- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

نگاهی به مصائب پیرمرد روشندل و کوخ نشین سردشتی

Posted By admin On مهر ۲۵, ۱۳۹۶ @ ۶:۰۶ ق.ظ In اجتماعی,اخبار ویژه | No Comments

گروه خبر: کمک به نیازمندان عمل خداپسندانه ای است که مورد تاکید قرآن و ائمه اطهار قرار گرفته است و در این بین صله ارحام و رسیدگی به مشکلات بزرگان و به ویژه سالمندان ناتوان، اجر دوچندان را پیش روی انسان می گذارد.
پیرمرد روشندلی در یکی از روستاهای سردشت زندگی می کند که ساکنان روستا به خوبی وی را می شناسند اما به دلیل مشکلات معیشتی کمتر کسی سری به وی می زند؛ گاهی برادرزاده اش سراغی از وی می گیرد و به درد دل هایش گوش فرا می دهد و دیگر هیچ … ‘رحیم حسین پور’ پیرمرد ۶۵ ساله روستایی، از مال دنیا یک تشک کهنه، پتوی پاره و موکتی نیم متری دارد که همیشه روی زمین پهن است؛ تک اتاق محل زندگی اش پنجره و زیرانداز مناسب ندارد و از سرما و گرما نیز در امان نیست. تنها تکیه گاه این پیرمرد ساکن در روستای ‘ورچک’ از توابع بخش مرکزی سردشت، چوب دستی تراشیده از شاخه های درختان روستاست و جای خالی یک تکیه گاه واقعی در زندگی وی خالی است.
نه همسر و فرزندی که آرامش بخش دلش باشد و نه خانه مناسبی که سرپناه خوبی در مقابل باران و برف باشد؛ مدت هاست که در اتاقی ۱۲ متری با دیوارهای کاهگلی و مخروبه که هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد، به امید فرج زندگی می کند. وی مدام از ترسی حرف می زند که همیشه آزارش می دهد، ترس از ریزش سقف و دیوار اتاق مخروبه اش و می گوید که تحت پوشش بهزیستی است ولی چه فایده که با کمک های بخور و نمیر دردی از وی دوا نمی شود. ‘ شورش حسین پور’ برادرزاده این پیرمرد روشندل می گوید: عموی من در این اتاق می خوابد و چون توانایی مالی نداریم که سرپناهی آبرومندانه برایش درست کنیم، همیشه در عذاب هستم. وی افزود: پیش ما نهار و شام را صرف می کند اما ما هم در منزلمان حمام و دستشویی نداریم و این موضوع من را پیش عمویم شرمنده کرده است.
رئیس اداره بهزیستی سردشت نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اقدام ها و ارزیابی اولیه برای ساخت مسکن روستایی از طریق مددکار و کارشناس مسکن این اداره در قالب تفاهم نامه هایی که سازمان بهزیستی با بنیاد مسکن روستایی دارد، انجام گرفته است. به گفته ‘ شاپور محمدی’ در صورت ساخت این مسکن، ۲۰۰ میلیون ریال وام چهار درصد و بیش از ۶۰ میلیون ریال وام بلاعوض از طرف بهزیستی به وی پرداخت می شود.
وی ادامه داد: پرونده حمایت از ‘مام (عمو) رحیم حسین پور’ در سال ۱۳۸۲ در بهزیستی تکمیل شد و از آن زمان تاکنون مستمری ماهانه، خدمات درمانی، سبد حمایت غذایی و وسایل کمک توانبخشی به وی اعطا شده است.
وی ادامه داد: این پیرمرد روشندل ازدواج نکرده است و اولویت دارترین درخواست وی از مسئولان، ساخت خانه ای است که وی را از گزند سرما در این فصل سرد سال در امان بدارد. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، سردشت با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و همجوار با اقلیم کردستان عراق قرار دارد؛ حدود ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار زیر پوشش اداره بهزیستی این شهرستان هستند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87%d9%8a-%d8%a8%d9%87-%d9%85%d8%b5%d8%a7%d8%a6%d8%a8-%d9%be%d9%8a%d8%b1%d9%85%d8%b1%d8%af-%d8%b1%d9%88%d8%b4%d9%86%d8%af%d9%84-%d9%88-%da%a9%d9%88%d8%ae-%d9%86%d8%b4%d9%8a%d9%86/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.