هویت طلب‌های آذربایجان غربی ازهیچ لیست انتخاباتی حمایت نکردند

هویت طلب‌های آذربایجان غربی ازهیچ لیست  انتخاباتی حمایت نکردند

گروه گزارش: شمارش معکوس دهمین دوره انتخابات مجلس در حالی آغاز شده که احزاب سیاسی در ارومیه نه تنها موفق به ارائه لیست جامع نشده‌اند بلکه اختلاف در آن‌ها رفته رفته بیشتر می‌شود. تنور انتخابات در حالی وارد سومین روز خود در آذربایجان غربی می‌شود که با وجود تعدد حضور نامزدهای شاخص آشفتگی و تعلل احزاب و گروه‌های سیاسی در استان تصویر و آینده ای متفاوت از دوره‌های گذشته را به مردم ارائه می‌دهد.تصویر و آینده ای که امکان پیش بینی نتیجه آن از سوی کارشناسان خبره سیاسی در استان را نیز دچار ابهام کرده است به طوری که با رصد رسانه‌های وابسته به جناح‌های مختلف نمی‌توان پیش بینی کرد که اقبال کدام طیف در انتخابات پیش بالا ترست.
با نگاهی گذرا به گذشته سیاسی استان و انتخابات های برگزار شده نشان می دهد به دلیل موقعیت جغرافیایی، مرزی و ویژه این استان در کنار حضور اقلیت متعدد احزاب و گروه های سیاسی در هیچ دوره ای اقبال چندانی نداشته و سرنوشت و نتایج انتخابات ها یا به دست تعصبات قومی و طایفه ای یا بدست افراد مستقل رقم خورده است.هر چند همانند سایر استانهای کشور جناح و احزاب سیاسی به خصوص دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب سهمی در سرنوشت سیاسی استان داشته اند اما این سهم چندان تعیین کننده نبوده به گونه ای که در این دوره نیز با وجود گذشت سه روز از آغاز مهلت قانونی تبلیغات هنوز به اجماع و جمع بندی نهایی نرسیده اند.
*انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود
تعدد حضور نامزدهای شاخص استان به خصوص در ارومیه موجب شده است بیشتر پیش بینی‌ها در این دوره از انتخابات به سمت دور دوم نشانه رود این تعدد نامزدها روز گذشته امام جمعه ارومیه را واداشت به نامزدهای فعلی توصیه کند، افرادی که شانس رای کمتری دارند به نفع سایر نامزدها از صحنه انتخابات کنار بکشند.
*اقبال کم بانوان و قرار نگرفتن آن‌ها در لیست‌های انتخاباتی
در حال حاضر از ۴۳ نامزد تأیید صلاحیت شده در حوزه انتخابیه ارومیه ۵ نفر زن هستند اما تنها یک نفر از این بانوان در یکی از لیست‌های ارائه شده از سوی اصلاح طلبان قرار گرفته و مابقی به صورت مستقل وارد انتخابات شده‌اند.ازاین پنج نامزد زن در این دوره تحرکات و فعالیت‌های انتخاباتی به جز تبلیغات کاغذی و حضور یکی از آن‌ها در فضای مجازی نمی‌توان اثری پیدا کرد.
*لیست اصلاح طلبان در ارومیه به سه دسته تقسیم شده است
هر چند قبل از آغاز مهلت قانونی تبلیغات در این دوره تحرکات و فعالیت‌های زیرپوستی تبلیغاتی تمام نامزدهای انتخاباتی این دوره به خصوص در فضای مجازی از ماههای گذشته آغاز شده بود اما با آغاز اولین روز رسمی تبلیغات شورای عالی اصلاح طلبان آذربایجان غربی برگزار شد، آقایان هادی بهادری، مجید میلان و خانم الهه سرشار به عنوان لیست مورد حمایت اصلاح طلبان ارومیه عنوان شد.اما دقایقی بعد از اعلام لیست، در فضای مجازی پیامی منتشر شد مبنی بر اینکه کاندیداهای اصلاح طلب معرفی شده از سوی ستاد سرو مورد تأیید شورای اصلاح طلبان نیست و لیست کاندیداهای مورد حمایت اصلاح طلبان و حامیان دولت پس از تأیید تهران اطلاع رسانی می‌شود.
