نگاهی به وضعیت ورزش بانوان در آذربایجان غربی

نگاهی به وضعیت ورزش بانوان در آذربایجان غربی

گروه گزارش: ورزش استان آذربایجان غربی همانگونه که در گزارش های پیشین نیز اشاره شد زمینه های فراوانی برای درخشش در سطح کشور دارد و بی شک اگر اندکی بتوان در رکود بازار اسپانسر و حمایت های مالی و معنوی، دست تیم ها یا هیات ورزشی را گرفت می تواند حرف های زیادی برای گفتن در سطح کشور داشته باشد.
*بانوان دوشادوش آقایان ورزش می کنند
ورزش در آذربایجان غربی صرفا محدود به آقایان نمی شود و بانوان ورزشکار استان نیز به نوبه خود سهم زیادی در افتخار آفرینی های ورزش آذربایجان غربی داشته اند و توانسته اند در پاره ای از زمان ها، هم پا با آقایان در مدال آوری پیش بیایند.بیشتر از آنکه بانوان در رشته های مدال آور و در سطح قهرمانی حضوری فعال داشته باشند در رشته های همگانی و دیگری همچون آمادگی جسمانی، پیاده روی و … فعال هستند. اما اگر می خواهیم از نظر حرفه ای بودن و مدال آوری در سطح کشور شهره باشیم باید سعی کنیم زمینه را برای حضور بانوان در رشته های مدال آور فراهم کنیم.
*دلیل گرایش بانوان به ورزش همگانی چیست؟
ورزش همگانی شاخه های فراوانی دارد که از آن جمله می توان به پیاده روی، آمادگی جسمانی، داژبال(وسطی)، دارت و … اشاره کرد که بانوان زیادی در این رشته ها فعال هستند. اتفاقا حضور در این رشته ها نه تنها به بسط و گسترش ورزش همگانی که باید در بین مردم فراگیر شود منجر می شود بلکه نوعی ترویج ورزش و تلاش برای افزایش میانگین سلامتی مردم جامعه است.
باید توجه کرد که تنها ورزش همگانی نباید مورد توجه بانوان قرار بگیرد بلکه سوق یافتن به سمت ورزش قهرمانی نیز در صورت فراهم شدن بسترهای لازم می تواند آینده ورزش قهرمانی استان در بخش بانوان را تضمین کند.
*جایگاه بانوان استان در ورزش حرفه ای
علاوه بر ورزش همگانی بانوان در رشته های قهرمانی نیز حرف های زیادی برای گفتن دارند و اینگونه نیست که تنها به حضور در سطح ورزش همگانی اکتفا کنند. با اندکی بررسی اجمالی به بانوان پرافتخار و قهرمانی می رسیم که در رشته های مختلف تیمی و انفرادی عناوین شایسته و قابل توجهی برای استان در سطح کشوری و حتی بین المللی کسب کرده اند.در زمینه ورزش قهرمانی بانوان، نام های بزرگی همچون پریا خلیل زاده، مریم یکتایی، پری مردمیدان، آیسان رضایی، پروین اکبری و … در سطح کشور می درخشند که بدون شک افتخار جامعه ورزش استان هستند.اما برای درک بیشتر موضوع و کند و کاو در رشته های قهرمانی بانوان بد نیست توضیحی هرچند مختصر در این ارتباط بدهیم.
*والیبال:از دیرباز آذربایجان غربی و مخصوصا شهر ارومیه مهد والیبال ایران و یکی از قطب های سنتی این رشته محسوب می شود و در بخش آقایان همواره حرف های زیادی برای گفتن در سطح کشور و حتی جهانی داشته است.اما در سالهای قبل این رشته در بخش بانوان در سطح کشور حرف چندانی برای گفتن نداشته است ولی امسال به لطف احساس تکلیف مسوولین برای تیمداری در بخش بانوان، باشگاه شهرداری ارومیه دست به کار شده است که مهتا محمدی همسر پوریا فیاضی بازیکن تیم مردان شهرداری ارومیه نیز در این تیم توپ می زند.در این رشته تنها یک نماینده در تیم ملی دانش آموزی داریم و همچنین پری مردمیدان نیز در رشته والیبال نشسته بانوان عضو تیم ملی ایران است.
*فوتبال:هرچقدر که در بخش آقایان در این رشته در سطح کشور حرفی برای گفتن نداشته ایم و امثال فدراسیون نشین ها از استان آذربایجان غربی بعنوان استانی متروکه در نقشه فوتبالی ایران یاد می کنند در بخش بانوان سزاوار ستایش بوده ایم.هم اکنون با احتساب امسال، در فصل جدید لیگ برتر برای چندمین سال پیاپی است که تیمداری می کنیم و از قضا نه تنها زنگ تفریح حریفان نبوده ایم بلکه توانسته ایم نمایندگان شایسته ای نیز در تیم های مختلف ملی در رده های پایه و بزرگسالان داشته باشیم.به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازاروم نیوز، مریم یکتایی و پریا خلیل زاده که امسال بعنوان مربی بازیکن در اختیار تیم همیاری شهرداری ارومیه است از شاخص ترین فوتبالیست های زن استان هستند که در تیم ملی بانوان ایران حضور دارند.ناگفته نماند در رده های پایه نیز آیسان رضایی و پروین اکبری توپ می زنند.
*تنیس:رشته تنیس از آنجائیکه به ورزش پولدارها شهره شده است کمتر بازیکنی را به خود می بیند که از قشر متوسط جامعه باشد.بانوان تنیسور آذربایجان غربی نیز اکثر از طبقه مرفه جامعه هستند چرا که این ورزش مختص قشر بدون دغدغه جامعه است که هیچ دلمشغولی ندارند.بانوان تنیسور استان نیز در این رشته از نام آوران کشور هستند که از آن جمله می توان به مدونا نجاریان،‌ لاچین افشین و شهرزاد بانی سعید اشاره کرد.در سایر رشته های ورزشی استان نیز بانوان استان حضور پررنگی دارند. در رشته هایی همچون تیراندازی، کاراته و تکواندو بانوان استان پتانسیل خوبی برای مدال آوری دارند اما حیف که زمینه برای حضور آنها در سطح اول ورزش فراهم نیست.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


+ هفت = 11