¬‌گیرد، از این‌رو توصیه می¬‌شود والدین توجه جدی¬‌تری به استفاده نوجوانان از ماهواره داشته باشند. دکترای روانشناسی تربیتی با بیان اینکه نگاه به تربیت باید متفاوت باشد و خانواده¬‌ها نیز باید آموزش¬‌های لازم در استفاده از رسانه¬‌ها ببینند، گفت: والدین باید توجه داشته باشند بعنوان پدر و مادر چه میزان ارزش¬‌های دینی را به فرزندان انتقال داده¬‌اند؟ اسدی¬‌یونسی ادامه داد: امروز باید توجه کنیم بیشتر از آنکه نگران ماهواره باشیم باید نگران انتقال ارزش¬‌های نادرست آن باشیم. وی اظهار کرد: صدا وسیما باید با استفاده از نخبگان بدنبال برنامه¬‌هایی باشد که ارزش¬‌های درست را منتقل و باورهای دینی و مذهبی را در مردم به‌ویژه نسل جوان تقویت کند. دکترای روانشناسی تربیتی با بیان اینکه صدا و سیما باید برنامه‌¬هایی تهیه کند که مطابق با ارزش¬‌های جامعه باشد، گفت: صدا وسیما باید با برنامه¬‌ریزی و محتواسازی برنامه¬‌هایی اثر بخش تولید کند. اسدی¬‌یونسی افزود: شکاف میان فرزندان و والدین، سست شدن روابط میان زن و شوهر و اختلافات خانوادگی پیامدهای استفاده از ماهواره است. وی با بیان اینکه مصون¬‌سازی در برابر آسیب¬‌های ماهواره و اینترنت برنامه¬‌ریزی اساسی را می¬‌طلبد، گفت: خانواده، مدرسه، آموزش و پرورش، دانشگاه و صدا وسیما باید راهکارهایی برای مصون¬‌سازی ارائه دهند. ?

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


پنج + 2 =