هرقدرحضور مردم در انتخابات جدی تر باشد اصولگرایان شانس کمتری دارند

هرقدرحضور مردم در انتخابات جدی تر باشد اصولگرایان شانس کمتری دارند

گروه سیاسی: بسیاری از اصلاح‌طلبان مدعی هستند که افزایش مشارکت در انتخابات به نفع این جریان است و هرچه حضور مردم در رقابت های انتخاباتی پر رنگ تر و جدی تر باشد، اصولگرایان شانس کمتری برای پیروزی دارند و در مقابل اصلاح طلبان می توانند آرای بیشتری کسب کنند.
این مسأله با موضوعاتی نظیر »تحریم« و »مشروط کردن« حضور در انتخابات مغایر است و خیلی نمی تواند به نفع این جریان باشد… چندی است، فعالیت‌های انتخاباتی جریانات سیاسی برای ورود هرچه بهتر به انتخابات اسفند ماه ـ که قرار است طی آن ترکیب مجلس یازدهم مشخص بشود ـ شدت گرفته است؛ اما فعلا مباحث اولیه در ارتباط با چگونگی ورود به انتخابات و تصمیمات اینچنینی در جریان است و سیاسیون در حال رصد اوضاع کشور هستند تا ببینند ورود آن‌ها به انتخابات باید چگونه باشد تا در نهایت بتوانند کرسی‌های بیشتری از مجلس را به دست آورند.
به گزارش «تابناک»؛ جریان اصولگرا که طی چند انتخابات اخیر نتوانسته ظهور و بروز جدی از خود نشان بدهد، انتخابات اسفند را نقطه شروعی دوباره در نظر گرفته و با توجه به عملکردی که دولت تدبیر و امید و اصلاح طلبان در مجلس از خود بر جای گذاشته اند، امید زیادی دارند تا بتوانند نظریات مردم را به خود جلب کنند؛ هرچند بخشی از مردم به دلیل عملکرد نامطلوب جریانات سیاسی گلایه‌مندد.
جریان اصلاحات که نتوانسته است به شعار‌های انتخاباتی خود برای بهبود شرایط اقتصادی مردم، تعامل با دنیا، رفع حصر و مسائل اجتماعی و فرهنگی جامه عمل بپوشاند، نگرانی بیشتری از اصولگرایان دارد و در تلاش است با انتخاب بهترین استراتژی انتخاباتی، خود را در معرض رأی مردم قرار بدهد و البته مورد پسند و انتخاب کسانی که در انتخابات اسفند ماه سال جاری شرکت می‌کنند نیز قرار بگیرند.
با این حال، برخی مردم و سران اصلاحات بر این باورند که اتفاق موجود در مجلس و عملکرد ضعیف فراکسیون امید و بخصوص رئیس این فراکسیون، امید به پیروزی در انتخابات آتی را بسیار ضعیف کرده و احتمال رأی آوری کاندیدا‌های این جریان در دور بعد را بسیار کم داشته است؛ لذا برخی اصلاح طلبان که بیشتر در طیف تندروتر این جریان قرار می‌گیرند، در تلاش هستند به نوعی یا زمینه حضور این طیف را در انتخابات برچینند یا آن را شرطی کنند تا بهانه‌ای برای عدم رأی آوری داشته باشند.
مطهری: »تحریم انتخابات« روش درستی نیست و به ضرر اصلاح‌طلبان است
در همین زمینه »علی مطهری« نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود اخیراً جمعی از اصلاح طلبان با سخنگوی شورای نگهبان گفت‌وگویی داشتند که طی آن به تحریم انتخاباتی اشاره کردند، اظهار نمود: به هر حال این روش درستی نیست. ما باید از امکانات موجود حتما استفاده کنیم و کنار کشیدن به ضرر خودشان و کشور است.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: اصلاح طلبان باید به طور فعال در انتخابات شرکت و حتی با معتدل‌ها ائتلاف کنند تا کرسی‌های بیشتری را در مجلس آینده به دست بیاورند.
وی در پاسخ به این که فکر نمی‌کنید تحریم‌های انتخاباتی باعث کاهش مشارکت مردم خواهد شد، گفت: بله همینطور است. به هر حال اگر تحریم انتخاباتی کنند، قطعاً مشارکت مردم کاهش خواهد یافت؛ همانطور که اکنون هم بخشی از مردم خیلی تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند؛ لذا ما نباید به این دامن بزنیم.
مطهری در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: ما باید سعی کنیم کسانی هم که اراده محکمی برای شرکت در انتخابات ندارند، تشویق کنیم تا در انتخابات شرکت کنند.
میرزایی نکو: برخی از خود بدنه اصلاحات در حال تضعیف عملکرد فراکسیون هستند
ابوالقاسم میرزایی نیکو با بیان اینکه عارف در مجلس منفعل عمل نکرده است، اظهار داشت: همین که عارف در آن مدت توانسته فراکسیون را جمع کند و بسیاری از اوضاع را سروسامان دهد، خوب عمل کرده است؛ البته جامعه هدف، زیاد با این موضوع موافق نیست؛ بنابراین، عارف باید در مقابل مردمی که به او رأی داده اند پاسخگو باشد، ولی او کمی خویشتن‌داری می‌کند و نمی‌خواهد در این زمینه‌ها وارد شود. با این حال اصلاح‌طلبان عملکردی بهتر از اصولگرایان داشته و جبهه منسجم تری نیز نسبت به جناح مخالف خود دارند.
