نگرانی هایی از جنس آب در آذربایجان غربی

نگرانی هایی از جنس آب در آذربایجان غربی

آرازآذربایجان، از دیرباز این نعمت الهی مایه سرسبزی و آبادانی بوده و وجود این برکت بستر ساز رونق کشاورزی، اقتصاد و.. است.
زنگ بحران کم آبی در بیشتر شهرهای ایران بصدا در آمده که آذربایجان غربی نیز از این امر مستثنی نیست چرا که طی سالهای اخیر بارش نزولات آسمانی کاهش یافته و خشکسالی در مناطق مختلف بوقوع پیوسته است.
بنابه گفته کارشناسان آب استان، متوسط تراز سطح آبهای زیرزمینی آبخوانهای آذربایجان غربی نسبت به سال گذشته ۶۴ سانتیمتر کاهش یافته از طرفی آب معادل پوشش برفی در استان نیز ۶۳درصد نسبت به دراز مدت کاهش دارد.
براساس اعلام شرکت آب منطقه ای استان امسال متوسط بارشها ۱۶٠.۷ میلیمتر است و کاهش ۲۴ درصدی بارشها را نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان شاهدیم، با این اوصاف روا است که با مصرف بی رویه آب به خصوص در ایام پایانی سال که فصل خانه تکانی و شستشوی مکرر است، زمینه ای فراهم کنیم تا در ایام گرم تابستان با کمبود آب و حتی جیره بندی مواجه شویم!؟
کاهش ۴۵ درصدی حجم آب ورودی به مخازن سدهای آذربایجان غربی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: حجم آب ورودی به سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری تا اول اسفند ماه، مجموعاً ۲۰۲ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد کاهش داشته است.
مجید رستگاری با بیان اینکه در حال حاضر حجم آب موجود در دریاچه سدهای مخزنی استان به میزان ۶۲۳ میلیون متر مکعب است، گفت: این مقدار در مدت مشابه سال قبل ۷۴۰ میلیون متر مکعب بوده که حجم آب موجود در مخازن نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۶ درصد کاهش داشته است.
کاهش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی آبهای زیرزمینی در آذربایجان غربی
وی در خصوص آبهای زیرزمینی استان نیز افزود: متوسط تراز سطح آبهای زیرزمینی آبخوانهای استان در دی ماه سال جاری نسبت به ماه قبل به مقدار ۲۴ سانتی متر افزایش و نسبت به دی ماه سال قبل به مقدار ۶۴ سانتی متر کاهش داشته است برهمین اساس تغییر مخازن آبهای زیرزمینی در دی ماه سال جاری نسبت به ماه قبل ۵۱ میلیون متر مکعب افزایش و مقدار ۱۵۰ میلیون متر مکعب نسبت به دی سال قبل کاهش نشان می دهد.
کاهش ۵۶ درصدی آب معادل پوشش برف در آذربایجان غربی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان خاطر نشان کرد: میزان سطح پوشش برفی بر اساس تصاویر ماهواره ای و عملیات میدانی انجام شده در دی ماه سال جاری حاکی از آنست که وسعت پوشش برفی در دی ماه نسبت به سال قبل ۷ درصد کاهش و نسبت به بلند مدت مشابه ۳۰ درصد کاهش داشته است و بر همین اساس آب معادل پوشش برفی به علت تراکم پایین ۵۶ درصد نسبت به دی ماه سال قبل کاهش داشته و ۶۳ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش نشان می دهد.
وی با اشاره به متوسط بارش امسال استان افزود: متوسط بارش از ابتدای سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ لغایت دوم اسفند ماه استان ۱۲۵.۳ میلیمتر بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش و نسبت به متوسط بلند مدت ۲۷ درصد کاهش نشان می دهد.
پیش بینی کمبود منابع آبی در استان با تداوم کاهش بارشها
رستگاری یادآور شد: با عنایت به وقوع خشکسالی در طی سالهای اخیر و ادامه آن در سال آبی جاری و به تبع آن کاهش شدید حجم آب ورودی به مخازن و حجم آب ذخیره شده در مخازن و همچنین وضعیت نامناسب ذخایر برفی،در صورت ادامه کاهش بارندگی‌ها در ماه‌های آتی و عدم وقوع بارندگی‌های مناسب در فصل بهار، مواجهه با کمبود منابع آبی در تأمین مصارف بخش‌های مختلف در تابستان دور از انتظار نخواهد بود.
