نیمی از ظرفیت معدنی کشور غیرفعال است

نیمی از ظرفیت معدنی کشور غیرفعال است

آراز آذربایجان- رئیس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: از ۱۱ هزار پروانه بهره‌برداری صادره برای معادن کشور، تنها نیمی از آنها فعال و یا نیمه‌فعال هستند.
تقی نبئیدر حاشیه دیدار با مسوولان و فعالان حوزه معدن آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ۱۱ هزار پروانه بهره‌برداری صادر شده معدن در کشور، تنها پنج هزار و ۶۰۰ پروانه بهره‌برداری فعال و نیمه فعال است و نیمی از این ظرفیت معدنی غیرفعال است.
وی افزود: در خصوص بررسی غیرفعال بودن پروانه‌ها، طی یک سال گذشته با همراهی وزارت صمت برای اقداماتی انجام و مشکلات مختلفی در این زمینه احصا شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ادامه داد: وجود معارضین خصوصی و دستگاه‌های محلی، کمبود نقدینگی و فرسودگی ماشین آلات از جمله مشکلاتی بودند که انگیزه سرمایه‌گذاران برای دریافت پروانه و یا فعال کردن معادن را سلب کرده است با این حال در حوزه نظارت نیز دستگاه‌های مختلف همچون صمت و محیط‌ زیست نقش مناسبی برای نظارت بر فعالیت‌های معدنی نداشتند.
نبئی گفت: یکی از مشکلات بخش معدن نیز ضعف آیین‌نامه در خصوص این بخش است که تنظیم آن در زمانی انجام شده بود که تشکل‌ها شکل نگرفته بود و در آیین‌نامه کمترین بهره‌مندی از ظرفیت تشکل‌ها، خانه معدن و سازمان نظام مهندسی معدن شکل گرفته است که اکنون نیاز به تغییر آن و بهره‌مندی از ظرفیت کامل این تشکل‌ها احساس می‌شود.
وی نظام مهندسی معدن آذربایجان‌غربی را یکی از سازمان‌های پیشرو کشور برشمرد و اضافه کرد: وجود ویژگی‌های مثبت چون ترکیب و تعداد اعضا، سطح تشکیلات قابل قبول دانشگاهی، آذربایجان غربی را در سطح یک کشور قرار داده و در این خصوص با توجه به قرارگیری این استان در منطقه ویژه و انجام مراودات بین‌المللی محلی مناسب برای احداث یک سازمان منطقه‌ای است که در این خصوص دیداری با استاندار انجام شده است.
نبئی به مشکلات دیگری در حوزه ارتقا و بهبود شرایط معادن کشور نیز اشاره کرد و افزود: بحث خام‌فروشی از ضعف‌های کشور بوده و با توجه به اینکه این موضوع دغدغه اصلی کشور و مسوولان ارشد است، نیاز به ورود نمایندگان مجلس برای حل محدودیت‌ها و تدوین قوانین جدید برای کاهش دغدغه سرمایه‌گذاران وجود دارد.
رییس نظام مهندسی معدن آذربایجان‌غربی هم به بیان آماری از آخرین وضعیت معادن استان پرداخت و گفت: ۲ هزار و ۱۴۲ نفر در این سازمان عضو هستند و در طی سال جاری علی‌رغم شرایط کرونایی ۹ دوره آموزشی از جمله ۲ دوره آموزشی کارگران معادن با موضوع ایمنی در معادن برگزار شده است.
پریسا اسماعیل‌زاده اضافه کرد: یکی از مشکلات نظام مهندسی معدن آذربایجان‌غربی با توجه به افزایش حوزه کاری سازمان نظام مهندسی معدن و رشد تعداد اعضا مشکل ساختمان است که از استاندار درخواست اعطای یک زمین برای ساخت ساختمان شده است.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۹ ب.ظ

دیدگاه


3 + = هشت