همگان در انتظار گزارش کارگروه احیای دریاچه ارومیه

همگان در انتظار گزارش  کارگروه احیای  دریاچه ارومیه

گروه اجتماعی: درحالی‌که فعالان محیط زیست و دولت ایران سخت مشغول پیدا کردن راهی برای احیای دریاچه ارومیه هستند، پروفسور پرویز کردوانی که به پدر کویرشناسی ایران معروف است و از چهره‌های ماندگار علم جغرافیای ایران محسوب می‌شود معتقد است که دیگر کاری از دست انسان برای احیای دریاچه ارومیه برنمی‌آید و باید این دریاچه را خشک و تبدیل به پارک گیاهی و جانوری کرد.
قرار است تا پایان اردیبهشت ماه، یعنی در همین روزهایی که در آن به سر می‌بریم، تیم ویژه رئیس‌جمهوری به سرپرستی، عیسی کلانتری، وزیر جهاد کشاورزی دولت خاتمی (رئیس خانه کشاورز) و همکاری کارگروه‌هایی از دانشگاه‌های شریف و تهران و خوارزمی و علم و صنعت و دانشگاه آذربایجان‌غربی و شرقی و مامورانی از استانداری این دو استان طرحی برای احیای دریاچه تهیه و اجرا کنند اما پروفسور پرویز کردوانی به‌طور کل ناامید است.در گفت‌وگو با یک ماهنامه اینترنتی می‌گوید:»اما همه این کارها هم که انجام شود، من به شما قول می‌دهم دریاچه ارومیه احیا نشود؛ زیرا آبی نیست که به دریاچه بدهند و روز‌به‌روز هم وضع آب بدتر می‌شود. اگر آب هست، بروند و دریاچه را پرکنند و من کردوانی هم در برابر سوراخ بودنش، سکوت می‌کنم. این دریاچه به ۲۸‌میلیارد مترمکعب آب احتیاج دارد و اگر حتی سالی یک میلیارد مترمکعب هم آب به آن ریخته شود،۲۸سال طول می‌کشد که دریاچه پر شود؛ به شرطی که هیچ آبی تبخیر نشود و زیر دریاچه هم سوراخ نباشد! پس این کارها تماما وقت تلف کردن است و رویشان نمی‌شود که بگویند نمی‌شود کاری کرد. باید حقیقت را گفت تا مردم را هم از این حالت عزاداری و ناخوشی روحی-روانی بیرون آورد. ریختن آب به دریاچه ارومیه، خیانت است. باید ۴ هزار میلیارد تومان هزینه کنند و کانال بزنند، آب کشاورزی و صنعت و مردم تشنه را قطع کنند که در نهایت تمام این آب‌ها شور شود و همین آب شور، از زیر دریاچه خارج شود؟! این حرف من تا پایان اردیبهشت‌ماه ثابت خواهد شد. چند ماه پیش هم که متخصصان آلمانی آمدند و گفتند که برای این دریاچه کاری نمی‌شود کرد و باید تبدیل به پارک خورشیدی شود و این همان حرف‌هایی است که من سال‌هاست می‌زنم.«این استاد برجسته دانشگاه در حالی این‌چنین ناامید است که معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران هشدار می‌دهد اگر دریاچه ارومیه خشک شود نه‌تنها کشاورزی و روستاهای اطراف بلکه تمام شهرهای اطراف هم نابود می‌شوند.
پس باید کمر به احیای دریاچه بست. اما استاد معتقد است که»دریاچه ارومیه مثل کسی که سرطان معده گرفته و اندکی بعد به کبد و روده‌اش هم آسیب می‌زند، هرچه بماند، ضرر بیشتری هم می‌زند«اما کسانی نیز هستند که به اندازه پروفسور کردوانی وجاهت علمی دارند و در مقابل نظر او ایستاده‌اند. یکی از آن‌ها پروفسور اسماعیل کهرم است.
بوم شناس معروف ایرانی که اکنون مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران است. وی اخیرا گفته که وزیر نیرو قول داده در صورت نیاز سدهای اطراف دریاچه را جمع خواهد کرد و در این‌صورت با ارایه راهکارهای مناسب دریاچه ارومیه تا ۵سال آینده احیا خواهد شد و مجددا شاهد قایقرانی و شنا در این آب خواهیم بود. او خبر از اجرای پروژه‌ای می‌دهد که دولت ژاپن هم در آن مشارکت مالی و اجرایی دارد.
حال به روزهای پایانی اردیبهشت ماه نزدیک می‌شویم و شاید تکلیف دریاچه‌ای که به گفته نماینده منطقه در وضع CCU قرار دارد، مشخص شود. یا کارگروه علمی و اجرایی دولت همکاری با دولت‌هایی مانند ژاپن موفق به تنظیم طرح احیای دریاچه ارومیه می‌شوند یا این‌که دیگر راه چاره‌ای نمی‌ماند و بهترین راه تبدیل این دریاچه بزرگ به یک پارک گیاهی و جانوری خورشیدی است که هم مأمن جانوران و نباتات شود و هم مکانی برای تولید بالای انرژی خورشیدی به‌عنوان جایگزین مناسب نفت و گاز.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۳ ق.ظ

۱ نظر

نظر -49 - 0 از 1اولین« قبل بعد  » آخرین 
  1. +1

    سالام و یورولمییاسیز سایین آراز نیوز چالیشانلارا
    گلجک بیزیمدیر
    بیز آذربایجان ملتی دییه بولریک کی اورمو گؤلی قالسین،قالاجاخ یا قورویاجاخ
    گرک بیر اولاخ،هامیمیز حقیمیزی ایستیه ک
    بیز ضدانقلاب یا نظاما قارشی چالیشمیریخ،بلکه مصسلمت آمیز حقیمیزی ایستیه ک
    یاشاسین آذربایجان

نظر -49 - 0 از 1اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه


× چهار = 24