نگهداری از حیوانات وحشی در ارومیه برای پیروی کورکورانه از مد!

نگهداری از حیوانات وحشی در ارومیه   برای پیروی کورکورانه از مد!

گروه اجتماعی: در چند سال اخیر مقوله‌ای بنام نگهداری از حیوانات خانگی، همزمان با سایر کلانشهرها در ارومیه نیز مرسوم شده است. با افتتاح چند فروشگاه مخصوص حیوانات و مراجعه افراد به این فروشگاه‌ها بازاری داغ برای فروشندگان پدید آورده است. به دلیل عدم آگاهی کافی از خصوصیات حیوانات و نحوه نگهداری آن‌ها، باعث می‌شود که انتخاب حیوانات و قیمت‌گذاری آن‌ها کاملا به دست سودجویان این رشته باشد. بعضا به دلیل همین سودجویی، حیوانات وحشی نیز در قفس و بند به آپارتمان‌ها فرستاده می‌روند تا مونس تنهایی سالمندان یا اسباب‌بازی کودکان شوند.
کلینیک‌های دامپزشکی نیز که قبلا در خارج از شهر و نزدیکی روستاها بودند، امروزه در ساختمان‌های بسیار شیک بالای شهر، پذیرای مراجعینی هستند که گاها برای درمان افسردگی (مارمولک ایگوآنا) از پزشک عاجزانه کمک می‌خواهند!
در گفتگو با چند فروشنده حیوانات خانگی در ارومیه به این نتیجه می‌رسیم که از دلایل نگهداری حیوانات در خانه، علاوه بر علاقه به حیوانات، ابراز وجود در کنار دوستان، جلب توجه دیگران و مهم‌تر از همه ترویج و پیروی از مد روز، باعث شده قشر وسیعی از افراد جامعه به این کار روی آورند.
به گفته فروشندگان، مشتریان حیوانات خانگی از تمام اقشار پیر و جوان، دختر و پسر و کودک تا سالمند هستند.
بعد از علاقه به حیوانات و پیروی از مد روز، کمبودهای روحی و عاطفی به عنوان مهم‌ترین عامل استقبال از نگهداری حیوانات خانگی می‌باشد.
در ارومیه نگهداری از حیواناتی مانند: انواع سگ- گربه – خوکچه هندی – همستر – انواع مارمولک – مار- انواع پرنده و … بیشتر دیده می‌شود.
نگهداری از این حیوانات نیز به‌صورت فصلی تغییر می‌کند. در بهار و تابستان بیشتر سگ و گربه و در پائیز و زمستان بیشتر نگهداری از پرندگان مرسوم است؛ اما به‌روز بودن و پیروی از مد، مستلزم صرف هزینه‌هایی نیز هست که این هزینه‌ها شامل: قیمت خرید حیوان که با در نظر گرفتن نژاد و نوع و سن رنگ و جنسیت هر حیوان متغیر است.
خوراک مخصوص هر حیوان نیز در این فروشگاه‌ها در بسته‌بندی‌های بسیار مطلوب و اکثرا با مارک‌های خارجی و گران‌قیمت عرضه می‌شود.
انواع وسایل جانبی و تزئینی گران‌قیمت نیز به هزینه نگهداری از حیوانات اضافه می‌شود مثل انواع قلاده، کلبه، آکواریوم یا قفس‌های تزئینی، جوراب و شلوار و کفش مخصوص سگ، عروسک و اسباب‌بازی و …
قیمت حیوانات در بازار بستگی به نظر فروشندگان دارد. هیچ معیار و مرجعی برای نرخ‌گذاری وجود ندارد و فروشندگان با توجه به سود خود قیمت‌گذاری را انجام می‌دهند.
به‌عنوان مثال در بازار ارومیه قیمت سگ‌های وارداتی از ۲۰۰ هزار تومان تا چندین میلیون تومان است.
سگ: سگ‌های نگهبان روزانه حداقل ۵ تا ۱۰ هزار تومان هزینه خوراک دارند و سگ‌های تزئینی و مینیاتوری نیز حدود ۵ تا ۸ هزار تومان غذا مصرف می‌کنند.
گربه: گربه‌های ایرانی (پرشین کت) گران‌قیمت‌ترین گربه‌های دنیا هستند و به طور کلی به دو نوع مو بلند و مو کوتاه تقسیم می‌شوند. قیمت گربه نیز از ۳۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان است که همین گربه‌ها در خارج از کشور بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان ارزش دارند.
جوندگان: انواع سنجاب دست‌آموز از ۴۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان قیمت دارد. خوکچه هندی نیز به دو گونه مو صاف و فشن در بازار به فروش می‌رسد. قیمت خوکچه نیز از ۲۰ هزار تومان تا یکصدوپنجاه هزار تومان موجود است.
انواع سوسمار ایگوآنا: ایگواناهای سبز جزو سوسمارهای درختی هستند که روی درختان بلند زندگی می‌کنند؛ اما به تازگی این سوسمارها به عنوان حیوانی خانگی بفروش می‌رسند و در آکواریوم نگهداری می‌شوند و از دویست هزار تومان تا چند میلیون تومان بفروش می‌رسند
هزینه‌های بهداشتی، درمانی نیز باید به‌طور مرتب برای جلوگیری از بیماری و واکسیناسیون لحاظ شود که مهم‌ترین هزینه‌ها مربوط به ویزیت و داروی حیوانات است که در کلینیک‌های خصوصی واقعا بالاست. از خطرات بهداشتی حیوانات خانگی در صورت احتیاطی صاحبان آن‌ها می‌توان به ابتلا به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان – آلرژی و آسم ناشی از پوسته‌های بدن، موها یا پر حیوانات – بیماری‌ها و انگل‌هایی که به علت دفع ادرار و مدفوع آن‌ها به انسان‌ها منتقل می‌شوند و در موارد خاص، انتشار بیماری‌های مرگ‌آور مانند هاری و …اشاره کرد.
مدتی است که نگهداری از حیوانات خانگی را عده‌ای هنجارشکن در ایران کلید زده‌اند و متأسفانه برخورد جدی هم با این عناصر ضد فرهنگی صورت نمی‌گیرد که رسما و علنی حمله به فرهنگ اصیل ایرانی را در جامعه پیاده‌سازی می‌کنند.
بار دیگر به تمام مسئولان یادآوری می‌کنیم شعار امسال، » فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی ست« و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند:
به گزارش اشتباهات فرهنگی به‌راحتی قابل جبران نیست. باید سیاست‌های فرهنگی نظام به‌درستی درک و اِعمال شود. هرگونه تغییر مسیر فرهنگ از چارچوب نظام اسلامی، موجب برهم خوردن هویت واقعی جامعه می‌شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۲ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۵:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


− 8 = هیچ