نگرانی مربیان پیش‌دبستانی از یک بخشنامه

نگرانی مربیان پیش‌دبستانی  از یک بخشنامه

گروه اجتماعی: مربیان پیش‌دبستانی به صدور بخشنامه‌ای که بر استفاده از نیروهای مازاد در دوره پیش‌دبستانی تاکید دارد، اعتراض داشته و آن را منجر به حذف تدریجی مربیان پیش‌دبستانی می‌دانند اما آموزش‌وپرورش معتقد است این بخشنامه به دنبال چنین هدفی نیست.
برگزاری آزمون مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای شرکتی به روزهای پایانی فرصت قانونی خود می‌رسد اما دولتی‌ها تمایل چندانی به برگزاری این آزمون ندارند چرا که به اعتقاد آن‌ها اساس کار بر چابک سازی دولت بوده و از سوی دیگر در شرایط فعلی آموزش و پرورش با نیروهای موجود می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و استخدام نیروهای جدید صرفا بار مالی را برای دولت به همراه دارد.در سوی دیگر ماجرا۴۳ هزار مربی پیش‌دبستانی و نیروی شرکتی قرار دارند که معتقدند ۱۰ تا ۱۲ سال از عمر خود را برای فعالیت در این عرصه آن هم بدون قرارداد با کم‌ترین میزان حقوق دریافتی و بدون بیمه سپری کرده‌اند بنابراین استخدام حق طبیعی آن‌هاست. عدم نیاز دولت به استخدام این نیروها باعث شکل‌گیری تجمع آن‌ها برای چند روز پیاپی در مقابل نهاد ریاست جمهوری شد.
* پیکره معیوب ساماندهی نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش
سریال استخدام در آموزش‌وپرورش و شکل‌گیری تجمعاتی از این قبیل برای روشن شدن وضعیت استخدامی، داستان جدیدی نیست، آموزش‌وپرورشی‌ها معتقدند همین ماجراها و استخدام‌ها و نقل و انتقالات بدون ضابطه باعث شده که هم‌اکنون این نهاد با معضلی به نام ساماندهی نیروی انسانی مواجه شود و پیکره آموزش‌وپرورش شبیه به انسانی شود که تعادل ندارد در برخی اندام متورم و در برخی اندام از لاغری مفرط رنج می‌برد. این موضوع حکایت وضعیت نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش است به گونه‌ای که در کلان‌شهرهایی مانند تهران با تورم نیرو و در شهرهای کوچک با کمبود نیروی انسانی مواجه است.
* بخشنامه‌ای که موجی از نگرانی را در میان مربیان پیش‌دبستانی ایجاد کرد
وضعیت مربیان پیش‌دبستانی گویی صرفاً به برگزاری یا عدم برگزاری آزمون استخدامی محدود نمی‌شود. طبق بخشنامه صادر شده تحت عنوان توسعه و ساماندهی دوره پیش‌دبستانی که از سوی تعدادی از مربیان پیش‌دبستانی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت،‌ مواردی ذکر شده که منجر به نگرانی این مربیان نسبت به وضعیت کاری خود همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید شده است.
در این بخشنامه در بخش تشکیل کلاس‌های پیش‌دبستانی ضمیمه دبستان‌های دولتی با مشارکت اولیا (نوبت صبح) آمده است: دوره پیش‌دبستانی دوره رسمی است و تشکیل کلاس‌های آن با مشارکت اولیای نوآموزان در فضای بلااستفاده نوبت صبح دبستان‌های دولتی امکان‌پذیر است. نیروی انسانی واجد شرایط برای اجرای دوره پیش‌دبستانی ضمیمه مدارس دولتی به ترتیب اولویت و میزان مشارکت مردم به شیوه‌های زیر تامین می‌شود:
الف: استفاده از نیروهای دارای کسر ساعت موظف پس از تاسیس نیاز دوره ابتدایی
ب: نیروهای رسمی در ساعات غیرموظف
ج: معلمان بازنشسته واجد شرایط
تبصره:‌به کارگیری نیروی آزاد تحت هر عنوان در کلاس‌های پیش‌دبستانی ضمیمه دبستان‌های دولتی ممنوع است.
* نگرانی‌های مربیان پیش‌دبستانی چیست؟
مربیان پیش‌دبستانی نسبت به صدور چنین بخشنامه‌ای اعتراض داشته و آن را به نوعی اخراج چراغ خاموش مربیان پیش‌دبستانی دانسته و خواستار لغو آن شدند.
