همکاری با کرونا در ازدحام وام یک میلیونی

همکاری با کرونا در ازدحام وام یک میلیونی

گروه اجتماعی:حاشیه‌های تمام نشدنی وام یک میلیون تومانی همچنان ادامه دارد، تصاویری که از گزارش‌های مردمی در فضای مجازی دست به دست می‌شود، از تشکیل صف‌های طولانی در مقابل دفاتر فروش سیم‌کارت، پست‌بانک‌ها و دفاتر خدمات پستی خبر می‌دهد.
صف‌های شلوغی که در آن مردم بدون رعایت فاصله اجتماعی در کنار یکدیگر ایستاده‌اند تا بتوانند به لطف ثبت‌نام برای یک سیم‌کارت به نام خودشان از تسهیلات یک میلیونی دولت بهره‌مند شوند، تسهیلاتی که چه بسا می‌تواند سبب مبتلا شدن بسیاری از این افراد به ویروس کرونا شود.
در روزهایی که همه تلاش دارند تا به هر شکلی که شده از تجمع افراد جلوگیری کنند، دیدن صف‌های شلوغ برای ثبت‌نام یک سیم‌کارت این سوال را مطرح می‌کند که آیا روش بهتری برای پرداخت وام یک میلیونی از طرف دولت به سرپرست‌های خانوارها وجود نداشت؟
از روزی که دولت اعلام کرد برای حمایت از مردم در شرایطِ سختِ اقتصادیِ این روزهای مبارزه با کرونا، تصمیم گرفته به حساب سرپرست‌های خانوار وام یک میلیون تومانی واریز کند، تا به امروز که این وام نه داده شده و نه گرفته شده، با حاشیه‌هایی همراه بوده است که آخرین آن در روز گذشته اتفاق افتاد.
دو روز گذشته دفاتر خدمات پستی، و مراکز فروش سیم‌کارت شاهد حضور تعداد زیادی از زن‌ها و مردهایی بودند که همگی برای ثبت‌نام یک سیم‌کارت به نام خودشان به این دفاتر مراجعه کرده بودند. اما دلیل این مراجعه همگانی که سبب تشکیل صف و تجمع در مقابل این مراکز شد، شرطی بود که دولت برای پرداخت وام یک میلیونی به سرپرستان خانوار گذاشته بود، یعنی ارسال کد ملی متقاضی به یک سامانه معرفی شده، آن هم فقط از طریق سیم‌کارتی که به نام سرپرست خانواده باشد.
در همین رابطه به نقل از تسنیم ۲۸فروردین حسین میرزایی، سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا گفته بود که:»از ساعت ۲۲ شب گذشته (چهارشنبه ۲۷ فروردین) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیامکی را با سرشماره v.refah به سرپرستان خانوار آغاز کرده است و این روند تا فردا(جمعه۳۱فروردین) ادامه خواهد داشت.
پس از ارسال پیامک‌ها، سرپرستان خانوار تا روز یکشنبه ۳۱فروردین فرصت داشتند نسبت به ارسال کدملی خود به شماره اعلام شده(۶۳۶۹) اقدام کنند، سرپرستان خانواری که متقاضی وام یک میلیون تومانی هستند باید از طریق سیم‌کارتی که به نام خودشان است، چنین اقدامی را انجام دهند.«
همین مسئله، یعنی ارسال کد ملیِ متقاضی تنها از طریق سیم‌کارتی که به نام سرپرست خانوار باشد کافی بود تا در روزهای بعد تعداد زیادی از سرپرست‌های خانوارها برای تهیه سیم‌کارت به نام خودشان با مراجعه همزمان به مراکز فروش سیم‌کارت صف‌های طولانی و تجمع بدون رعایت فاصله اجتماعی تشکیل دهند؛ تجمع‌هایی که واکنش‌های زیادی را چه در فضای مجازی و چه در میان نمایندگان مجلس به همراه داشت.
