رئيس امور آزمايشگاه هاي حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي :

هوای ارومیه برای تمامی افراد ناسالم است

هوای ارومیه برای تمامی افراد ناسالم است

گروه خبر: بیشتر ازهشت روز است آلودگی بر هوای ارومیه چنبره انداخته و ضمن تعطیلی سه روزه مدارس روند زندگی عادی مردم مختل شده است. پایداری جوی، سکون هوا و وارونگی دما در حالی علت اصلی این آلودگی عنوان می شود که وجود خودروهای فرسوده، وجود و تردد خودرو بیش از تعداد جمعیت به همراه افزایش کانون ریزگردهای داخلی طی سالهای اخیر را نباید به عنوان یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوای ارومیه فراموش کرد.
متاسفانه در روزهای اخیر وجود مه غلیظ در فضای شهر ارومیه نیز بر روند آلودگی هوا افزوده و بر اساس اعلام مسئولان هواشناسی آذربایجان غربی آلودگی هوا این میهمان ناخوانده در آسمان شهر ارومیه ماندگار است.
در پی تداوم آلودگی هوا مدیریت بحران و کارگروه مدیریت کاهش آلودگی هوا در ارومیه تشکیل و با اعمال محدودیت های ترافیکی، دعوت مردم به عدم حضور در فضای باز و استفاده کمتر از خودروهای شخصی به همراه تعطیلی موقت برخی واحدهای آلاینده سعی در مدیریت این بحران داشته اما متاسفانه در برخی مواقع همراهی مردم کم و چاره ساز نبوده است.
*شاخص کیفیت هوای ارومیه به ۱۵۶ و ناسالم برای تمامی افراد رسید
رئیس اداره امور آزمایشگاه های حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در نهمین روز از آلودگی هوای ارومیه شاخص کیفیت هوای ارومیه به ۱۵۶ و ناسالم برای تمامی افراد رسیده است.
سعید موسوی اینکه وضعیت کیفی هوای ارومیه بر اساس شاخص AQI ناسالم است، اظهارداشت: در این راستا هم اکنون ذرات معلق کمتر از ۱۰میکرون ۱۱۹ و ناسالم برای گروههای حساس و ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون ۱۵۶ و ناسالم برای تمامی گروه های سنی است.
وی ادامه داد: به دلیل تداوم آلودگی هوا ضمن اعمال محدودیت های ترافیکی از اوایل هفته جاری به مدت سه روز مدارس ارومیه نیز تعطیل بوده اما به دلیل پایداری جوی، سکون هوا و وارونگی دما همچنان شاهد آلودگی هستیم.
موسوی در ادامه با اشاره به اعتراض دانشجویان در خصوص علت تعطیل نشدن مراکز دانشگاهی و درج این مطالب در شبکه های اجتماعی افزود: مطابق دستورالعمل شرایط ویژه آلودگی هوا در کلانشهر ها تنها زمانی می توان مراکز دانشگاهی رو تعطیل کرد که وضعیت اضطرار سطح بالا ( بنفش) حاکم باشد که شاخص آلودگی هوا بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار گیرد. در حالی که در کلانشهر ارومیه تا کنون شاخص کیفیت هوا بالاتر از ۱۶۲ نرسیده و وضعیت قرمز یا اضطرار سطح پایین بوده است.
*اعمال محدودیت های ترافیکی تا روز چهارشنبه در ارومیه ادامه دارد
رئیس اداره امور آزمایشگاه های حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به تشکیل کارگروه مدیریت کاهش آلودگی هوا در ارومیه اظهارداشت: در این کارگروه برای مدیریت بحران آلودگی هوا تصمیماتی از جمله جلوگیری از انجام کلیه فعالیت های عمرانی، استقرار اکیپ های سیار اورژانس و هلال احمر در مناطق آلوده تر و پر تردد به همراه تعطیلی مدارس تمامی مقاطع تحصیلی آموزش پرورش، مهدکودک ها و آموزشگاه ها اعمال شده است.
وی کنترل مضاعف و جلوگیری از تردد کلیه وسایل نقلیه موتوری دارای آلایندگی و فاقد برگ معاینه فنی، اعمال تردد زوج و فرد کلیه خودروها در محدوده طرح ترافیک، هماهنگی برای تعطیلی موقت واحدهای صنعتی، کارخانجات، کارگاه ها و مراکز مؤثر در تشدید آلودگی هوا،خودداری از هرگونه از هرگونه فعالیت ورزشی در محیط های باز و جلوگیری از تردد کلیه وسایط نقلیه سنگین شهرداری، شخصی و اتوبوس های دودزای درونشهری در داخل محدوده شهری را از دیگر تصمیمات این کارگروه بر شمرد.
