آرازآذربايجان گزارش مي دهد

هنر قالیبافی آذربایجان غربی رو به خاموشی است

هنر قالیبافی آذربایجان غربی رو به خاموشی است

رقیه قربانی
گروه اقتصادی:صنعت قالی بافی که به عنوان هنر ماندگار مردم آذربایجان غربی با بی توجهی دولت و سیاست های نادرست روبه خاموشی بوده و با این روند در سال های نه چندان دور هنر قالیبافی مردمان این استان به فراموشی سپرده خواهد شد.
به گزارش آرازآذربایجان، آذربایجان غربی از جمله استان های مهم در زمینه قالی بافی بوده و این استان در بافت برخی از طرح های فرش به عنوان برند ملی و جهانی شناخته شده است.
گل بوته هندسی، هراتی، بوته ای، مینا خانی گل ماهی، سردار جنگل، شاه عباسی، گل حنایی جوشقانی، کاج، گل و بلبل و بید مجنون از جمله طرح های به کار رفته در قالی های استان است.
مردم این استان خصوصا شهرهای خوی و تکابی و همچنین شاهین دژ از جمله شهرهای هستند که از زمان پس از انقلاب به هنر قالی بافی روی آورند و در طول ۳۸ سال گذشته توانستند جایگاه بسیار والای را برای خود به وجود آوردند.
با وجود تمام ظرفیت های که مردم هنرمند در بافت فرش دستباف دارند اما هنرنمایی این مردم عاید مالی برای آنان نداشته و قالیبافان این استان از وضعیت مالی خوبی بهره مند نبوده و بیشترین سود نصیب سرمایه گذاران و دلالان شده است.
زمانی که تاجر فرش اقدام به خرید دار قالی کرده قالی باف و یا قالیبافان را به کار گمارده و کمترین دستمزد را به آنان پرداخت می کند.
علاوه بر مشکل معیشتی قالیبافان، مشکل بیمه قالیباف گریبان قالیبافانرا نیز گرفته و طبق اعلام اتحادیه قالیبافی استان در حال حاضر یک سوم از قالیبافان که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته بودند از لیست حذف شدند.
علی رضا حسن پور مدیر یکی از کارگاه های قالیبافی در گفت وگو با آراز آذربایجان در خصوص مشکلات موجود در قالیبافی، گفت: در حال حاضر مهمترین مشکل موجود در زمینه قالیبافی استان نبود توجیه اقتصادی، بیمه قالیبافی و بهره بالای بانکی تسهیلات ارائه شده در زمینه قالیبافی است.
وی گفت: اگرچه شغل قالیبافی خطراتی همچون کمر درد، کج خلقی، کاهش بینایی گرفتگی عضلات و تنگی نفس را برای قالیبافان به وجود می آورد ولی اقدام اساسی در جهت بهبود وضعیت قالیبافان استان صورت نمی گیرد.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در گفت وگو با آرازآذربایجان از وجود ۲۰۰ کارگاه تولیدی بزرگ در استان خبر داد و افزود: مابقی کارگاه_های قالیبافی کوچک و خانگی بوده و بالای ۵ هزار کارگاه است.اسد درویشی افزود: ۷۲ هزار بافنده در استان وجود دارد و این افراد در سال ۹۳ شناسایی شده و در طول دوسال گذشته ۲۵ هزار نفر از این تعداد تحت پوشش بیمه قالیبافی قرار گرفتند.
این مسئول گفت: سازمان ملی فرش ایران در طول سال های گذشته تسهیلاتی متعددی همچون، پرداخت ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از طریق صندوق کارآفرینی و قرض الحسنه به بافندگان استان پرداخت کرده و در سال های ۹۲ ۹۳ و ۹۵ به طور متوسط سالانه یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان وام با کارمزد ۴ درصد و ۲۱ درصد به بافندگان پرداخت شده است.
درویشی در خصوص تعداد قالیبافان دقیق استان، گفت: متاسفانه آمارهای دقیقی از فعالان روند فعالیت این صنعت به دلیل وجود کارگاه_های کوچک در منازل و… در دست نیست و بحث دیگر تغییر نسل بافندگان فرش در استان است.
