- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

همدردی با کشاورزان آذربایجان درحدعکس های یادگاری و حواشی سیاسی

Posted By admin On شهریور ۲۷, ۱۳۹۸ @ ۱۲:۰۶ ب.ظ In اقتصادی | No Comments

گروه اقتصادی : بر اثر بارش تگرگ در روزهای گذشته خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به بخش‌هایی از کشاورزی ارومیه وارد شده و به این ترتیب مشکل جدیدی به مشکلات کشاورزان افزوده شد.آذربایجان‌غربی قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شود که با توجه به شرایط آب و هوایی استان سالانه میزان قابل توجهی از محصولات کشاورزی کشور را تامین و ارز‌آوری قابل توجهی از طریق صادرات دارد.
اما در روزهای اخیر باتوجه به تغییرات آب و هوایی استان و نزدیک شدن به فصل پاییز، کشاورزانی که در حال آماده شدن برای برداشت محصولات خود بودند با بارش تگرگ و از بین رفتن محصولاتشان غافلگیر شده و ضربه چندین میلیاردی به بخشی از کشاورزی ارومیه وارد شد.
نبود پیش‌بینی مناسب و نیز تجهیزات لازم برای مقابله با اتفاقات پیش‌بینی‌نشده، بیمه نبودن باغات کشاورزی و دیگر عوامل سبب شد تا کام کشاورزان تلخ شده و تمامی زحماتشان به باد فنا برود.
* دستور استاندار برای جبران خسارت تگرگ توسط دستگاه‌های مربوطه
به دنبال بارش تگرگ سهمگین و خسارات شدید آن، استاندار آذربایجان‌غربی در نشست فوق‌العاده مدیریت بحران آذربایجان‌غربی، با تاکید بر اینکه باغداران همه هزینه‌های لازم جهت برداشت محصول را انجام داده و متاسفانه بر اثر بارش تگرگ متحمل خسارت شدند، تصریح کرد: مقرر شد تا کارخانجات کنسانتره انگور باغداران مناطق خسارت‌دیده را با قیمت ۱۶۰۰ تومان و سیب را نیز با نرخ پایه ۷۰۰ تومان خریداری کنند.وی، با اشاره به اینکه برخی باغداران توانایی پرداخت هزینه حمل محصول از باغ تا کارخانجات کنسانتره را ندارند، دستور داد تا سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌غربی با هماهنگی تعاون روستایی، هزینه‌های حمل را پرداخت کند.
* ۵ هزار هکتار از اراضی ارومیه دچار خسارت شده‌اند
اما در خصوص جزئیات دقیق‌تر ماجرا، رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات طبیعی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، می‌گوید: بارش شدید تگرگ و جاری شدن سیل در شهریور امسال حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به باغات و زمین‌های زراعی ارومیه خسارت وارد کرده است.پرویز امجدی، با اشاره به اینکه در این بارش‌ها برخی محصولات آسیب دیده‌اند، می‌افزاید: بر اثر بارش شدید باران و تگرگ به محصولات کشاورزی اعم از درختان انگور سیب درختی و هسته‌دار، گوجه‌فرنگی آفتابگردان، ذرت علوفه‌ای، صیفی‌جات و چغندر قند در اراضی زیر کشت واقع درروستاهای بخش انزل، سرو، نازلو خسارت شدیدی واردشده است.
وی، بیان می‌کند: بر اساس برآوردهای اولیه کارشناسان، حدود ۵ هزار و ۶۸۲ هکتار اراضی و باغات ارومیه بر اثر بارش تگرگ و جاری شدن سیل دچار خسارت شده که از این میزان ۲ هزار و ۸۰۴ هکتار مربوط به اراضی زراعی و بقیه مربوط به اراضی باغی است.رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات طبیعی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، تصریح می‌کند: به تعداد ۲۱ رأس دام نیز به ارزش ۴۲۰ میلیون ریال خسارت واردشده و میزان خسارت وارده به محصولات باغی نزدیک ۶۰ هزار تن برآورد شده است.
به دنبال صدور دستور خریداری محصولات کشاورزان و نیز همکاری دستگاه‌ها برای حل مشکلات این بخش، سراغ تنی چند از کشاورزان مناطق دچار خسارت رفتیم تا در جریان انتظارات آن‌ها از مسئولان قرار بگیریم.
* عدم اطلاع‌رسانی از سوی هواشناسی باعث ضربات سنگین شد
