- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

هیچ بخاری نفتی چکه‌ای در مدارس آذربایجان غربی وجود ندارد

Posted By admin On آذر ۵, ۱۳۹۳ @ ۵:۳۷ ق.ظ In اجتماعی | No Comments

رقیه قربانی
گروه گفتگو: مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در دیداری که با مدیر مسئول وکارکنان روزنامه آراز آذربایجان داشت ، گفت: هیچ بخاری نفتی چکه‌ای در مدارس آذربایجان غربی وجود ندارد.
به گزارش آراز اذربایجان، ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه سال ۹۱ آتش‌سوزی دلخراشی در مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد که یکی از توابع شهرستان پیرانشهر است اتفاق افتاد که در این حادثه ۲۹ نفر از دانش‌آموزان این مدرسه دچار سوختگی شده‌اند که دو نفر از آن‌ها بر اثر شدت جراحات وارد? فوت کردند.
یکی از عمده دلایل بروز این حادثه دلخراش نقص تجهیزات گرمایشی این مدرسه بوده که عوارض روحی و اجتماعی جدی برای حادثه دیدگان، اعضای خانواده آنها و ساکنان روستا ایجاد کرده است.اگر چه تمام مسئولان و مردم استان برای درمان این دانش‌آموزان به طور جد پیگیری شده و اقدامات لازم را برای درمان و رسیدگی این دانش‌آموزان آسیب‌دیده انجام داده‌اند ولی تبعات این حادثه دلخراش بعد از چندین سال در ذهن و خاطره مردم این استان باقی مانده است.به دلیل بروز این حادثه دلخراش در این مدرسه و ضرورت تجهیز سیستم گرمایشی مدارس آذربایجان غربی آموزش و پرورش استان اقداماتی را به منظور جلوگیری از بروز این حوادث انجام داده است برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص این اقدامات به سراغ مدیرکل آموزش و پرورش استان رفته‌ایم تا بیشتر در این خصوص اطلاعات لازم را کسب کنیم.
در ذیل مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.
لطفا در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه تجهیز سیستم گرمایشی توضیح بفرمایید.
برای نوسازی سیستم گرمایشی مدارس استان حدود ۱۰ میلیارد تومان از طرف سازمان نوسازی کشور اعتبار تخصیص یافته و از محل این اعتبار تمام مدارس استان مجهز به سیستم گرمایشی مجهز شدند.
*تعداد بخاری‌‌های موجود در مدارس استان را بفرمایید.
در حال حاضر ۹ هزار بخاری در مدارس استان وجود داشته که هیچ کدام از این بخاری‌ها چکه‌ای نبوده و طی جلسات و نشست‌های برگزار شده با مسئولان مدارس شهرستان‌ها به آنان ابلاغ شده که اگر بخاری نفتی در مدرسه‌ای وجود داشته باشد از نگهداری آن در انبار خودداری کرده و در صورت وجود این نوع بخاری آن را منهدم کنند.
همچنین به مسئولان و مدیران مدارس ابلاغ شده در خصوص وجود اشکالات در بخاری‌ها حتی در حدود ۳۰ درصد نسبت به تعویض آن اقدام کنند.به همه مدیران مدارس آموزش‌های لازم و همچنین مسائل ایمنی مدارس ارائه شده تا نسبت به ایمنی مدارس و همچنین تجهیز سیستم گرمایشی مدارس اقدامات لازم را انجام دهند.حادثه شین‌آباد یک حادثه تلخ و دلخراشی بوده که هیچ‌گاه از ذهن مردم بیرون نرفته و یک حادثه ماندگار و عبرت‌انگیز برای ما است.
*آماری در خصوص تعداد دانش‌آموزان و تعداد مدارس استان ذکر بفرمایید.
در حال حاضر در سامانه پرتال آموزش و پرورش استان تعداد دانش‌آموزان استان حدود ۵۵۷ هزار و ۱۱۲ نفر دانش‌آموز ثبت شده و تعداد ۵ هزار و ۳۷۰ مدرسه و حدود ۲۳ هزار و ۸۸۳ کلاس درسی در آذربایجان غربی وجود دارد.
*در خصوص وضعیت آمار بی‌سوادی استان توضیحاتی بفرمایید.
استان آذربایجان غربی از لحاظ تعداد بی‌سواد در وضعیف تاسف‌باری قرار گرفته به طوری که در حال حاضر حدود ۱۸۳ هزار بی‌سواد در استان وجود داشته است.یعنی در واقع استان ما از لحاظ بی‌سوادی جزو سه استان کشور بوده که این موضوع بسیار تاسف‌برانگیز و مایه آبررویزی این استان است.برای ساماندهی این بحران طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته یک برنامه چهار ساله برای تحت پوشش رار گرفتن این تعداد در نظر گرفته شده است.بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اگر هر سال ۵۰ هزار نفر از بی‌سوادان تحت پوشش باسوادی قرار بگیرد بعد از چهار سال تمام بی‌سوادان استان باسواد می‌شوند و برای تحقق این مسئله حدود ۴۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
