هنوز چوب کوپن‌های دهه ۶۰ را می‌خوریم

هنوز چوب کوپن‌های دهه ۶۰  را می‌خوریم

گروه گزارش: هر چند هنوز خبری رسمی درباره تعداد متقاضیان یارانه اعلام نشده است اما برخی اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که شمار ثبت‌نام کنندگان برای دریافت یارانه به هفتاد میلیون نفر رسیده است. به این ترتیب با توجه به تعداد یارانه بگیران فعلی که شمارشان به ۷۷٫۵ میلیون نفر می‌رسید، ریزش تنها چیزی در حدود ۷٫۵ میلیون نفر بوده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از این گفته بود ما ۱۰ میلیون ثروتمند را شناسایی کرده‌ایم و تحت هیچ شرایطی به این افراد یارانه نخواهیم داد و حتی اگر ثبت‌نام کنند نیز از فهرست یارانه بگیران حذف خواهند شد.
با این تفاسیر به نظر می‌رسد حتی برخورداران نیز از دریافت یارانه چشم نپوشیده‌اند و ترجیح داده‌اند از یارانه نقدی ماهی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بهره‌مند شوند. مهر گزارش داد تاکنون دولت با محوریت سازمان هدفمندی یارانه‌ها تعداد دقیق ثبت نام کنندگان یارانه نقدی را بنا به دلایل خود اعلام نکرده است اما براساس اطلاعات رسیده در ۱۰ روز نخست ثبت‌نام، تعداد متقاضیان دریافت یارانه از مرز ۷۰ میلیون نفر گذشته است ضمن اینکه تعداد انصرافی‌ها هم همچنان کمتر از ۱۰ درصد هستند.
یک اقتصاددان در پاسخ به این سوال که چرا مردم از دریافت یارانه چشم نپوشیدند و تبلیغات دولت در این حوزه بی‌ثمر بود، گفت: اگر صادقانه و در یک کلام بخواهم پاسخ گویم باید بگویم نمی‌دانم. واقعا بر من معلوم نیست چرا مردم به این یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی احساس نیاز می‌کنند اما این بهترین جواب من است و اگر بخواهم پاسخم را تکمیل کنم باید به سیاست‌های دولت یازدهم اشاره‌ای داشته باشم. جمشید پژویان گفت: در حقیقت من معتقدم دولت معیاری نداشت و از ابتدا هم با نوعی بلوف زدن وارد میدان شد.
طبیعتا این بلوف‌ها عکس خودش عمل کرد. اول گفتند بیست میلیون نفر نیازی ندارند و بعد گفتند انصراف‌ها بالاست و هر روز تعدادشان را اعلام می‌کنیم اما وضعیت طوری بود که هیچ آمار دقیق ندادند که چه تعداد ثبت نام کردند و چه تعداد ثبت‌نام نکردند. اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم باید بگویم که تا همین جا هم اوضاع چندان بد نیست. اگر فقط ۵ میلیون نفر از شمار یارانه‌بگیران کم شود هم غنیمت است. مردم به هر حال حتما خودشان را مستحق دریافت یارانه احساس می‌کنند که برای این کار اقدام کرده‌اند. وی در پاسخ به این سوال که آیا مسئله را مسئله‌ای فرهنگی می‌دانید یا اقتصادی گفت: من فکر می‌کنم موضوع اقتصادی است. مردم ایران دچار باور غلطی شدند. برای دولتی که هیچ مکانیزمی برای شناسایی مردمانش ندارد، همین آمار هم خوب است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی‌کنید اجرای هدفمندی یارانه‌ها از ابتدا به این صورت اشتباه بود، گفت: من معتقدم باید بروید ریشه این اشتباه را دربیاورید.
اشتباه وقتی رخ داد که در دهه ۶۰ دولت کوپن توزیع کرد میان مردم و این طور القا کرد که با هر سطح درآمدی باید به اندازه فلان مقدار گوشت و برنج و روغن و چای بخوری. این اشتباه بود که سبب شد در کنار این سهمیه‌بندی بازار آزادی شکل بگیرد تا کسانی که این سهمیه برایشان کافی نیست، از آن بازار نیازشان را تامین کنند. سیاست اعطای کوپن به همه مردم از ابتدا سیاست اشتباهی بود و هدفمندی یارانه‌ها نیز متاسفانه تداوم همان حرکت بود.
پژویان گفت: اشتباهات بعدی نیز یکی پس از دیگری از راه رسید و نتیجه این شد که می‌بینیم. وی در توضیح این مطلب افزود: همان موقع بودند کسانی که به کوپن نیازی نداشتند اما سیاست دولت توزیع کوپن برای همه بود. همان زمان این بنای غلط گذاشته شد که همه باید از هر حقی که فراهم می‌شود بهره‌مند شوند در حالی که بخش مهمی از هزینه‌های دولت برای قشر برخوردار است نه قشر فقیر.
اصلا جاده‌سازی و راه سازی و این همه تلاش برای ارتقای نظام راهنمایی و رانندگی و تلاش برای ایجاد امنیت و … همگی هزینه‌هایی است که دولت‌ها برای حمایت از اقشار برخوردار انجام می‌دهند و باید هم انجام بدهند والا فقرا چیزی ندارند که دزد به آن بزند یا ماشینی ندارند که سفر بروند و …
وی گفت: در دولت این مباحث به درستی تبیین نشده تا بتوان به واسطه آن مردم را مطلع کرد که اگر شما برخوردار هستید به دلیل هزینه‌های فراوانی که در جامعه شده است برخوردار شده‌اید و این ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان حق شما نیست. در عوض دولت به تهدید رو آورده که اگر اسم بنویسید و پولدار باشید اسمتان را خط می‌زنیم و از این حرف‌ها.
وی در جواب این سوال که آیا این حرف شما به این دلیل نیست که خودتان طراح هدفمندی یارانه‌ها بودید، گفت: من چهل سال است در کلاس‌هایم این موضوع را تدریس می‌کنم و می‌گویم بدترین نوع یارانه، یارانه به بازار و تثبیت قیمت است.
خب بعضی از شاگردان من به پست و مقام رسیده‌اند و فکر کرده‌اند حرف من درست است و کارهایی کرده‌اند. البته برخی کارهایشان درست و برخی اشتباه بوده والا من مستقیم چیزی در این مورد ننوشتم که حالا بخواهم بگویم درست بود یا اشتباه.?

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


چهار − 1 =