یکی از مربیان پیش‌دبستانی به نمایندگی از سایر مربیان در این زمینه گفت:‌ابلاغ این بخشنامه منجر به نگرانی مربیان پیش‌دبستانی نسبت به وضعیت کاریشان شده است.وی افزود: زمانی که ساختار ۶٫۳٫۳ اجرا شد جمعی از نیروهای فاقد تخصص از جمله دفترداران مدارس با گذراندن دوره آموزشی دو ماهه به عنوان آموزگار در مقطع ابتدایی مشغول به فعالیت شدند.
پس از این ماجرا بود که مربیان پیش‌دبستانی اقدام به اعتراض کرده و خواستار آن شدند که به جای این نیروها که فاقد مهارت‌های لازم هستند از مربیان پیش‌دبستانی که سابقه کاری بیشتری دارند،‌استفاده کنند. نمایندگان مجلس نیز با وزیر سابق آموزش‌وپرورش جلسه گذاشتند اما وزیر این موضوع را نپذیرفت.
این مربی پیش‌دبستانی بیان کرد: پس از اعتراض مربیان پیش‌دبستانی بود که آموزش‌وپرورش برای اینکه این مربیان خواستار حق استخدام نشوند اعلام کرد که پیش‌دبستانی به بخش غیرانتفاعی واگذار شد و بر این اساس مربیان پیش‌دبستانی دارای مدرک لیسانس و با ۷ سال سابقه کار می‌توانند به عنوان موسس پیش‌دبستانی فعالیت کرده و سایر مربیان نیز زیرمجموعه آن‌ها قرار بگیرند.
وی ادامه داد: به موسسان پیش‌دبستانی نیز اعلام شد، مکان مدارس دولتی را به آن‌ها اجاره داده می‌شود و آن‌ها باید در برابر آن هزینه‌ای را به مدارس پرداخت کنند اما هم‌اکنون بخشنامه‌ای از سوی آموزش‌وپرورش صادر شده است که تاکید می‌کند، پیش‌دبستانی‌هایی که در شیفت صبح،‌ ضمیمه مدارس دولتی فعالیت می‌کنند به جای موسسان توسط مدیران مدارس اداره شوند و به جای مربیان پیش‌دبستانی نیز از نیروهای دارای کسر ساعت موظف و معلمان بازنشسته استفاده شود. عملا با این بخشنامه مربیان پیش‌دبستانی کنار گذاشته می‌شوند.
* این بخشنامه به دنبال حذف نیروهای پیش‌دبستانی نیست
شایان ذکر است محمد فاضل،‌ مشاور وزیر آموزش‌وپرورش و مدیر کل دفتر وزارتی چندی پیش به تسنیم گفته است: یکی از سیاست‌های اصلی که در آموزش‌وپرورش پیگیری می‌شودموضوع ساماندهی نیروی انسانی است که بر این اساس هر نیرویی در جای خود به کار گرفته می‌شود و آموزش‌وپرورش به سمت حذف مربیان پیش‌دبستانی حرکت نمی‌کند یعنی سیاست ما این نیست در حالی که مربی پیش‌دبستانی آماده و مشغول به کار است نیروی دیگری را به جای آن به کار بگیریم.
وی افزود:‌ در آموزش‌وپرورش در برخی مناطق با تورم نیرو و در برخی مناطق با کمبود نیرو مواجه هستیم. طبیعی است در مناطقی که نیروی مازاد داریم این نیروهای مازاد را توانمند کرده و با آموزش‌های کوتاه‌مدت در بخش‌هایی که نیاز است به کار بگیریم.فاضل گفت: ساماندهی نیروی انسانی به سمت بهره‌وری نیروی انسانی گام برمی‌دارد و در این قالب بخشی از نیروهای مازاد موجود در سایر بخش‌ها به کار گرفته می‌شوند اما این به معنای حذف مربیان پیش‌دبستانی نیست
.مسئولان آموزش‌وپرورش بارها بر ضرورت اهمیت و توجه به دوره پیش‌دبستانی در نظام آموزشی کشور تأکید کرده‌اند اما این روزها پیش‌دبستانی به یکی از چالش انگیزه‌ترین بخش‌ها در آموزش‌وپرورش تبدیل شده است بخشی که علی‌رغم تاکید کارشناسان بر اهمیت و ضرورت آن همچنان به بخش غیردولتی فعالیت می‌کند و هزینه‌های بالای آن منجر می‌شود بسیاری از خانواده‌ها از ثبت‌نام فرزندانشان در این دوره منصرف شوند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۹:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


9 − چهار =