وی گفت: در جناح اصولگرایان وضعیت بسیار ناگوار است، ولی این طرف در حال رسیدن به جمع بندی است و صحبت‌های رئیس دولت اصلاحات نیز معیار‌ها را تعیین کرده است. همچنین این صحبت‌ها نشان داد، تحریمی وجود نخواهد داشت؛ البته شاید شرط و شروطی باشد، ولی خبری از تحریم نخواهد بود؛ بنابراین، اصلاح طلبان باید موضوع تحریم را کنار بگذارند و زمزمه‌هایی هم که درباره قهر از صندوق و نرفتن به رأی گیری و مواردی از این دست هست، از سیاست‌ها و سیاست ورزی‌های جبهه اصلاحات حذف شود.
وی در پاسخ به این که فراکسیون امید و عملکرد این فراکسیون، باعث سرخوردگی رأی دهنده‌ها شده و عملکرد رئیس فراکسیون نیز این موضوع را تشدید کرده است، گفت: به نظر من، جمع ما فراکسیون امید با همدیگر کوتاهی داشته اند، ضمن اینکه اعتقاد من این است که باید عملکرد‌های مثبت هم دیده شود.
وی ادامه داد: متأسفانه برخی از خود بدنه اصلاحات در حال تضعیف عملکرد فراکسیون هستند. آقایی که در حذف فلانی نشسته و ادعا دارد که فراکسیون هیچ کاری انجام نداده است، کمکی به ما نمی‌کند. این فراکسیون چه کاری می‌توانست انجام دهد که نکرده؟ رئیس جمهور و برخی مسئولان و شعار همه این بود که حصر باید برداشته شود. وقتی آن‌ها نمی‌توانند انجام دهند، فراکسیون نمی‌تواند نقشی داشته باشد.
وی گفت: کدام کار خاص را می‌خواستیم انجام دهیم که نکردیم؟ البته گاهی هم اتفاقاتی افتاده و ما نتوانستیم کاری انجام دهیم؛ آن هم به دلیل برخی ملاحظات و گیر‌هایی بوده که بچه‌های فراکسیون امید داشتند. به هر حال، این‌ها گیر تأیید صلاحیت، یا گیر شورای نگهبان و هزار ملاحظه دیگر دارند. برخی هنوز می‌خواهند در سپهر سیاسی کشور باشند و نمی‌خواهند از رده خارج شوند. عده زیادی از این‌ها هنوز جوان هستند و دنبال کارند و می‌خواهند نقش بیشتری داشته باشند.
این نماینده مجلس افزود: به نظر من کسانی که نماینده‌ها را به مجلس فرستادند، باید تا کنون ده بار از این نماینده‌ها می‌خواستند و به آن‌ها می‌گفتند در مجلس چکار می‌کنند. این‌ها که نماینده‌ها را در لیست گذاشتند، کدام جلسه را با این‌ها گذاشتند. همین شکوری راد، یکی از نماینده‌های تهران را صدا زد و گفت: مسأله یا طرحی را در مجلس پیگیری کنند، اگر هم جلسه‌ای بوده، خود نماینده‌ها با افراد جلسه گذاشته اند.
وی در پایان یادآور شد: کسانی که افراد را در لیست تأیید کردند، حتی خود خاتمی باید به عنوان لیدر یا شورای سیاست گذاری، نقشه راه می‌داد. بسیاری از این نماینده‌ها، جدید و ۷۰ درصد آن‌ها سال اولی بودند؛ بنابراین، باید تبیین می‌کردند که نفراتشان در مجلس باید چه کاری انجام دهند. الان طلبکار شدن فایده‌ای ندارد و به جز ایجاد تفرقه و شکاف، هیچ تأثیری نخواهد داشت.
اصلاح‌طلبان با افزایش مشارکت پیروز می‌شوند یا کاهش مشارکت؟
بسیاری از اصلاح طلبان مدعی هستند که افزایش مشارکت در انتخابات به نفع این جریان است و هرچه حضور مردم در رقابت‌های انتخاباتی پر رنگ‌تر و جدی‌تر باشد، اصولگرایان شانس کمتری برای پیروزی دارند و در مقابل اصلاح طلبان می‌توانند آرای بیشتری کسب کنند. این مسأله با موضوعاتی چون »تحریم« و »مشروط کردن« حضور در انتخابات مغایر است و خیلی نمی‌تواند به نفع این جریان باشد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تابناک ، طبیعتا وقتی هر کدام از جریانات سیاسی کشور تصمیم به تحریم یا مشروط کردن حضور در انتخابات بگیرند، بخشی از هواداران این طیف نیز در انتخابات شرکت نمی‌کنند و این کاهش میزان مشارکت علاوه بر اینکه به نفع رقیب تمام می‌شود، منفعتی برای کلان حاکمیت و کشور نیز ندارد؛ لذا چنین تصمیماتی طبیعتا نمی‌تواند کمک حال اصلاح طلبان باشد، بلکه جدای از کمک به رقیب، بهانه‌ای برای زیر سؤال بردن مردم در قبال عملکرد در رفتن و همچنین تلاشی برای کاهش مشارکت و اعتبار نظام نیز خواهد بود.
Arazazarbaijan.siyasi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱:۳۱ ب.ظ

دیدگاه


2 × = هشت