مدير کل دامپزشکي استان:

هیچ گونه بیماری در دامهای آذربایجان غربی مشاهده نشده است

هیچ گونه بیماری در دامهای آذربایجان غربی مشاهده نشده است

گروه خبر:مدیر کل دامپزشکی آذربایجان_غربی گفت: هیچ بیماری در دامهای آذربایجان غربی مشاهده نشده است.
کامیار داهیم با اشاره به اینکه تاکنون اقدامات زیادی توسط دامپزشکی استان برای مقابله با بیماری تب برفکی انجام شده و هیچ گونه مشکلی در این خصوص در استان مشاهده نمی_شود اظهار کرد: در حال حاضر در آذربایجان غربی ۳۱۲ هزارو ۵۰۵ راس دام سنگین و ۳ میلیون و ۴۸۵ هزار راس دام سبک وجود دارد که تاکنون هیچ گونه بیماری در آنها مشاهده نشده است. داهیم ادامه داد: مهمترین و اصلی ترین روش مبارزه با بیماری بروسلوز(تب مالت) ،مایه کوبی دام های واجد شرایط و حساس علیه بروسلوز می باشد. مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به مایه کوبی دام علیه بیماری تب مالت در استان نیز تصریح کرد: در ۶ ماهه اول سال جاری ۲۷۷ هزار و ۲۰۲ راس دام سنگین و ۷۷۱ هزارو ۸۵۷ دام سبک علیه بیماری تب مالت مایه کوبی شده است. وی در خصوص عملکرد دامپزشکی استان در راستای مبارزه با بیماری های واگیر دار و انگلی دام و طیور و همچنین بیماری های مشترک بین انسان و دام خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۹ هزارو ۷۳۰ قلاده سگ علیه بیماری هاری، ۸ میلیون و ۲۸۰ هزارو ۶۸۱ راس دام علیه بیماری تب برفکی، ۲ میلیون و ۸۳۱ هزارو ۲۸۸ راس دام علیه بیماری آبله، ۵۳۷ هزارو ۸۸۷ راس دام علیه بیماری طاعون،۹۰ هزارو ۳۶۸ مورد سم پاشی بدن دام و بیش از یک میلیون متر مربع از جایگاه دام در استان مایه کوبی و سمپاشی شده است. تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود، باکتری بروسلا که ایجادکننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد. این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایسنا، همچنین تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می شود. این ویروس بسیار واگیردار بوده و عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقبا تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود؛ این بیماری به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می شود.
همچنین مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی با تاکید بر نظارت دقیق ناظران شرعی بر امحای اجزای حرام در کشتارگاه های استان، گفت: خرید و فروش اجزای حرام دام های کشتار شده در بازار غیر قانونی است.
حجت الاسلام مهدی ولی زاده در نشست با ناظران شرعی حاضر در کشتارگاه های استان، افزود: عده ای از افراد سودجو اجزای حرام دام ها را به صورت قاچاق و غیرمجاز وارد آذربایجان غربی می کنند.
وی بیان کرد: اقدامات قانونی برای جلوگیری از این کار با هماهنگی دستگاه های مربوطه صورت گرفته است و بعد از ضبط و امحای این اجزا، افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی شده اند.
مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: مجوز جمع آوری این اجزا در استان برای ۶ شرکت صادر شده است.
وی بیان کرد: این شرکت ها مجوز لازم را از حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور اخذ کردند و مجاز به جمع آوری این اجزا جهت تبدیل آن به مصارف غیرانسانی هستند.
وی با تشریح دستورالعمل جمع آوری اجزای حرام توسط این شرکت ها، افزود: نمایندگان شرکت های مربوطه در صورت معرفی به کشتارگاه های دام می توانند نسبت به عقد قرارداد خرید این اجزا با مدیران واحدهای دام طبق دستورالعمل اقدام کنند.
حجت الاسلام ولی زاده گفت: همه مراحل ضبط، بسته بندی، بارگیری و پلمب در مبدا و فک پلمب در مقصد باید تحت نظارت ناظر شرعی انجام شود.وی با تشریح حرمت اجزای حرام ۱۵ گانه در حیوان حلال گوشت، افزود: یکی از وظایف ناظران شرعی نظارت بر امحای اجزای حرام است که باید با دقت لازم به این وظیفه عمل شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۹:۴۰ ق.ظ

دیدگاه


4 − دو =