نگاهی به ابهام های حذف یارانه ثروتمندان

نگاهی به ابهام های حذف یارانه ثروتمندان

گروه اقتصادی: درحالی که از ابتدای سال جاری حذف یارانه نقدی ثروتمندان در دستور کار دولت قرار گرفته است این روزها ابهام های فراوانی درباره آینده یارانه اقشار پردرآمد مطرح است.
قانون هدفمندی یارانه ها در سال ۹۴ شرایط جدیدی را تجربه می کند. به طوری که دولت در نخستین مرحله واریز یارانه نقدی در سال جاری ۲۰ هزار نفر از ۵ گروه دارندگان خودروهای لوکس، صاحبان صرافی ها، اعضای هیات مدیره بانک های خصوصی، اعضای هیات مدیره شرکت های خصوصی و پزشکان را از لیست یارانه بگیران حذف کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که مجلس سقف پرداخت یارانه نقدی را از ۴۲ هزار میلیارد تومان به ۳۹ هزار میلیارد تومان کاهش داده است و دولت به منظور اجرای دقیق قانون باید یارانه نقدی ۵/۵ میلیون نفر را در سال جاری قطع کند.
در همین رابطه سازمان هدفمندسازی یارانه ها اعلام کرد حذف شدگان از دریافت یارانه نقدی در سال‌جاری، در صورت اعتراض می‌توانند از طریق سامانه yaraneh10ir ( موضوع کمیسیون ماده ۱۰ قانون هدفمند کردن یارانه ها ) اعتراض خود را اعلام کنند که حداکثرتا ۱۵ روز پاسخو آن اعلام خواهد شد. این موضوع نشان داد برنامه دولت برای حذف یارانه ثروتمندان جدی است.
در حالی دولت از فروردین سال جاری یارانه نقدی ۲۰۰ هزار نفررا قطع کرده است که کارشناسان اقتصادی معتقدند سرعت حذف یارانه نقدی باید پرشتاب تر باشد. در همین رابطه اما علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است در خصوص حذف یارانه‌ها براساس آیین‌نامه‌ها و تکلیف مجلس عمل می‌کنیم.
اما در حالی که هفته گذشته یارانه نقدی اردیبهشت ماه به حساب سرپرسات خانوار واریز شده است اما تا کنون خبر رسمی درباره حذف گروه جدیدی از لیست یارانه بگیران اعلام نشده است و لیست یارانه بگیران در ابهام قرار دارد. در همین رابطه سیدسعید زمانیان دهکردی نماینده مردم شهرکرد در مجلس در جلسه علنی مجلس طی تذکری، گفت: چند شب قبل که یارانه‌ها به حساب خانوارها واریز شد متأسفانه یارانه کسانی که درآمد چندانی ندارند به حسابشان پرداخت نشد.وی افزود: نمی‌دانم نوع برخورد و حذف یارانه چگونه توسط دولت صورت گرفته است که یک سری افرادی که کارگر بوده و نیازمند هستند یارانه‌شان قطع شده است.همچنین سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس،با تاکید بر ضرورت توجه دولت به اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه ها، گفت: ۵ میلیون نفر در سرلیست حذف از دریافت یارانه نقدی هستند که به زودی با تشکیل جلسه با نوبخت تعیین تکلیف حذف آن ها و اجرای قانون هدفمندی صورت خواهد گرفت.
رحیم زارع تصریح کرد:بررسی اولویت های حذف از دریافت یارانه نقدی به زودی در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور نوبخت صورت خواهد گرفت.
نماینده مردم آباده،بوانات و خرم بید درمجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه دولت باید طبق قانون در شناسایی دهک‌های پردرآمد جامعه سرعت عمل بیشتری به خرج دهد،افزود: ترکیب درآمدی کشور نشان می دهد که از بین ۵ تا ۷ میلیون نفر درآمدهای زیر خط فقر، ۶۸ میلیون نفر درآمد متوسط و ۵ میلیون نفر هم درآمدهای بدون حساب و کتاب دارند که دولت باید با شناسایی این طبقه هرچه سریع تر نسبت به حذف آن ها از دریافت یارانه نقدی اقدام کند.
اما در این شرایط محمدباقر نوبخت سخنگوی هیات دولت با اشاره به اینکه بسیاری از خانواده ها زندگی را با یارانه تنظیم کرده اند، گفت: ۴میلیون نفر از آغاز امسال از فهرست یارانه بگیران حذف شده اند و در تلاش برای ایجاد بانک های اطلاعاتی قوی هستیم، تا تبعیضی به وجود نیاید.در حالی که دولت برای حذف یارانه ثروتمندان برنامه جدی دارد و قصد دارد بند مربوط به هدفمندی یارانه ها در قانون بودجه سال ۹۴ را به درستی اجرا کند طی روزهای اخیر ابهام های فراوانی درباره نحوه حذف یارانه ثروتمندان مطرح است که باید از سوی مسئولان دولتی برطرف شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


هفت + = 9