نگاهی به وضعیت تولید ماهیان زینتی در آذربایجان غربی

نگاهی به وضعیت تولید ماهیان زینتی  در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: سال گذشته ۳ میلیون قطعه انواع ماهی تزئینی در آذربایجان غربی تولید شد که علاوه بر عرضه به سایر استان‌ها یک میلیون و ۵۰۰ قطعه نیز به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق صادر شد. امسال نیز بیش از ۳ میلیون و پانصد هزار قطعه ماهی تزئینی در آذربایجان غربی تکثیر و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شده است.
امروزه با افزایش استقبال مردم به داشتن آکواریوم و ماهی زینتی، زمینه فعالیت بیشتر علاقه مندان به پرورش ماهیان تزئینی فراهم شده است. جمهوری اسلامی ایران یکی از واردکنندگان بزرگ ماهیان زینتی در جهان بود اما در حال حاضر توانسته است با افزایش تعداد واحدهای تولیدکننده، از ۴۰ به ۱۸۰ واحد تولیدی صادرات هم داشته باشد و سالانه در کشور ???۱۴۸ میلیون قطعه ماهی زینتی تولید می‌شود.
آذربایجان غربی به دلیل وجود منابع آبی مطمئن در رودخانه‌ها و دریاچه‌های پشت سدها از امکانات بسیار بالا برای تولید انواع آبزیان و ماهیان برخوردار است. طبق آمار اعلام شده آذربایجان غربی رتبه نخست کشور را در تولید ماهیان سرد آبی و گرم آبی در بین استان‌های غیرساحلی کشور دارد.
در حال حاضر بخش صنعت شیلات و آبزی پروری یکی از بخش‌های مستعد رشد و شکوفایی در بخش کشاورزی آذربایجان غربی است که با ۱۱ تعاونی صید و صیادی و چندین مجتمع بزرگ و ۴۶۰ مرکز و مزرعه تکثیر زمینه اشتغال ۳۶۰۰ نفر و تولید ۱۵ هزار و ۴۱۳ نفر را فراهم ساخته است.
بر این اساس آذربایجان غربی با تولید سالانه ۱۵ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم انواع ماهی و آبزی رتبه نخست کشور را از آن خود کرده است و البته تلاش می‌شود این میزان تولید تا پایان سال ۹۳ به ۲۲ هزار تن در سال افزایش یابد.
آبزیان می‌توانند علاوه بر تأمین غذای جامعه انسانی، برای دادن جلوه‌ای زیبا و نشاط بخش به زندگی ما نیز به کار روند که در این راستا توسعه صنعت آبزیان زینتی و تولید گونه‌های نادر که در شرایط خاص کشورمان رشد می‌کند، می‌تواند اثرگذار باشد. شهرهای مختلف آذربایجان غربی دارای ظرفیت بسیاری در زمینه فعالیت در عرصه آبزیان هستند ولی به دلیل نبود فرهنگ مصرف آبزیان رغبت کمتری نسبت به این ماده پروتئینی با ارزش وجود دارد.هم‌اکنون در تمام شهرستان‌های آذربایجان غربی ماهی تولید می‌شود و بیشترین تولید ماهی استان در شهرستان‌های ارومیه، سردشت پیرانشهر، پلدشت و اشنویه انجام می‌شود.طبق گفته مسئولان، انواع ماهیان و آبزیان تولیدی استان انواع کپور ماهی، سوف، ماش و شاه میگو و آرتمیا است. با تلاش و همت مسئولان و مردم فعال در این حوزه سالانه هزار تن انواع آبزیان در مناطق مختلف استان آذربایجان غربی تولید شده است. در مجموع روند رو به توسعه و رشد تولید در بخش شیلات و آبزی پروری در این استان موجب شده است که به واسطه این توانمندی استان آذربایجان غربی در تراز اول تولید استان‌های غیر ساحلی قرار گیرد.این در حالی است که گسترش فرهنگ مصرف آبزیان، افزایش بازارچه‌ها و ایجاد بازارچه های جدید در نقاط مختلف استان و نیز جذب سرمایه گذار در این زمینه از جمله مهم‌ترین برنامه‌هایی است که باید به آن توجه کرد.تعامل دستگاه‌ها در راستای فرهنگ سازی برای گسترش مصرف ماهی در این میان نقش مهمی دارد و رسانه‌ها و نیز دستگاه‌های مختلف در استان باید در این زمینه تلاش کنند تا علاوه بر افزایش مصرف به رشد اقتصادی نیز کمک کنند.