موسوی با توصیه به مردم ارومیه مبنی بر پرهیز از تردد های غیرضروری و خروج از منزل گفت: رعایت الگوی مصرف سوخت و کاهش درجه حرارت فضاهای مسکونی، اداری و آموزشی تا ۱۸ درجه سانتیگراد و خاموشی موتورخانه ها در ساعات و ایام تعطیل و خودداری از هرگونه فعالیتی که منجر به تشدید آلودگی هوا می شود، مانند روشن کردن آتش در معابر، سوزاندن لاستیک، عملیات قیرکاری نیز می تواند در مدیریت کاهش آلودگی هوا چاره ساز باشد.
*خبرنگاران و تشکل‌های مردمی برای حل بحران آلودگی ورود کنند
فرماندار ارومیه نیز در خصوص آخرین وضعیت آلودگی هوا در ارومیه با اشاره به تصمیمات کارگروه مدیریت بحران از مردم خواست به این موارد و تصمیمات توجه کرده و ضمن همکاری در این خصوص نقشی در کاهش میزان آلودگی داشته باشند.
عباس حسن خانی با بیان اینکه علت اصلی وضعیت کنونی آلودگی هوای شهر ارومیه وارونگی هواست که معمولاً در فصول سرد سال اتفاق می افتد، اظهارداشت: این روند آلودگی تا روز چهارشنبه تداوم دارد ولی از اواخر هفته از شدت آن کاسته می شود.
وی ادامه داد: با توجه به وضعیت بحرانی ای که پیش آمده است، به عنوان یکی از ساکنین شهر ارومیه، از مردم این شهر درخواست دارم که ما مسئولین را برای رفع این مشکل زیست محیطی یاری کنند و به این منظور طی دو روز آینده در استفاده خودروی شخصی تجدید نظر کنند.
فرماندار ارومیه گفت: با توجه به اینکه این آلودگی برای تمامی گروه‌های جامعه خطرناک، اصحاب رسانه و سازمان های مردم نهاد حوزه محیط ‌زیست نیز باید در این بحران به‌ عنوان یاری‌ رسان و همکار ما ورود کنند تا مردم برای این مشکل اجتماعی حساس شوند.
حسن خانی خاطرنشان کرد: از روز یکشنبه تا پایان روز چهارشنبه ۲۹ آذر تردد خودروها در بافت مرکزی شهر شامل خیابان های امام، کاشانی، امینی، باکری، منتظری، مطهری، ۱۷شهریور و خیابان شهید مدنی تا مجاهد از ساعت ? صبح تا ساعت ۲۱ شب به صورت زوج و فرد بوده و پلیس راهنمایی و رانندگی با تشدید برخورد با خودروهای پلاک شخصی، عمومی و دولتی فاقد معاینه فنی از تردد ماشین های دودزا در سطح شهر ممانعت خواهد کرد.
*توصیه های معاونت امور بهداشتی آذربایجان غربی در خصوص آلودگی هوا
معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی آذربایجان غربی نیز در اطلاعیه ای از شهروندان کلانشهر ارومیه خواست به علت آلودگی بیش از حد مجاز هوای ارومیه موارد ذیل را رعایت کنند.
شهروندان مبتلا به بیماری ریوی ( مثل آسم و برونشیت ) و مبتلا به بیماریهای قلبی کودکان و سالمندان وخانم های باردار حتی الامکان از منازل خود خارج نشده و از تردد غیر ضروری در فضا های باز خودداری کنند.
همچنین سایر افراد نیز از فعالیت های طولانی مدت خود در فضاهای باز کاسته و از انجام فعالیت های ورزشی درفضای باز خودداری کنند.
این معاونت با تاکید بر اینکه توصیه می شود از هر گونه فعالیت که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود توسط شهروندان خودداری شود به عموم مردم توصیه کرد به انداز کافی آب نوشیده و شیر، سبزیجات و میوه بیشتری استفاده کنند. افراد که در فضای باز مجبور به فعالیت هستند باید قبل از خوردن غذا دست و دهان خود را بطور کامل شستشو داده و استحمام کنند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر ، هواشناسی آذربایجان غربی نیز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به پایداری جو و سکون نسبی هوا و بالا بودن چگالی آلاینده های هوا که تا اواسط هفته جاری ادامه می یابد، توصیه می شود در این مدت شهروندان تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرده و افراد آسیب پذیر شامل کودکان؛ سالمندان و بیماران تنفسی از تردد غیر ضروری در فضای باز خودداری کنند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


چهار − = 1