هر شبانه‌روز ۱۵ نفر در آذربایجان غربی طلاق می‌گیرند

هر شبانه‌روز ۱۵ نفر در  آذربایجان غربی طلاق می‌گیرند

گروه گزارش: طلاق یکی از شوم‌ترین و شاید تنهاترین واقعیت تلخ اجتماعی است که امروز تمامی خانواده‌ها و فرهنگ اصیل مردم این دیار را تهدید می‌کند تهدیدی که امروز در برخی مواقع از آن به عنوان مد یاد می‌شود.
متأسفانه آمارهای رسمی و غیررسمی از افزایش بی‌رویه طلاق در کنار آن کاهش ازدواج و از منظر دیگری رشد ازدواج‌های موقت خبر می‌دهد آمارهایی که برای هرکدامشان باید آسیب‌شناسی اساسی صورت گیرد.
آهنگ رشد طلاق در آذربایجان غربی که در نوک و تیررس هجمه‌های فرهنگی قرار دارد چنان شتابان سیر صعودی به خود گرفته که اگر به زودی چاره‌اندیشی نشود می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیر و آسیب‌های اجتماعی دیگری را به همراه داشته باشد.
این استان به اندازه کافی با مشکلات متعدد از جمله توسعه نامتوازن، بیکاری و… دست‌وپنجه نرم می‌کند رشد پدیده شوم طلاق خود نیز آغازگر و تشدیدکننده سایر آسیب‌های اجتماعی از جمله بی‌بندوباری، بزهکاری کودکان طلاق و… می‌تواند باشد.
جای تاسف دیگر اینکه در کنار رشد بی‌رویه طلاق شاهد کاهش ازدواج و نیز رشد ازدواج‌های موقت هستیم که خود زنگ خطر دیگری در توسعه اجتماعی این استان و کشور به شمار می‌رود زنگ خطری که مسئولان به راحتی از کنار آن رد می‌شوند.
نکته قابل تامل اینکه اگر گذشته طلاق به عنوان یک پدیده زشت در میان مردم یاد می‌شد امروز قبح آن از بین رفته حتی در میان برخی خانواده‌ها و زنان و مردان جوان، طلاق به نوعی مد تبدیل شده است که جای بسی درنگ و تامل جدی دارد.
کم بودن درآمد، بالا رفتن سطح توقعات تجمل‌گرایی، تغییر سبک زندگی به زندگی‌هایی پر از تجمل، مشکلات معیشتی و نبود توازن بین نیازها و سطح توقعات با درآمد، مسائل و مشکلات اقتصادی در حالی به عنوان اصلی‌ترین عوامل طلاق نام برده می‌شوند که همین عوامل مسبب بالا رفتن سن ازدواج و کاهش آن شده است.
این تناقضات ناشی از جا نیفتادن مسائل دینی و معنوی و نیز فرهنگ اصیل اسلامی و نیز بنیان خانواده به عنوان رکن اصلی امنیت و آرامش جامعه در بین نسل جدید نیز می‌تواند باشد مسائلی که ارتباط مستقیمی با توجه برنامه ریزان کشور دارد.
*همه جامعه در رشد طلاق به عنوان پدیده شوم اجتماعی دخیل هستند
طلاق از جمله آسیب‌های اجتماعی است که تحت تأثیر عوامل متعدد صورت می‌گیرد ضعف فرهنگ، بی‌توجهی خانواده و بزرگ‌ترها مسئولان کشور و… همه و همه به نوعی در بروز و رشد این پدیده دخیل هستند و مقابله با آن نیز مشارکت همگانی می‌طلبد.
آذربایجان غربی استانی است که با سه الی چهار کشور حساس و خارجی ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق و ارمنستان مرز مشترک دارد مرزهایی که اگر یک روی آن فرصتی است برای توسعه بی‌توجهی به آن می‌تواند روی دیگر آن را به تهدید بزرگی با ابزاز ماهواره محسوب شود.
معاون سابق اجتماعی انتظامی آذربایجان غربی معتقد است برای نظم بخشیدن به جامعه و جلوگیری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در هر کشوری بخش‌های مختلفی دخیل‌اند و آنچه در نهایت مهم است ارائه خدمت قابل قبول و برقراری نظم و آرامش در جامعه است.
سرهنگ احد مهرمند در گفت‌وگو با مهر با تاکید بر اینکه آسیب دیدن خانواده موجب آسیب در جامعه خواهد شد، گفت: متاسفانه در شرق نیز به تبعیت از غرب خانواده از حالت سنتی خود در حال دگرگونی است.
وی صنعتی شدن و فردگرایی افراطی را از علت‌های مخدوش شدن خانواده‌ها در غرب برشمرد و یادآور شد: اعتقادات دینی و مذهبی پیوند قوی و نزدیکی را با خانواده‌ها برقرار می‌کند که مانع ازهم‌گسیختگی خانواده‌ها می‌شود.