آن طور که ایسنا گزارش می‌دهد محمدحسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به بسته معیشتی دولت عنوان می‌کند:«دولت با اتخاذ تدابیری به مردم یارانه معیشتی و وام یک میلیون تومانی داده و راه ثبت‌نام را سامانه پیامکی اعلام کرده است، اما امروز گزارشاتی از صف‌های طولانی بدون رعایت فاصله اجتماعی در باجه‌های پستی و پست بانک‌ها رسیده که باعث نگرانی جدی شده است.
انتظار می‌رود مردم طبق اعلام دولت و وزارت رفاه و سازمان برنامه به صورت غیرحضوری برای دریافت وام ثبت‌نام کنند چون بحث سلامت مردم است که از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد البته که موضوع رفاه و معیشت مردم هم دارای اهمیت است.واکنش‌ها به صف ثبت‌نام برای سیم‌کارت ادامه داشت، طوری که محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات در توئیتر خود عنوان کرد:»آقای اپراتور! مردم نباید برای تهیه سیم‌کارت رایگان در این شرایط کرونا در دفاتر ارتباطی صف بکشند. همین الآن باید این فرایند »متوقف« شود.
از مردم آنلاین ثبت‌نام کنید و با پست سیم‌کارت را به منزل آنها برسانید. خدمت‌رسانی خود به مردم »باید« با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت باشد.گروهی هم در این میان انتقادهای خود را به سوی دولت نشانه گرفتند و از روشی که دولت برای پرداخت وام انتخاب کرده است شکایت کردند. آنها معتقدند دولت می‌توانست برای تسهیل اعطای وام، آن را متناسب با تعداد اعضای خانواده به یارانه‌بگیران تخصیص دهد و شماره‌ای را برای اعلام انصراف از دریافت وام اعلام کند که نیازی به سیم‌کارت مجزا برای سرپرست‌های خانواده هم نداشته باشد.
تشکیل صف‌های طولانی برای ثبت‌نام سیم‌کارت تنها حاشیه‌ای نبود که این وام یک میلیونی به خود دید، چرا که از همان روز اول با حاشیه‌های دیگری هم روبه‌رو شده بود. در همان روزهای ابتدایی که حسن روحانی اعلام کرد دولتش تصمیم گرفته است یک وام به حساب سرپرست‌های خانوار واریز کند، از طریق برخی از سایت‌ها و حتی برخی از خبرگزاری‌های معتبر آدرس یک سامانه معرفی شد، سامانه‌ای که به گفته آنها سرپرست خانواده‌ها برای تکمیل درخواست وام یک میلیونی خود باید به آن مراجعه می‌کردند،
اما در روزهای بعد این سامانه از طرف دولت تکذیب شد و اعلام شد که دستورالعمل دریافت وام بعدا اعلام می‌شود.اما قبل از اینکه دولت شرایط جدید دریافت کمک هزینه معیشتی را اعلام کند موضوع جدیدی پیش آمد. جایز نبودن دریافت سود ۱۲درصدی از این وام چیزی بود که باعث شد دولت اندکی تغییر در برنامه خود ایجاد کند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از سلامت نیوز ،آیت‌الله علوی گرگانی در پاسخ به استفتایی درباره وام یک میلیون تومانی دولت با سود ۱۲درصد تاکید کرد:چون این وام به عنوان بهبود وضعیت معیشتی مردم است، در قالب عقود مضاربه، مشارکت و وکالت قرار نمی‌گیرد و دریافت سود از این وام شرعا جایز نیست.مسئله‌ای که سبب‌ شد تا حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اعلام کند که نیازی نیست مردم سود ۱۲درصدی را در بازپرداخت‌های خود بپردازند و این سود را خود دولت پرداخت خواهد کرد و این وام برای مردم قرض‌الحسنه محسوب می‌شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۹ ب.ظ

دیدگاه


× دو = 2