*در حال حاضر از هر چهار نفر در منطقه سیلوانا حدود یک نفر بی‌سواد است.
آذربایجان غربی یکی از استان‌های پرتراکمی است که فاصله روستاهای آنان زیاد بوده و این موضوع سبب شده که بسیاری از کلاس‌های تشکیل شده در روستاهای استان زیر پنج نفر باشند به نحوی که در حال حاضر ۸۲ کلاس درسی مدارس روستایی زیر پنج نفر است.
این موضوع بسیار مایه تاسف است استانی که با چهار کشور همسایه بوده و به نام رنگین‌کمان ادیان نام گرفته و مردمان آن از نظر وضعیت مالی دارای وضعیت نسبتا خوبی هستند ولی درصد بی‌سوادی آنان بسیار بوده بنابراین باید تمام اقدامات لازم برای رفع این معضل انجام بگیرد.
*آموزش و پرورش استان در خصوص فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی چه اقداماتی انجام داده است؟
متاسفانه دانش‌آموزان آذربایجان غربی در حوزه دینی و قرآنی در سطح پایینی بوده به طوری که در مسابقات قرآنی که اخیرا در این استان برگزار سهم دانش‌آموزان دختر این استان در این سری از مسابقات صفر بوده است.مسئله دین‌داری و مذهبی بودن دانش‌آموزان با شعار و استفاده از بنر حل نمی‌‌شود بلکه باید توسط معلمان این استان حل شود یعنی اینکه تا زمانی معلمان و مدیران مدارس در صف اول برپایی نماز جماعت نباشند نمی‌توان انتظار داشت دانش‌آموزان مدارس نسبت به ادای این فریضه اقدام کنند.رفتار دانش‌آموزان به گونه‌ای است که تمام رفتار معلمان را زیر نظر قرار داده و از آنان تقلید می‌کنند بنابراین باید از معلمان برای ارتقای سطح فرهنگی و دینی دانش‌آموزان استفاده کرد.
*آیا واگذاری مدرسه ۲۲ بهمن به شهرداری و یا سازمان میراث فرهنگی استان صحت دارد یا نه؟
نخیر. آموزش و پرورش تاکنون حتی یک سانتی‌متر از فضای ملکی خود را به هیچ یک از نهادهای دولتی و غیر دولتی واگذار نکرده و از تمام مالکیت خود دفاع می‌کند.
*در مورد تغییرات لازم در خصوص مدرسه ۲۲ بهمن ماه توضیحاتی بفرمایید.
در نشست اخیری که با شهردار ارومیه انجام گرفته بود در خصوص تغییر چهره خیابان امام ارومیه پیشنهادی به شهردار ارومیه داده شد که این پیشنهاد مورد رضایت شهردار ارومیه قرار گرفت.
در واقع بنای‌ ادارت واقع شده در خیابان و دیوارهای بلند این بناها سبب شده فاصله فرهنگی مردم و دستگاه‌ها زیاد شود و در راستای نزدیک‌تر کردن مردم با ادارات، در اقدامی شهرداری ارومیه و اداره آموزش و پرورش نسبت به کوتاه کردن دیوارهای بنای مدرسه ۲۲ بهمن ماه اقدام نموده و این مسئله مورد رضایت مردم قرار گرفته شده است.بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ساختمان ۲۲ بهمن در ۲۲ بهمن ماه امسال به نام موزه معلم کلید خواهد خورد شایان ذکر است این مدرسه در سال ۱۹۹۴ بنا شده است.در اقدامی بی‌نظیر آموزش و پرورش استان مدرسه انصار در ارومیه را قدمتی دیرینه داشته در اختیار معلمان هنرمند قرار داده و در این مدرسه معلمان هنرمند آثار خود را از جمله خوشنویسی مورد دید عموم قرار می‌دهند.
*سخن آخر
در زمینه ارتقای سطح فرهنگی و دینداری دانش‌آموزان همکاری تمام معلمان ضروری بوده و بدون همکاری آنان این مسئله امکان‌پذیر نیست.اگر دانش‌آموزان و جوانان ما از نظر سطح علمی در سطح بسیار عالی باشند ولی در حوزه قرآنی و دینی در سطح پایینی باشند ما باید خود را بازنده محسوب کنیم.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%87%d9%8a%da%86-%d8%a8%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d9%8a-%d9%86%d9%81%d8%aa%d9%8a-%da%86%d9%83%d9%87%e2%80%8c%d8%a7%d9%8a-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%b3-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a/

URLs in this post:

[1] Image: http://www.araznews.ir/wp-content/uploads/2014/11/61.jpg

[2] Image: http://www.araznews.ir/wp-content/uploads/2014/11/17.jpg

[3] Image: http://www.araznews.ir/wp-content/uploads/2014/11/22.jpg

[4] Image: http://www.araznews.ir/wp-content/uploads/2014/11/31.jpg

[5] Image: http://www.araznews.ir/wp-content/uploads/2014/11/41.jpg

[6] Image: http://www.araznews.ir/wp-content/uploads/2014/11/53.jpg

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.