مهرمند ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی توجه به آموزه‌های دینی، برنامه‌ریزی مطابق با نیاز روز جامعه، صرفه‌جویی و جلوگیری از ترویج تجمل‌گرایی را از ابرازهای مقابله با طلاق برشمرد.
وی دروغ و بی‌اعتمادی بین اعضای خانواده را از عوامل طلاق برشمرد و ادامه داد: متأسفانه مهم‌ترین و اساسی‌ترین آسیب در حال حاضر در کشور آسیب در ضعف قواعد اخلاقی در کشور و استان است، چون کذب گویی ها به شکل سهوی و عمدی در خانواده‌ها شیوع می‌یابد.
سرهنگ مهرمند اضافه کرد: دشمنان با استفاده از جنگ نرم خود و با بهره‌گیری از ابزار ماهواره در راستای ترویج بی‌بندوباری و تخریب باورهای فرهنگی مسلمانان گام برمی‌دارند و در گسست بنیان خانواده‌ها نقش اساسی دارند.
*رشد ۴۰?? درصدی طلاق در آذربایجان غربی
مدیر کل ثبت و احوال آذربایجان غربی با هشدار جدی نسبت به رشد۴۰ طلاق در استان اظهار داشت: تعداد طلاق‌های ثبت شده طی سال جاری در آذربایجان غربی نسبت به زمان مشابه سال گذشته ?? درصد افزایش یافته است.
محمد جوان به تعداد طلاق‌های ثبت شده در استان از ابتدای امسال تاکنون نیز اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال تاکنون یک هزار و ۸۴۹??? فقره طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته۴۰ ?? درصد افزایش یافته است.
مدیر کل ثبت و احوال آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تعداد طلاق‌های ثبت شده در روستاهای استان دارای رشد منفی است یادآور شد: بیشترین طلاق‌های صورت گرفته استان در مناطق شهری استان به ثبت رسیده است.
جوان از برنامه‌ریزی برای انجام پژوهش در راستای بررسی و آسیب‌شناسی رشد طلاق در استان خبر داد و گفت: مسئولان استان باید با ابزاز و راهکارهایی مطابق با نیاز روز جوانان را به سمت ازدواج ترغیب کرده و آسیب‌های اجتماعی ناشی از معضل طلاق را اطلاع‌رسانی کنند.
وی با بیان اینکه آمارهای این اداره کل منبع بسیار مناسبی برای برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی مسئولان در بخش اجتماعی است گفت: طلاق از پدیده‌های شومی است که تأثیرات منفی خود را در تمامی بخش‌ها نشان می‌دهد.
وی مذهبی بودن، پایبند بودن به مسائل دینی و مذهبی و نیز قوی بودن پیوندهای خانوادگی به دلیل قومی بودن را از دلایل پایین بودن طلاق در روستاها عنوان کرد و اظهار داشت: بی‌توجهی به معضل طلاق در شهرها و روند رو به رشد فنّاوری می‌تواند روستاها را نیز دچار این آسیب اجتماعی کند.
جوان با بیان اینکه از هر هفت ازدواج در استان یک مورد به طلاق منجر می‌شود گفت: هم‌اکنون در کمتر از یک ساعت یک نفر در هر شبانه‌روز ۱۵ نفر و در ماه ۴۶۲ نفر در استان طلاق می‌گیرند که این آمار زنگ هشدار جدی است.
جوان اضافه کرد: بیش‌ترین فراوانی سن طلاق در بین زنان مربوط به سنین ۲۰ تا ۲۴ سال با تعداد ۴۵۵ مورد و بین آقایان در سنین ۲۵ تا ۲۹ سال با ۵۱۳ مورد بوده است که در چهار ماه ابتدایی سال جاری در استان به ثبت رسیده است.
وی در ادامه با اشاره به ازدواج در سنین پایین که خود مشکلات خاصی را به همراه دارد، از ثبت ۱۵ مورد طلاق در بین سنین ۱۰ تا ۱۴ سال خبر داد و گفت: این نوع ازدواج‌ها بیشتر به‌دلیل وجود ضعف‌های فرهنگی خانواده‌ها است که باعث به چالش کشیده شدن زندگی فرزندانشان می‌شود.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی در ادامه همچنین به آمارهای ازدواج در چهار ماه اول امسال نیز اشاره کرد و افزود: در این مدت تعداد ۱۱ هزار و ۹۴۴ مورد ازدواج در استان ثبت شده است که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش دارد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


4 + = پنج