»محمد« یکی از کشاورزانی که در تگرگ اخیر محصولات وی دچار آسیب ۱۰۰ درصدی شده است.وی، ، می‌گوید: هواشناسی آذربایجان‌غربی در روز حادثه هیچ خبری از بارش تگرگ نداده و در تمامی اطلاعیه‌های خود به رگبار و رعد و برق اشاره داشت. در همین راستا کشاورزانی که صیفی‌جات کاشته و قادر به حفظ حدودی محصولات خود بودند هیچ اقدامی انجام ندادند.
* عکس‌های تبلیغاتی مسئولان، تنها سهم کشاورزان!
یکی دیگر از کشاورزان خسارت دیده، ادامه می‌دهد: تا‌کنون هیچ حمایت خاصی از ما کشاورزان نشده و یا اگر مسئولان به مناطق تگرگ زده دیگر رفته باشند، در عکس‌های یادگاری خلاصه شده و هیچ پیگیری متوجه حال ما نیست.وی، بیان می‌کند: خرج و مخارج زندگی، هزینه اجاره زمین، هزینه کاشت محصول و ده‌ها مشکل دیگر وابسته به این‌محصولات بود که در اثر این تگرگ تمام امیدمان از بین رفت.
وی، در خصوص حضور مسئولان و ارائه پیشنهاد برای خرید محصولات کشاورزی می‌گوید: این اقدام در صورت عدم صدور دستور نیز انجام می‌شد چراکه اکنون سیب‌های خسارت دیده را به عنوان سیب زیردرختی و صنعتی خریداری کرده و نسبت به پرداخت مبلغی اندک در قبال این محصولات اقدام می‌کنند. ما نیازمند حمایت واقعی بودیم نه فقط تشکیل جلسه و هماهنگی برای خرید محصولات با مبلغی اندک!
* حواشی که باعث فراموشی مشکل کشاورزان شد
رضا، یکی دیگر از کشاورزان خسارت‌دیده می‌گوید: در چند روز اخیر اخبار و مشکلاتی همه‌گیر شد که باعث شد تا ما کشاورزان فراموش شده و تمام دغدغه مسئولین و رسانه‌ها آن مساله باشد. گویا مسائل شهری و سیاسی از مشکلات ما کشاورزان مظلوم مهم‌تر بود!وی، می‌افزاید: درست است که سرمایه‌گذاری در شهر مهم است، اما آیا مسئولان نمی‌توانستند برای بخش کشاورزی دنبال سرمایه‌گذار باشند تا در صورت بروز چنین خسارت‌هایی اندکی از مشکلات کشاورزان رفع شود؟ یا حتی نمی‌توانستند سرمایه‌گذاران را به سوی ایجاد کارخانجات صنایع تبدیلی سوق دهند؟!این کشاورز، در ادامه سخنانش ابراز می‌کند: جعبه، کاغذ، پوشال سردخانه و کارگری از جمله اقداماتی بود که انجام داده بودیم و البته هزینه قابل توجهی نیز برایم در برداشت که متاسفانه الان به هیچ کاری نمی‌آیند.وی، تاکید می‌کند: سال گذشته با خرید به قیمت پایین و امسال هم تگرگ. ما نیازمندیم حمایت مسئولان هستیم، در غیر این صورت باید برای ادامه زندگی و گذارندن خرج و مخارجمان اقدام به فروش زمین‌هایمان کنیم و سال بعد هم آواره‌تر از امسال باشیم.
* کشاورزان نیازمند حمایت‌های واقعی
این گفته‌ها تنها گوشه کوچکی از مشکلات کشاورزان داغ دیده است که امروزه نیازمندان دستان حمایت‌گر مسئولان به روش‌های مختلفی هستند.مسئولان مربوطه می‌توانند با وام‌های حمایتی بدون سود اقدام به حمایت از این کشاورزان کنند تا سال‌های بعد و پس از برداشت محصولاتشان قادر به پرداخت این مبلغ شوند در غیر این‌صورت باید در انتظار تبعات غیر‌قابل جبران این رخداد باشیم.متاسفانه برخلاف اینکه آذربایجان‌غربی به عنوان استانی کشاورزی شناخته می‌شود، نبود کارخانجات فرآوری محصولات و نیز صنایع تبدیلی باعث شده تا کشاورزان و فعالان این بخش با ناملایمتی‌های هرساله سر کنند و در صورت بروز بلایای آسمانی یا هر مشکل دیگر با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از اروم‌نیوز، با اندکی تدبیر و هم‌اندیشی عالمانه و صادقانه، مسئولان می‌توانند بخشی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به سمت ایجاد چنین واحدهایی سوق داده و به این ترتیب بسیاری از مشکلات موجود در مسیر کشاورزی استان را بهبود بخشند.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%87%d9%85%d8%af%d8%b1%d8%af%d9%8a-%d8%a8%d8%a7-%da%a9%d8%b4%d8%a7%d9%88%d8%b1%d8%b2%d8%a7%d9%86-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1%d8%ad%d8%af%d8%b9%da%a9%d8%b3/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.