هدف اصلی هفته ملی کودک فرهنگ‌سازی اجتماعی است

هدف اصلی هفته ملی کودک فرهنگ‌سازی اجتماعی است

گروه اجتماعی:هدف اصلی هفته ملی کودک فرهنگ‌سازی اجتماعی بوده و موضوع کودک نیازمند توجه ویژه است چراکه آینده جامعه ما وابسته به نشاط و تحرک کودکان است.
به گزارش آرازآذربایجان، روزجهانی کودک درحقیقت روز بزرگداشت کودک و کودکی است و باید درباره کودکان که مظهر آینده هستند بیشتر بیندیشیم در واقع هدف اصلی هفته ملی کودک فرهنگ‌سازی اجتماعی بوده و موضوع کودک نیازمند توجه ویژه است چراکه آینده جامعه ما وابسته به نشاط و تحرک کودکان است.
در هفته ملی کودک تلاش می‌شود که توجه بیشتری به کودکان، نیازهای آنان و جایگاه‌شان در جامعه شود و در این راستا ارائه آموزش به خانواده‌ها در جهت برخورد درست با کودکان و در نظر گرفتن حقوق آنان باید مدنظر قرار و در دین مبین اسلام نیز بر ضرورت توجه به کودک و دوره کودکی بسیار سفارش و تاکید شده است.
*ضرورت تولید محتوای مناسب کودکان و نوجوانان متناسب با فناوری‌های نوین
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی گفت: با توجه به شرایط فعلی تولید محتوای مناسب کودکان و نوجوانان متناسب با فناوری‌های نوین ضروری است.
هوشنگ عطاپور در جلسه هماهنگی ویژه برنامه هفته ملی کودک که در سالن همکف ساختمان جدید استانداری ترتیب یافت، اظهار داشت: با توجه به تحول بنیادین که در عرصه اطلاع‌رسانی و ابزارهای اطلاع‌رسانی صورت گرفته نسل فعلی کودک و نوجوان به نوعی این امکان، قابلیت و توانایی را پیدا کرده که از همان سنین قبل از مدرسه از ابزارهای اطلاع‌رسانی استفاده کند بدون اینکه نیاز به کلاس و آموزش باشد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی ادامه داد: این موضوع واقعیتی است که رخ داده به طوری که در حال حاضر نسل فعلی کودک و نوجوان از دستگاه‌های مختلف در حوزه اطلاع‌رسانی که در دسترس عموم قرار دارد استفاده می‌کند.
وی تصریح کرد: مهم‌ترین موضوع در این راستا بحث محتوا و به نوعی آماده کردن محیط سالم و ایمن برای کودکان و نوجوانان است که بتوانند از این ابزار به نحو مناسب استفاده کنند و در این راستا ارائه آموزش‌های لازم به خانواده‌ها ضروری است تا کنترل مناسب را داشته باشند.
این مسئول ادامه داد: باید تولید محتوای مناسب گروه سنی کودک و نوجوان مدنظر قرار گیرد تا محتوای ملی که بر مبنای ارزش‌های اخلاقی، دینی و انقلابی کشور تهیه شده در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد.
عطاپور افزود: با توجه به اینکه تحول اساسی در حوزه کودک انجام گرفته در این راستا برنامه‌ریزی درست و اصولی باید مدنظر قرار گیرد.
وی یادآور شد: کانون پرورش فکری کودکان به تنهایی متولی حوزه کودکان نیست بلکه بخشی است در کنار بخش‌های دیگر به شکل تخصصی در این عرصه ورود پیدا کرده و لازم است مقوله کودکان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی ادامه داد: هفته ملی کودک فرصتی است برای ایجاد حساسیت در جامعه و در واقع مردم با برنامه‌های کودک همراه و با مفاهیم اساسی در حوزه کودک و نوجوان آشنا شوند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی جواد زاهدی در این جلسه اظهار داشت: کودک بخشی از زندگی اجتماعی ما بوده و انتظار بر این است این جلسات زمینه‌ای برای ترسیم واقعی جایگاه کودکان باشد.
وی خاطرنشان کرد: حوزه کودک حوزه گسترده‌ای است و از اختیار و توان یک اداره خارج بوده که تمام مسائل کودکان را تحت پوشش قرار دهند و چون کودکان آینده‌سازان جامعه هستند ضروری است تک تک آحاد جامعه به ویژه مسئولان احساس مسئولیت بیشتری در این حوزه داشته باشند.
زاهدی اعلام کرد: با توجه به دستورالعمل اعلامی از ستاد مرکزی براساس مصوبه شورای عالی فرهنگ عمومی کشور از ۱۵ تا ۲۱ مهر ماه تحت عنوان هفته ملی کودک نام‌گذاری شده و شعاری که به صورت توافقی برای این هفته در نظر گرفته شده با عنوان دنیا با لبخند کودکان زیباست.
وی ادامه داد: برای تحقق این شعار و اینکه بتوانیم عملکرد خوبی در هفته ملی کودک و نوجوان داشته باشیم دو نوع برنامه درون سازمانی و برون سازمانی با همکاری و مشارکت کارشناسان و برخی ادارات طراحی شده است.
