مدير ستاد احياي درياچه اروميه در استان :

هیچ فاضلابی از آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه ریخته نمی‌شود

هیچ فاضلابی از آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه ریخته نمی‌شود

گروه خبر:مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی در پاسخ به برخی ابهامات در رابطه با سریز شدن آب فاضلاب به دریاچه ارومیه گفت: هیچ فاضلابی از آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه ریخته نمی‌شود. فرهاد سرخوش ، در رابطه با سرریز شدن آب فاضلاب به بستر دریاچه ارومیه که سبب اعتراض برخی از مسئولان و نمایندگان آذربایجان‌غربی شده بود اظهار داشت: هیچ فاضلابی از آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه ریخته نمی‌شود.
مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی گفت: یکی از روشهای آبگیری دریاچه ارومیه، انتقال آب حاصل از تصفیه فاضلاب است که بر این اساس سالانه ۱۰۵ میلیون متر مکعب پساب از حوضه آبریز ارومیه به دریاچه سرازیر می‌شود.
وی تصریح کرد: دولت به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد آب فاضلاب بدون تصفیه به دریاچه ارومیه ریخته شود پساب فاضلاب تصفیه شده در تصفیه خانه تازه احداث نقده به دریاچه ارومیه ریخته خواهد شد.
سرخوش افزود: بر اساس برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه، تا دو سال دیگر باید همه اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به آبیاری نوین تبدیل شود.
مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: بدین منظور ۸۵ درصد از هزینه تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری نوین از سوی دولت به صورت وام بلاعوض و ۱۵ درصد باقی مانده توسط کشاورز تامین می‌شود.وی به ارزیابی عملکرد جهاد کشاورزی در حوزه پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه پرداخت و بیان کرد: با توجه به گزارشی که در این باره تهیه شده است عملکرد جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در سال ۹۵ رضایت‌بخش است.
سرخوش بیان کرد: ۸۰ میلیارد تومان از اعتبارات آبیاری نوین اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سالهای ۹۳-۹۴ محقق شده است و اعتبارات مربوط به سال ۹۵ نیز در حال تخصیص است.
وی گفت: انتقال آب از کانی سیو به دریاچه ارومیه از پروژه‌های مهم دیگر در دست اجراست که بر اساس آن ۶۵۰ میلیون متر مکعب سالانه آب به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.
مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی افزود: عملیات اجرایی این پروژه ۳۶ ماهه است که هنوز ۶ ماه از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، سرخوش اظهار داشت: زیرساخت‌های احیای دریاچه ارومیه از سوی دولت تامین می‌شود و برای دست‌یابی به نتایج رضایت‌بخش نیازمند همکاری مردم و به ویژه کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه هستیم.
همچنین مدیرمرکز تحقیقات آبی مشترک استرالیا و چین با اشاره به آغاز به کار مرکز تحقیقات آبی ایران واسترالیا برای احیای دریاچه ارومیه گفت: فعالیت ما برای دریاچه یک پایلوت برای حل مشکل آب در ایران است. مدیر مرکز تحقیقات آبی مشترک استرالیا و چین در پاسخ به این پرسش که آیا دستاوردهای مرکز تحقیقات آبی مشترک ایران و استرالیا در دریاچه ارومیه برای دیگر نقاط کشور که مشکلات آبی مشابهی دارند به کار گرفته خواهد شد یا نه گفت: فعالیت ما در دریاچه ارومیه در واقع یک پایلوت است اما این بر عهده دولت ایران است که اساساً ماموریت این پروژه را در سایت‌های دیگر نیز دنبال کند اما ما با کمال میل بسیار علاقمندیم که این وظیفه را به انجام برسانیم.اسکیلز تصریح کرد: مشکل آب، مشکل پیچیده ای است و در ایران یک اصلاحات ملی بسیار بزرگ مورد نیاز است که می خواهند در یک پایلوت کوچک در دریاچه ارومیه آن را انجام دهند.استاد دانشگاه ملبورن افزود: این موضوع تنش های زیادی دارد و باید ببینیم برای ? میلیون نفری که آنجا زندگی می کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد.
وی با بیان این که مشکل دریاچه ارومیه امروز یک مساله جهانی است تاکید کرد: باور دارم که طی یک دهه می توان آب دریاچه ارومیه را به تراز اکولوژیک رساند اما همه باید باور کنند که محیط زیست و دریاچه ارومیه هم حقابه دارد. صنعت باید فکر کند آبی که از آن بیرون می رود چه کیفیتی دارد، شهر هم همین طور.
مدیر مرکز تحقیقات آبی مشترک چین و استرالیا اضافه کرد: احیای دریاچه ارومیه باید بخشی از تغییر نگاه ملی ایرانیان باشد که محیط زیست بسیار اهمیت دارد. کارهای زیادی باید انجام شود و همه بخش ها باید در این فعالیت هماهنگ باشند.
معاون دپارتمان زیرساخت دانشگاه ملبورن نیز در این باره به گفت: بر اساس تجربه ای که در استرالیا داریم دیدیم که حتی با آموزش صحیح کشاورزان برای آنکه روشهای درست آبیاری را انجام دهند، معیشت آنها بهتر شده و حتی در برخی موارد درآمد آنها دو برابر شد.
اندرووسترن افزود: البته فقط آموزش کشاورزان کافی نیست و اقدامات دیگری نیز باید همزمان انجام شود ولی من باور دارم اصلاح الگوهای آبیاری علاوه بر نجات محیط زیست و دریاچه ارومیه، باعث می شود که حتی درآمد کشاورزان بیشتر شود.

نوشته شده توسط araz در پنجشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۷:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


شش − = 2