نماينده مردم اروميه درمجلس:

همکاری نکردن بانک ها رکود را به بازار مسکن برگرداند

همکاری نکردن بانک ها رکود را به بازار مسکن برگرداند

گروه خبر:نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: همکاری نکردن بانک ها در اجرای ابلاغیه های بانک مرکزی و مصوبه های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، احیا واحدهای تولیدی در برخی از استان های کشور از جمله آذربایجان غربی را کند کرده است.
نادرقاضی پور افزود: جلسه های مختلفی برای پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی از سوی استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزار شده و مصوبه هایی برای رفع موانع تولید ابلاغ شده است اما بانک های آذربایجان غربی به این مصوبه ها توجهی ندارند و ابلاغیه های بانک مرکزی را اجرا نمی کنند.قاضی پور با اشاره به اینکه حمایت بانک ها می تواند به احیای این واحدها منجر شود و مهمتر از همه آنها را در تهیه مواد اولیه یاری کند، اظهار کرد: تعطیلی هر واحد تولیدی برابر با بیکار شدن تعدادی از هم وطنان است و بیکاری این افراد باعث بی نصیب شدن چندین خانوار از درآمد مناسب برای امرار معاش می شود. نماینده مردم ارومیه به نقش بانک ها در رکود مسکن طی چندین ماه گذشته اشاره کرد و گفت: حدود پنج ماه قبل جرقه هایی از رونق مسکن در کشور مشاهده شد اما با همکاران نکردن بانک ها رکود بار دیگر به بازار مسکن سایه انداخت.قاضی پور با اشاره به اینکه با رونق مسکن ۲۳۴ نوع کارخانه مرتبط با مسکن فعال می شود، ادامه داد: رونق مسکن و احیای واحدهای تولیدی نشاط را به جامعه تزریق کرده و اشتغال ایجاد می کند و بانک ها باید بیش از پیش در این زمینه همکاری کنند. استاندار آذربایجان غربی نیز در ماه های گذشته ضمن ابراز گله مندی از همکاری نکردن بانک ها در احیای واحدهای تولیدی از مدیران بانک های استان خواسته بود تا برخوردی مشابه مدیران بانک های سایر استان های کشور در این خصوص داشته باشند.سهم این استان از تسهیلات ۱۶۰ هزار میلیارد ریالی بخش تولید در سطح کشور، پنج هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال بوده و بر این اساس قرار است تا یکهزار و ۱۱۶ واحد تولیدی این استان که در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند، تسهیلات دریافت کنند. در مرحله ابتدایی ۲۴۲ واحد به دلیل سرمایه گذاری نکردن بانک ها از رده خارج شد و ۴۰۰ واحد تولیدی دیگر تسهیلات رفع موانع تولید را دریافت کرد. در مرحله بعدی ۱۶۲ واحد تولیدی نیز به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی از سوی بانک کشاورزی از رده خارج شد و در زمان حاضر ۳۱۲ واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات در لیست انتظار است. در هفته های اخیر بانک کشاورزی پرداخت تسهیلات به ۱۳۹ واحد از این تعداد را قبول کرده است و تسهیلات این واحدهای تولیدی با تامین نقدینگی در روزهای اخیر پرداخت می شود.
بر این اساس از لحاظ تعداد واحد تولیدی ۹۴٫۳ درصد و از لحاظ ریالی ۵۲ درصد از واحدهای هدفگذاری شده، تسهیلات رفع موانع تولید را در این استان دریافت کرده اند.تاکنون ۲ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال از سهم پنج هزار و ۶۵۰ میلیارد ریالی تسهیلات در این استان به واحدهای تولیدی مذکور اختصاص یافته است و به همین دلیل اعطای تسهیلات به واحدها تولیدی مازاد بر یک هزار و ۱۱۶ واحد نیز می تواند در دستور کار قرار گیرد. در این میان تامین اجتماعی و امور مالیاتی در رفع موانع تولید و احیا واحدهای تولیدی این استان مشارکت مناسبی داشته اند و ۸۷۹ پرونده دارای مشکلات تامین اجتماعی پس از بررسی، مورد بخشودگی یا تقسیط بدهی قرار گرفته است؛ امور مالیاتی نیز ۲۰۷ فقره بدهی مالیاتی واحدهای تولیدی را تقسیط یا با صاحبان آنان تسویه حساب کرده است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


هشت + = 17