معاون استاندار آذربايجان غربي:

نگاه بولدوزری به بافت تاریخی در ارومیه باید تغییر یابد

نگاه بولدوزری به بافت تاریخی در ارومیه باید تغییر یابد

گروه خبر: معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به قدمت سه هزار ساله شهر ارومیه گفت: نگاه بولدوزری به بافت تاریخی در ارومیه باید تغییر یابد و مسئولان باید به فکر استفاده از این بافت ها در راستای جذب گردشگر باشند.
هادی بهادری در همایش ‘بازآفرینی بافت های هدف طرح های بهسازی و نوسازی شهری’ با حضور اعضای شوراهای اسلامی شهر و شهرداران آذربایجان غربی افزود: بافت های فرسوده ارومیه به عنوان بزرگترین شهر استان باید از بافت های تاریخی جدا شوند و انجام برنامه ریزی های دقیق و سریع در این خصوص الزامی است.
وی اضافه کرد: در ارومیه ۴۱۷ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که ۳۱۲ هکتار آن در داخل بافت تاریخی این شهر است و بساز و بکوب های ناشیانه و بدون در نظر گرفتن قدمت ۳۰۰ یا ۴۰۰ ساله بنای تاریخی و اعطای تسهیلات برای نابودی بافت های تاریخی به نفع شهر نیست.
وی اظهار کرد: بافت های تاریخی هویت و جاذبه هر شهر هستند و کشورهای همسایه ما به خوبی از این بافت های تاریخی با اعطای تسهیلات و امکانات گردشگری در جذب توریست بهره برده اند.
وی ادامه داد: اگر هشت دروازه تاریخی شهر ارومیه احیا شود، این شهر به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل خواهد شد که باید سریعتر در این خصوص اقدام کنیم.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اجرای ۱۵ ساله پروژه میدان امام (ره) ارومیه گفت: این طرح پس از گذشت سالها، هنوز ناتمام بوده و بلاتکلیف مانده است.
بهادری افزود: پروژه نارون که در بافت تاریخی شهر ارومیه اجرا شده در خور معماری ایرانی اسلامی نیست و به رغم وجود مسجد تاریخی جامع، مسجد اعظم و بازار تاریخی ارومیه در کنار آن، این بنا هویت ندارد و هدف از ساخت آن مشخص نیست که به چه سبک معماری ساخته شده است که باید در راستای تغییر این وضعیت اقدام شود.
وی اضافه کرد: ارتباط تاریخی این پروژه ها از بین رفته و به هیچوجه با تاریخ شهر ارومیه همخوانی ندارد.وی اظهار کرد: بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر از مردم شهر ارومیه سکونتگاههایی بدون رعایت نکات ایمنی و مقررات ساخته اند که باید طرح کلانی برای مقاوم سازی، نوسازی و احیای این سکونتگاه ها صورت گیرد.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: در خصوص سکونتگاه های غیررسمی و توانمندسازی و بهسازی و احیای آنها، دولت باید نقش اصلی را ایفا کند چرا که مردم بضاعت مالی برای تغییر سکونتگاههای خود را ندارند.
آذربایجان غربی از استانهایی است که بافت فرسوده بسیاری در شهرهای آنها وجود دارد و در بسیاری موارد، این بافت های فرسوده با بافت های تاریخی تداخل پیدا می کنند.
*هدف اصلی آبادانی بافت‌های ناکارآمد ارتقای کیفیت حیات شهری استان‌ها است
مدیر کل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی گفت: تجربه‌های متعدد نشان می‌دهد که مهم‌ترین هدف عمران و بهسازی، بازسازی و مرمت بافت فرسوده شهری ارتقای کیفیت حیات شهری ‌است.
مونا عرفانیان‌سلیم درهمین همایش اظهار داشت: شرکت مادر تخصصی یکی از معاونت‌هایی بوده که تحت نظر راه و شهرسازی کشور در راستای بازسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری فعالیت می‌کند.
وی افزود: شرکت مادر تخصصی عمران بهسازی شهری به عنوان یکی از سازمان‌های فنی و اجرایی مدیریت وزارت راه‌ و شهرسازی با رسالت تجدید حیات شهری و نیل به شهر پایدار و مشارکتی در سال ۱۳۷۶ تاسیس شد.
مدیر کل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی تصریح کرد: توسعه درونی با برنامه‌ریزی و مدیریت بهینه، استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود شهری و مورد نیاز آتی در محدوده قانونی شهرها، هویت بخشی و احیای معماری و شهرسازی ایران اسلامی از طریق اصلاح سیمای شهر به منظور باشکوه‌سازی محیط زندگی شهری ساماندهی و انسجام بخشی تشکیل یافته است.
عرفانیان اظهار داشت: تجربه‌های متعدد نشان می‌دهد که مهم‌ترین هدف عمران و بهسازی، بازسازی و مرمت بافت فرسوده شهری ارتقای کیفیت حیات شهری‌ است.
وی تصریح کرد: بحث بازآفرینی شهری یکی از موضوعاتی بوده که اخیرا به تصویب مجلس دنبال شده و به نتیجه مطلوب رسیده است.
مدیر کل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی گفت: نوسازی و بهسازی بدون برنامه اتفاق نمی‌افتد مگر با ارائه چهار هدف کلی بازآفرینی پایدار شهری، ارتقای هویت شهری در محلات با هدف بهسازی و نوسازی، کاهش میزان حکمفرمایی محلات، افزایش مقاومت بافت‌های شهری و کاهش فقر شهری که یکی از معضلات اصلی است.
عرفانیان افزود: انواع تجارب بهسازی و نوسازی بافت‌های الگوسازی مشارکتی مجموعه‌های شهری، محرک توسعه، مرمتی و ساخت و سازهای مردمی پشتیبانی و پروژه‌های ویژه اقتصادی هدف مهم این نهاد است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


− 7 = هیچ