تولید ماهیان زینتی در استان آذربایجان غربی از دو سال گذشته آغاز شده و هم اکنون ۱۱ واحد تولید و تکثیر این گونه‌های آبزی در استان فعال هستند و در این واحدها سال گذشته ۳ میلیون قطعه انواع ماهی تزئینی تولید شد که علاوه بر عرضه به سایر استان‌ها یک میلیون و ۵۰۰ قطعه نیز به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق صادر شد.
امسال نیز بیش از ۳ میلیون و پانصد هزار قطعه ماهی تزئینی در آذربایجان غربی تکثیر و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شده است و هم اکنون ۳ واحد تولید ماهیان زینتی نیز در این استان در دست احداث هستند.تولید آبزیان زینتی می‌تواند سهم بزرگی از تولید ملی را به خود اختصاص دهد و با توجه به رشد این صنعت، صادرات آن می‌تواند سهم قابل توجهی از سودآوری را نصیب کشور کند. ماهیان زینتی به لحاظ زیبایی، تنوع رنگ و نقش‌های متفاوت، سرآمد همنوعان خود در محیط‌های آبی می‌باشند.
این ماهیان بیشتر به منظور تفریح و سرگرمی حفظ تنوع زیستی، زیبایی اماکن، جذب توریست نگهداری می‌شوند. ناچیز بودن سهم درآمد از تولید و پرورش ماهیان زینتی بر کسی پوشیدن نیست و صنعت تولید و پرورش ماهیان زینتی سالانه میلیاردها دلار در جهان درآمد دارد که سهم ایران از این بازار، ناچیز است.
این در حالی است که کارشناسان اقتصادی تولید و پرورش ماهیان زینتی را اشتغال‌زا می‌دانند و معتقدند که تولید هر ۵۰ هزار قطعه ماهی زینتی، برای ۱۵ نفر اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند این فرصت بالقوه، در صورت بالفعل شدن، می‌تواند زمینه‌های اشتغال‌زایی چشمگیری ایجاد نموده و موجب رونق این صنعت در کشورمان شود.
هر چند بخش عمده فعالیت شیلات، پرورش ماهیان با مصارف غذایی است اما پرورش ماهیان زینتی هم با توجه به کارآفرینی و درآمدزایی در دستور کار قرار دارد. طبق آمار بیش از ۳۰ گونه از ماهیان زینتی و آکواریومی شناخته شده در استان تولید و پرورش داده می‌شود.امکان توسعه این حوزه با توجه به سرمایه‌گذاری قابل انعطاف ماهیان زینتی، درآمد بالا و ایجاد هزاران واحد مشاغل خانگی وجود دارد و می‌تواند زمینه‌ساز طرح‌های خوداشتغالی در محیط خانه و کارگاه‌های کوچک باشد و با صرف هزینه کم و امکانات اندک، می‌توان در منازل امکان پرورش این ماهیان را هر چند در حجم پایین ایجاد کرد که منبع درآمدزایی خوبی به عنوان مشاغل خانگی محسوب می‌شود.
تسهیلات ویژه‌ای را برای پرورش ماهیان زینتی در نظر گرفته شده و دانش‌آموختگان شیلات و علاقه مندان به این کار می‌توانند با استفاده از این تسهیلات راه توسعه و پیشرفت را با طی مسیری کوتاه آغاز کنند.
از سوی دیگر، بالا بودن و در بعضی اوقات عدم تخصیص مورد نیاز وام بانکی برای این کار ترغیب و تشویق تولیدکنندگان این بخش را کاهش می‌دهد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۶:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = یک