*لیست شورای عالی سیاستگذاری جبهه اعتدال نهایی شد
این در حالی است که شورای عالی سیاستگذاری جبهه اعتدال در استان آذربایجان_غربی برگزار و میر نقی زنوزی را اتفاق آرا به سمت دبیر کلی جبهه اعتدال آذربایجان_غربی منصوب و بلافاصله نیز لیست مورد حمایت خود را اعلام کرد.
طی این نشست آقایان هادی بهادری و مرتضی پیری از حوزه انتخابیه ارومیه، مهندس رسول جلایری از حوزه انتخابیه سلماس، دکتر موید حسینی صدر از حوزه انتخابیه شهرستان خوی بهروز عظیم زاده از حوزه انتخابیه شهرستان ماکو مهندس کمال حسین پور از حوزه انتخابیه پیرانشهر و سردشت، عبدالکریم حسین زاده از حوزه انتخابیه نقده و اشنویه، حجت السلام میرزایی و آقای احمدی از حوزه انتخابیه میاندوآب تکاب و شاهیندژ، قسیم عثمانی از حوزه انتخابیه بوکان جهت حضور در رقابت‌های انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با لیست جبهه اعتدال وارد گود این دوره از رقابت‌ها شدند.
بر اساس اعلام این گروه همچنین آیت الله مظاهری و آیت الله رفعتی و دیرباز با لیست جبهه اعتدال وارد گود انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری شدند.
*لیست‌های اصلاح طلبان آذربایجان غربی به تأیید تهران نرسید
در این میان هر دسته عنوان کرده‌اند لیست‌های ارائه شده مورد تأیید رهبران اصلاحات کشور است اما تا لحظه مخابره این گزارش هیچ یک از این لیست‌ها به تأیید شورای سیاست گذاری تهران نرسیده است.
*هویت طلب‌ها در آذربایجان غربی امسال لیست نداده‌اند
ساختار سیاسی استان در تمامی انتخابات علاوه بر تحرکات و فعالیت گروه‌ها و احزاب سیاسی شاهد حضور افرادی بوده‌اند که بر اساس اقتضای هر دوره از انتخابات وارد گود رقابت شده‌اند افرادی که با استفاده از تعصبات طایفه ای سعی در کسب کرسی‌های انتخابات داشته‌اند.
تاریخ سیاسی استان نشان می‌دهد به دلیل عدم اقبال گروه‌ها و احزاب سیاسی سرشناس از جمله اصولگریان و اصلاح طلب در برخی مواقع زمینه ساز موفقیت این افراد و گروه‌های هویت طلب شده است.
این قشر با صدور بیانیه‌هایی به زبان ترکی همواره نفرات و لیست مورد حمایت خود اعلام می‌کند اما این دوره صدور بیانیه‌هایی به زبان فارسی و نیز تکذیب هر گونه حضور از سوی یکی از لیدرهای اصلی این طیف در انتخابات موجب شده حرف و حدیث‌های زیادی در این خصوص مطرح شود.
به گزارش آرازآزاربایجان به نقل ازمهر،دامنه این حرف و حدیث‌ها موجب شد یکی از لیدرهای این قشر با صدور پیامی تلگرامی هرگونه اعلام حمایت از لیست انتخاباتی با عنوان »هویت طلبان« را تکذیب و اعلام دارد، معتقدم که نباید هویت طلبان اورمیه لیست ارائه دهند قویترین انگیزه هویت طلبان در این انتخابات برای دادن لیست رقابت بین اقوام در چهارچوب قانون است که با مختصر نگاهی به تعداد کاندیداها لزوم این کار کم رنگ تر می‌شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۶:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


+ 3 = ده