زاهدی ابراز داشت: در ۱۷ شهرستان استان ۲۳ مرکز ثابت و ۱۰ مرکز سیار در قالب مراکز روستایی و شهری وجود دارد و بخش عمده‌ای از کودکان بین سنین ۶ تا ۱۷ سال به صورت عضو ثابت و یا افتخاری در برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور دارند.
*طراحی بالغ بر ۳۰۰ برنامه درون سازمانی برای هفته ملی کودک در آذربایجان غربی
وی با اعلام اینکه بالغ بر ۳۰۰ برنامه درون سازمانی برای هفته کودک در استان طراحی شده، افزود: براساس مصوبه بیش از ۳۰۰ برنامه در طول هفته کودک و نوجوان در مراکز به وسیله کانون برگزار خواهد شد برنامه‌هایی که نبوغ، نشاط، شادی و خلاقیت کودکان را مورد هدف قرار داده است.
زاهدی با بیان اینکه در بخش برون سازمانی یک سری برنامه‌ها با مشورت سازمان‌ها تدارک دیده، متذکر شد: موضوع کودک نیازمند توجه ویژه بوده و آینده جامعه ما وابسته به نشاط و تحرک کودکان است.
این مسئول ادامه داد: در سال همدلی و همزبانی ضرورت همیاری و هم‌افزایی مورد تاکید قرار می‌دهیم تا بتوانیم از ظرفیت بسیار بالا و توان کاری تک تک دستگاه‌ها برای تدوین این برنامه‌ها بهره گیریم.
وی به عناوین روزهای هفته کودک اشاره کرد و افزود: کودک سلامت و ایمنی، کودک و خانواده، کودک هنر و میراث فرهنگی، کودک کتاب و کتابخوانی، کودک محیط زیست و منابع طبیعی، کودکان دنیا با موضوع صلح و دوستی و کودک آموزش و تربیت اسلامی از جمله عناوین روزهای هفته کودک است.
زاهدی به تشریح برنامه‌های پیش‌بینی شده در آذربایجان غربی در هفته ملی کودک اشاره کرد و یادآور شد: برنامه‌ای در راستای گرامیداشت شهدای منای در هفته کودک پیش‌بینی شده و طرح درخت با عنوان کودک یک صلوات به احترام شهدای برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه برگزاری کارناوال شادی با اجرای گروه بچه‌های ایران از برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته کودک است، اضافه کرد: برنامه‌های هفته کودک از ۱۵ مهر ماه آغاز می‌شود و مراسم ویژه کودک و نوجوان با ویژگی‌های خاص از جمله برنامه‌ها است.
زاهدی عیادت و دلجویی از کودکان در بیمارستا‌ها با حضور مدیران و مسئولان را از جمله برنامه‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: همزمان با هفته کودک مراسمی با شعار دنیا با لبخند کودکان زیباست در سال ۲ هزار نفری خانه جوان ارومیه برگزار می‌شود.
*برگزاری مسابقه استانی عکاسی با موضوع هفته ملی کودک از نگاه دوربین کودکان
وی حضور در کانون اصلاح تربیت و اهدای کتاب و هدایا به کودکان این مراکز را از جمله برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: تور بازدید از اماکن تاریخی توسط اداره کل میراث فرهنگی همزمان با هفته کودک انجام می‌گیرد.
وی با بیان اینکه یکی از روزهای هفته کودک با عنوان کودک محیط زیست و منابع طبیعی نام‌گذاری شده، ادامه داد: کاشت بذر گل در گلدان با شعار لبخند کودکان در هفته کودک صورت می‌گیرد تا زمینه آشنایی با محیط زیست، منابع طبیعی و احترام به آب و خاک و محیط زیست و به نوعی مدیریت بحران ?ب برای کودکان فراهم شود.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی مراسم زیباترین سازه‌های شنی را از دیگر برنامه‌های هفته ملی کودک عنوان کرد و افزود: نمایش‌های کودکان با موضوع صلح دوستی و لبخند در قالب ویترین مغازه‌ها برگزار می‌شود.
وی تجلیل از اعضای کتابخوان کانون با حضور در مدارس، مسابقه استانی عکاسی با موضوع هفته ملی کودک از نگاه دوربین کودکان، تجهیز یک کتابخانه روستایی با کتاب و… را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده همزمان با هفته کودک در آذربایجان غربی برشمرد.
روز جهانی کودک در حقیقت روز بزرگداشت کودک و کودکی است و باید درباره کودکان که مظهر آینده هستند بیشتر بیندیشیم در واقع هدف اصلی هفته ملی کودک فرهنگ‌سازی اجتماعی بوده و موضوع کودک نیازمند توجه ویژه است چراکه آینده جامعه ما وابسته به نشاط و تحرک کودکان است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۷:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


× هفت = 49