وی ادامه داد: شرکت آب منطقه ای استان مانند سالهای پیشین با مدیریت منابع آبی در دسترس نسبت به تأمین مصارف با اولویت تأمین آب شرب اقدام خواهد کرد که در این راستا صرفه‌جویی مصرف آب و تغییر الگوی کشت به سوی محصولات با نیاز آبی کم از طرف بهره‌برداران کمک بزرگی به مدیریت منابع آبی و عبور از شرایط خشکسالی موجود خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: با توجه به وضعیت بارش ها در سطح استان و بارشهای بهاری پیش رو، وقوع وضعیت بحرانی در حوزه آب استان انتظار نمی رود در حوضه ارس و رودخانه هایی که سرشاخه فرامرزی دارند به علت فعالیت های بالادستی صورت گرفته در این کشورها با کاهش منابع آب ورودی روبرو می باشیم و وضعیت آبی استان وابسته به وضعیت بارشها در طی ۳ و ۴ ماه آینده و اقدامات مذکور خواهد بود.
وی با اشاره به روش های نوین برای حفاظت و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی افزود: از جمله برنامه های شرکت آب منطقه ای استان در استفاده از روش های نوین برای حفاظت و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی، می توان به تجهیز چاه های مجاز دارای پروانه بهره برداری به ابزار اندازه گیری هوشمند (کنتورهای حجمی هوشمند) با قابلیت ارسال و دریافت دیتا و مدیریت حجم مصرف از راه دور و بدون نیاز به مراجعه حضوری به محل اشاره کرد.
رستگاری اظهار کرد: در سال جاری طی ۱۰ ماه نخست سال تعداد ۳۷۰ حلقه چاه مجاز استان به کنتور حجمی و هوشمند آب مجهز شده و تمهیدات لازم برای تکمیل فرایند نصب کنتور بر روی کلیه چاه های دارای پروانه در دستورکار شرکت آب منطقه ای استان قرار دارد.
در ایام خانه‌تکانی مراقب آب باشید
لطیف خوش سیرت، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی خواستار همراهی مردم برای مدیریت مصرف آب در ایام پایانی سال شد و با بیان اینکه مدیریت مصرف آب در همه سطوح جامعه امری مهم و ضروری است اظهارکرد: برای جلوگیری از بروز بحران آب در شهرها و روستاها لازم است همه مردم مدیریت مصرف آب در دستور کار قرار دهند.
وی با اشاره به آغاز پویش خانه تکانی و مدیریت مصرف آب در کشور و نیز استان با شعار من مراقب آب هستم تصریح کرد: عموم مردم از دیرباز و براساس سنت دیرینه و حسنه در ایام پایانی سال اقدام به خانه تکانی و نظافت منازل می‌کنند که این میزان مصرف بالا در روزهای پایان سال موجب افت فشار و اختلال در توزیع آب در برخی نقاط استان می شود، در این راستا پویش خانه تکانی و مدیریت مصرف آب اجرا شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی همچنین با اشاره به جایگاه ویژه بانوان در جامعه و نقش الگویی آنان برای اعضای خانواده گفت: با توجه با این تفاسیر و به منظور بهره گیری از سرمایه اجتماعی بانوان، پویش خانه تکانی و مدیریت مصرف آب راه اندازی شده است.
خوش سیرت افزود: بانوان استان با روحیه بسیارخوبی که در صرفه جویی و مدیریت خانواده دارند، انتظار می رود با همت بانوان، شاهد کاهش مصرف آب باشیم.
وی، آگاه سازی و حساس سازی شهروندان درخصوص آسیب ها و مخاطرات ناشی از مصرف بی رویه آب در خانه تکانی های نوروزی، تغییر الگوی رفتاری بانوان خانه دار هنگام نظافت منزل با کمترین میزان مصرف آب و ارائه الگوهای مناسب خانه تکانی و مصرف بهینه آب، ترویج فرهنگ استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب را از جمله دیگر اهداف پویش خانه تکانی و مدیریت مصرف آب عنوان کرد.
کمبود منابع آبی برهیچ کسی پوشیده نیست و زنگ خطر کمبود این نعمت ارزشمند، پیشترها بصدا درآمده است، لذا برای تداوم استفاده از این نعمت الهی و حفظ آن برای آیندگان ضروری است در مدیریت مصرف این مایه حیات بیشتر از گذشته کوشا باشیم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۸:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


× سه = 21