- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

نیاز مبرم تخصیص بودجه برای آسفالت جاده های استان

Posted By admin On خرداد ۱۱, ۱۳۹۵ @ ۵:۰۷ ق.ظ In اقتصادی | No Comments

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: عملیات روکش آسفالت ۱۸۰ کیلومتر از جاده های استان آذربایجان غربی پایان یافته که در این راستا ۳۵۰ میلیون تن آسفالت استفاده شده است.
در چهار دهه گذشته در مورد آسفالت اقدامات قابل قبولی در کشور انجام نشده است و سالانه ۵ هزار میلیارد ریال در کشور برای آسفالت هزینه می‌شود که بخشی از آن با قیر رایگان اعطایی وزارت نفت تامین می‌شود.
حدود ۲ میلیون تن قیر در آذربایجان غربی برای آسفالت راه‌ها استفاده می‌شود و با وجود قیر رایگان، امکان توجه به آسفالت بتنی وجود ندارد لذا باید نسبت به بهبود روش‌های استفاده از قیر و افزایش کیفیت آسفالت اقدام شود.
عمر آسفالت‌های ریخته شده به دلیل نبود نظارت و کیفیت کم، بسیار پایین است و باید در انتخاب پیمانکار و نوع قیر دقت شود و برای اجرا نیز نظارت کافی صورت گیرد.
افزایش کیفیت آسفالت باید جدی گرفته شود و از کارخانه تا محل استفاده آسفالت باید نظارت کافی داشته باشیم، مسوول مستقیم جوابگویی در برابر مشکلات فنی و عمرانی، مدیران هستند، لذا باید در نظارت بر کارها جدی باشیم تا دقت بالا رفته و مشکلات ناشی از آن برطرف شود.
شورای فنی استان مهم‌ترین شورا در خصوص نظارت بر پروژه‌های عمرانی استان است و برخی مدیران هنوز بر اهمیت این شورا واقف نیستند و با عدم حضور خود، نماینده به این شورا می‌فرستند.
این در حالی است که در استان آذربایجان_غربی از مجموع ۱۲ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی شهری و روستایی تاکنون چهار هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی شهری و بیش از چهار هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت شده است.
عملیات روکش آسفالت ۱۸۰ کیلومتر از جاده_های آذربایجان غربی پایان یافته که در این راستا ۳۵۰ میلیون تن آسفالت استفاده شده است.امسال برای اولین بار در ۲۰۰ کیلومتر از راه_های روستایی آذربایجان غربی که بالای ۱۵ سال عمر دارند، عملیات روکش آسفالت اجرا می شود.
در این زمینه از طرف معاونت راهداری روستایی وزارت راه و شهرسازی، قیر رایگان برای استان در نظر گرفته شده که کارهای اجرایی آن در مرحله واگذاری به پیمانکاران قرار دارد و در آینده نزدیک روکش آسفالت راه های روستایی شروع می شود.این در حالی است که امسال ۲۵۰ کیلومتر از جاده های آذربایجان غربی روکش آسفالت باهدف ایمن سازی محورهای ارتباطی به عنوان اصلی ترین رویکرد اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی اجرا می_شود.اجرای روکش آسفالت در ۲۵۰ کیلومتر از جاده های استان، حذف نقاط پرحادثه بازسازی و ساماندهی علایم و تابلوهای ایمنی اجرای عملیات خط کشی و نصب گاردریل از مهمترین برنامه اجرایی در راستای ایمن سازی محورهاست.
آسفالت ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در سال ۹۵ نیز از اقدامات است و اتمام پروژه های راهسازی و راهداری بالای ۸۰ درصد پیشرفت اجرایی را با رویکرد بازدهی سرمایه ها در آینده نزدیک و فعال نگه داشتن پروژه ها دنبال می کنیم.از سوی دیگر؛ کنترل و نظارت در مدیریت بهینه منابع از اهمیت بالایی برخوردار است و مجموعه راه و شهرسازی استان با اعتقاد بر اصل حرکت رو به جلو تلاش می کند از تمامی فرصتهای خدمت به مردم استفاده حداکثری داشته باشند.این در حالی است که ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزاد راه در سطح کشور وجود دارد ‌که یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر دیگر نیز در دست احداث است.
از یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه در دست اجرا ، ۱۲۰ کیلومتر تا پایان سالجاری به بهره برداری می رسد .اجرای ۱۲۰ کیلومتر آزادراه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان براورد هزینه شده است، امسال با توجه به تغییراتی در ایین نامه جلب مشارکت سرمایه گذاران داده شده است و با توجه به شرایط اقتصادی موجود استقبال خوبی در زمینه اجرای آزاد راهها بصورت مشارکتی توسط سرمایه گذاران صورت گرفته است .
راه_های دسترسی آذربایجان غربی نسبت به دیگر استانهای کشور در سطح ضعیفی می باشد و همچنین مجموع توانی که در بخش های مختلف وزارت راه و شهرسازی بکار گرفته شده است اعم از راههای روستایی، راه_های ارتباطی مرزهای منطقه آذربایجان غربی پایین تر از متوسط کشوری است .که این امر با سرمایه گذاری ویژه ای که در نظر گرفته شده است برطرف خواهد شد.
بزودی اجرای پروژه آزاد راه تبریز – مرند بازرگان که توسط سرمایه گذار خارجی در مرحله اجرای قرارداد است شروع خواهد شد. تا پایان سالجاری دو قطعه از آزاد راه ارومیه – تبریز به بهره برداری می رسد .


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%86%d9%8a%d8%a7%d8%b2-%d9%85%d8%a8%d8%b1%d9%85-%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d9%8a%d8%b5-%d8%a8%d9%88%d8%af%d8%ac%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%8a-%d8%a2%d8%b3%d9%81%d8%a7%d9%84%d8%aa-%d8%ac%d8%a7%d8%af%d9%87/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.