وارونه نمایی درفضای مخوف اضمحلال اخلاق

وارونه نمایی درفضای مخوف اضمحلال اخلاق

گروه جامعه : اخلاقیات و دین مداری، دو اصل مهم سیاست ورزی در نظام جمهوری اسلامی است که مانع از افراط و تفریط و رفتار کنشگران بر مبنای منفعت طلبیِ صرف می شود اصلی که گویا میان برخی مخالفان سرسخت دولت چنان تضعیف شده که از هر ابزاری برای حمله بی حد و مرز به مسوولان بهره می جویند.
مخالفان جدی روحانی در دومین دوره اجرایی دولت او، مانند دوره نخست و حتی شدیدتر از آن با تمام توان و ظرفیت خود به مسوولان اجرایی کشور می تازند، چنانکه اگر در دوره نخست ریاست جمهوری روحانی، کارشناسان سیاسی حجم بحران های تحمیل شده به دولت را هر هفت روز برآورد می کردند، اکنون و در نخستین سال از دوره دوم ریاست جمهوری دکتر روحانی، دولت او با بحران های به مراتب بیشتری دست و پنجه نرم می کند؛ بحران هایی که به دست مخالفان او و برای اخلال در عملکرد دولت برساخته شده است. اظهارات تازه »معصومه ابتکار« معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری در انتقاد از مخالفانی که در رسانه های خود به انواع و اقسام روش های غیر اخلاقی برای هجمه به دولت متوسل می شوند، از روش های نخ نمایی نشان دارد که به رغم اثبات ناکارآمدیشان، همچنان از سوی آنان به کار گرفته می شود.
پس از اتهام زنی های بی اساسی که از سوی مخالفان دوآتشه دولت به معاون امور زنان رییس جمهوری در مساله پرونده فعالان محیط زیستی زده شد، ابتکار در گفت و گو با یکی از رسانه ها با اشاره به اتهامات وارد شده به وی از سوی رسانه‌های اصولگرا درباره پرونده فعالان محیط‌ زیست گفت: متاسفانه اتهام‌زنی و تخریب در فضای رسانه‌ای بسیار شده و این موضوع، جای تاسف بسیاری دارد.
اتهام‌زنی‌ها و تخریب‌هایی که از سوی برخی رسانه‌ها صورت می‌گیرد نشان دهنده اضمحلال اخلاقی است که جای تاسف بسیاری دارد. البته تاسف بیشتر ناشی از این است که این امر توسط کسانی صورت می‌گیرد که مدعی دینداری و اخلاق‌مداری هستند.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه اظهار داشت: متاسفانه آن ها چیزهایی را مطرح می‌کنند که اثبات نشده و واقعیت هم ندارد. مورد اخیر مطرح شده نیز یکی از صدها اتهام غیرواقعی و تخریبی است که علیه اعضای دولت تاکنون مطرح شده است. من امیدوارم این مسائل روشن شود و همه به چارچوب قانون و اخلاقیات بازگردیم.
اتهام زنی بدون سند و مدرک به مسوولان اجرایی و تیم همراه روحانی، یکی از تاکتیک_های مستعملی است که بارها و بارها علیه مقام های مختلف دولتی به ویژه در سال های گذشته به کار گرفته شده است.
مخالفان از اتهام زنی به خود مسوولان و خانواده های درجه یک آنها برای زیر سوال بردن عملکردشان استفاده می کنند و به یکباره مانند پروژه ای تعریف شده در روزنامه ها و رسانه_های زنجیره ای خود به اتهام زنی دست می کنند؛ حال آنکه این اتهامات در هیچ مرجع قانونی و دادگاهی اثبات نشده و بر اساس قانون طرح آن از سوی رسانه ها و حتی افراد مختلف جرم محسوب می شود. وارونه نمایی از دیگر تاکتیک_های پرکاربردی است که مخالفان تند دولت برای تخریب مسوولان دستگاه اجرایی بارها از آن بهره برده و می برند. مخالفان تندرو با بازتاب تصویری خلاف واقعیت رخدادها و رویدادها در رسانه های خود، در مسایل مختلفی چون مذاکرات هسته ای، خرید هواپیماهای شرکت_های ایرباس و بویینگ و … تلاش کردند در اصل تعهد دولت به منافع ملی در افکار عمومی خدشه وارد کنند.
نتیجه چنین اقدامی اگرچه ترویج بی اعتمادی و ناامیدی و از دست رفتن سرمایه های اجتماعی است، ولی بارها به خاطر مطالبات منفعت طلبانه و سودجویانه مخالفان دولت مورد استفاده قرار گرفته است.
سیاه نمایی وضعیت کشور به ویژه در حوزه اقتصادی را هم می توان در همین چارچوب دسته بندی کرد.
مخالفان دولت نه تنها دستاوردهای عینی دولت (چون کاهش نرخ تورم، افزایش رشد اقتصادی، افزایش سرمایه گذاری خارجی و …) را که در آمارهای رسمی بازتاب می یابد، انکار می کنند بلکه در رسانه های خود تصویری به دور از واقعیت برسازی می کنند و به افکار عمومی چنین القا می کنند که شاخص های توسعه در حوزه های مختلف رو به افول است. تحریف و تقطیع بخش هایی از سخنان رییس جمهوری و مسوولان اجرایی از دیگر اقداماتی است که مخالفان دولت به منظور ارایه تصویری غیر واقعی و غیرمردمی از دولتمردان انجام می دهند؛ تلاش بی ثمری که اگرچه بارها و بارها به واسطه گسترش ارتباطات و شبکه های اجتماعی، به نتیجه مطلوب مخالفان دولت منتج نشده، ولی همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.
اظهارات اخیر رییس جمهوری در پنجاه و هفتمین مجمع سالیانه بانک مرکزی، در انتقاد از اقدام کنندگان علیه امید، اعتماد مردم و منافع ملی و انتساب صفت »کم عقل« به این افراد، در رسانه_های جریان رقیب، به عنوان توهین به مخالفان و منتقدان دولت تعبیر شد.
این رسانه ها در تیترهای درشت از چیزی به عنوان »توهین دولت به مخالفان« نام بردند که در واقعیت امر توهینی در کار نبود و دیگر آنکه مخاطب این سخنان مبارزان علیه منافع ملی بودند و نه مخالفان دولت. به این ترتیب بارها این شیوه_ها علیه مسوولان اجرایی به کار گرفته شده ولی به لطف گسترش ارتباطات و توسعه رسانه_های ارتباط جمعی هرگز به نتیجه مطلوب مخالفان دوآتشه دولت منجر نشده است.
با این حال نکته تاسف برانگیزتر این است که به گفته ابتکار، این اقدامات از سوی مدعیان دینداری و اخلاق مداری صورت می گیرد.
گویی مخالفان تند دولت برای تضعیف نهاد دولت زیر امر اعتدالی ها چنان کمر همت بسته اند که دچاز روال اخلاقی شده اند، تا جایی که در پاره ای از موارد برای کوبیدن مسوولان اجرایی به هتاکی و پرده دری هم زبان گشوده اند.
به گزارش آذربایجان به نقل از ایرنا ، پیامد رفتارهای این چنینی این افراد و جریان ها، در گستره ای وسیع تر نمود می یابد. ارزش های اخلاقی جامعه به تاسی از این روش های به ظاهر سیاست ورزی و به واقع جنگ قدرت آسیب می_بیند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


+ دو = 7