وی با بیان اینکه به طور متوسط هر بافنده قالی می تواند سالانه ۱۰ متر فرش می بافد، افزود: سالانه ۲۸۰ تا ۲۹۰ هزار مترمربع فرش در استان تولید می شود که این میزان تولید قابل قبول نیست.رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از وجود برندهای ملی و جهانی فرش در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: در حال حاضر مقدمات ثبت جهانی برند فرش دستبافت افشار تکاب فراهم شده است و امید است تا پایان امسال این فرش ثبت جهانی شود.این مسئول به صادرات فرش استان به داخل کشور و سایر کشورهای جهانی اشاره کرد و گفت: بیش از ۶۰ تا ۸۰ درصد از فرش های تولیدی در استان به سایر استان ها و کشورهای دیگر صادر می شود.
درویشی ادامه داد: طرح ریزماهی خوی به استان های تبریز، تهران، اصفهان، زنجان و مشهد صادر می شود، بیشترین فروش طرح های فرش آذربایجان غربی مربوط به طرح ریزماهی و افشار است.
وی در پاسخ به شناسنامه دار کردن فرش های استان، گفت: مشتریان فرش های استان از چگونگی مشخصات فرش به این هنر بها دادخ و طبق تحولات اخیری که صورت گرفته شده است تولیدکنندگان فرش احساس نیاز می کنند که مشخصات فرش را به عنوان شناسنامه از طریق تجهیزاتی همچون فیلم و عکس به مشتری ارائه کنند.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی مهمترین مشکل کنونی صنعت فرش و بافندگان استان را بیمه قالیبافی ، بازاریابی و فروش محصولات تولیدی تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: بارها اعلام کردیم که درامد پایین قالیبافی و عدم توجه دولتمردان به صنعت فرش مانع از افزایش تولید فرش در استان خواهد شد.این مسئول در ادامه سخنان در رابطه با کارگاه های قالیبافی فعال در سطح استان، گفن: برای قالیبافان دوره های آموزشی مختلف برگزار کرده و مسائل بهداشتی و نکات ایمنی بافت فرش را به آنان آموزش می_دهیم. درویشی در خصوص اینکه برخی از کارگاه های قالیبافی از لحاظ بهداشتی دچار مشکل هستند، گفت: توجه به مسائل بهداشتی کارگاه های قالیبافی عمدتا در جوار مقوله شناختی و فرهنگی بوده و زمانی که قالیبافان آگاهانه اقدام کنند دچار هیچ گونه مشکلی نخواهند شد لذا باید فرهنگ سازی لازم برای رعایت نکات ایمنی و بهداشتی همانن بستن کمربند ایمنی در بین آنان تبیین شود.
مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف آذربایجان‌غربی در رابطه با بیمه قالی بافی، اظهار داشت: از سه سال گذشته هیچ نفرجدیدی در سامانه بیمه قالیبافی استان ثبت نشده است و علاوه بر این از تعداد ۲۶ هزار قالیبافی که بیمه شده بوند هم اکنون ۱۷ هزار نفر از آنان تحت پوشش بیمه قالیبافی قرار دارند.
بنفشه افشار با اشاره به اینکه بسیاری از قالیبافان فعال در سطح استان از روستاهای دور افتاده هستند، گفت: بسیاری از قالیبافان نمی_توانند در اسرع وقت نسبت به تحت پوشش قرار گرفته شدن بیمه قالیبافی اقدام کند لذا این موضوع شبب شده است که حدود یک سوم از قالیبافان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نباشند.
افشار دلیل به وجود مشکلات بیمه قالیبافان را در سطح استان نبود اصول صحیح عنوان کرد و گفت: در سال ۹۳ که دولت نسبت به بیمه کردن قالیبافان اقدام کرد بسیاری از افراد از این فرصت سواستفاده و علی رغم اینکه قالیباف واقعی نبوند اقدام به صدور کارت قالیبافی کرده و تحت پوشش بیمه قالیبافی قرار گرفتند.
وی از وجود ۱۱ تعاونی قالیبافی در شهرهای آذربایجان غربی خبرداد و گفت: خرید و فروش قالی، تهیه و توزیع مواد اولیه در میان قالیبافان خدمات دهی و همچنین نظارت بر کارگاه های قالیبافی از جمله وظایف این تعاونی ها است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


3 + چهار =