نوروز در گستره مذهب

نوروز در گستره مذهب

علی رزم آرای
گروه فرهنگی :عید نوروز به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی و اجتماعی ریشه در تاریخ بینش و دانش ایرانیان ( و درست تر ترکان ایرانی که اول بار انان در تاریخ و پیشا تاریخ این تغیر و تحول و نیز نو شدن را در جهان انسانی مرسوم ساختند) دارد. نجوم، جغرافیا، جامعه شناسی، فرهنگ ادبیات، موسیقی و نهایتاً معنویت و مذهب!
عیدنوروز به حکم عید بودن آن جشن است و شادی. جشنی به یوم و نیت تغییر جهان هستی در بدو ورود به مدار سال جدید. این ورود حکایت از تکامل و پیروزی دارد. پیروزی و به روزی!
نوروز بودن آن نیز حکایت از روز نخست آن که اوج ورود به مدار سال جدید است و نیز روز به معنای نور که بر ظلمت شب و سردی آن غلبه کرده است!چنین رویکردی عید نوروز را بی هیچ مقدمه با معنویت دینی نیز گره می¬زند.
این گره خوردن از یک سمت وسوی دیگر نیز حائز اهمیت است و آن جهت آفرینش و خلقت الهی است. آفرینش و خلقتی به عظمت کائنات و هستی که یک قطره از آن یعنی کره زمین در این معادله نجومی به سرآغاز دوباره خود و آفرینش دوباره باز می¬گردد.
از این آفرینش و بازگشت معنای دیگری هم استخراج می شود: قیامت و رستاخیز که در مفهوم بازگشت به سرآغاز نهفته است.
با این مقدمه و پیشنای نوشت به سراغ چند نمونه از روایات و احادیت شیعی در تأیید عید نوروز می¬رویم:کلینی (م‏۳۲۹ق) در »الکافی« چنین روایت می¬کند:ابراهیم کرخی می گوید: از امام صادق(ع) پرسیدم که: شخصی مزرعه ای دارد. روز مهرگان یا نوروز، هدایایی به او داده می_شود و قصد تقرّب جُستن به وی را ندارند [آیا بپذیرد؟ ].
فرمود: آیا نمازگزار هستند؟ گفتم: آری. فرمود: باید هدیه آنان را بپذیرد و تلافی کند. به درستی که رسول خدا فرمود: اگر برایم ران بُزی هدیه آورند، می پذیرم و این، جزو دینداری است و اگر کافر یا منافقی ران گاو یا گوسفندی برایم هدیه آورد، نخواهم پذیرفت و این هم جزو دینداری است. خداوند، خوراک و دستاورد مشرک و منافق را برای ما روا نداشته است. شیخ صدوق (م۳۸۱ق) در »کتاب من لایحضره الفقیه« آورده است:برای علی(ع) هدیه نوروز آوردند. فرمود: »این چیست؟«. گفتند: ای امیرمؤمنان! امروز نوروز است. فرمود: هر روزِ ما را نوروز سازید!هر روز ما نوروز است! همو نقل می کند که علی (ع) گفت:نعمان بن محمد تمیمی (م ۳۶۳ق ) در کتاب »دعائم الاسلام« روایت می کند:
برای علی(ع) فالوده هدیه آوردند. فرمود: »این چیست؟«. گفتند امروز، نوروز است. فرمود: اگر می توانید، هر روز را نوروز سازید [یعنی به خاطر خداوند، به یکدیگر هدیه بدهید و به دیدار یکدیگر بروید].]
شیخ طوسی (م۴۶۰ق) در »مصباح المتهجّد« چنین آورده است: امام صادق(ع) در روز نوروز فرمود: هنگامی که نووز شد، غسل کن و لباس پاکیزه بپوش و خودت را خوشبو ساز و آن روز را روزه بدار. پس هنگامی که نماز ظهر و عصر و نافله های آن را به جای آوردی، نمازی چهار رکعتی بگزار که در رکعت اوّل آن، سوره حمد و ده مرتبه سوره قدر را می خوانی. در رکعت دوم آن، سوره حمد و ده مرتبه سوره کافرون را می_خوانی. در رکعت سوم آن، سوره حمد و ده مرتبه سوره توحید را می خوانی و در رکعت چهارم سوره حمد را با سوره های فلق و ناس. پس از نماز هم سجده شکر می گزاری و دعا می گناهان پنجاه ساله‏ات بخشوده می شود. ابن فهد حلّی (م۸۴۱ق) در کتاب »المهذّب البارع« چنین آورده است:از آنچه در فضلیت نوروزْ روایت شده و گفته ما را تأیید می کند، حدیثی است که علامه سید بهاءالدین علی بن عبد الحمید، با سند خود از مُعلّی بن خُنیس نقل کرده است که: روز نوروز همان روز است که پیامبر(ص) در غدیرخم برای امیرالمؤمنین(ع) بیعت گرفت و مسلمانان به ولایت وی اقرار کردند. خوشا به حال آنان که به این بیعت، استوار ماندند و وای بر آنان که آن را شکستند. و این، همان روزی است که پیامبر(ص) علی(ع) را به منطقه جنّیان روانه ساخت و از آنان عهد و پیمان گرفت.
و همان روز است که علی(ع) بر نهروانیان پیروز شد و ذوالثدیه (صاحب پستان) را به قتل رساند. و همان روز است که قائم ما و صاحبان حکومت، ظهور می کنند و خداوند، او را بر دجّالْ پیروز می گرداند و دجّال را در زباله دان کوفه به دار می آویزد. ما در هر نوروز، امید فرج داریم چرا که نوروز، از ایّام ماست که پارسیانْ آن را پاس داشتند و شما آن را تباه نمودید.
مُعلّی پسر خُنَیس گوید: در روز نوروز، بر امام صادق(ع) وارد شدم. فرمود:»آیا این روز را می_شناسی؟«. گفتم: قربانت گردم! این روز را فارسیانْ گرامی می دارند و به یکدیگر هدیه می_دهند. فرمود: »سوگند به خانه کعبه که این رمزی دیرینه دارد و برایت روشن می سازم تا آگاه گردی«. گفتم: سرورم آموختن این امر از شما برایم بهتر از آن است که مردگان زنده شوند و دشمنانم بمیرند. آن گاه فرمود: »ای معلّی! روز نوروز، همان روز است که خداوند از بندگان پیمان گرفت او را بپرستند و به او شرک نورزند، به پیامبران و حجت هایش بگروند و به امامان ایمان آورند. این همان روز است که خورشید طلوع کرد، بادها وزیدن گرفت و گل های زمین روییدند. این همان روزی است که کشتی نوح(ع) بر ساحل جودی آرامش یافت و همان روزی است که خداوند، گروهی چند هزار نفره را که از ترس مرگ از خانه ها بیرون رفته بودند زنده ساخت، پس از آن که آنان را میرانده بود.
این، روز فرود جبرئیل بر پیامبر اسلام است و روزی است که پیامبر(ص) امام علی(ع) بر دوش گرفت تا بت های قریش را در مسجد الحرام شکست و در همین روز، ابراهیم، بت ها را شکست. این همان روزی است که پیامبر به یارانش دستور داد با علی(ع) بیعت کنند و در همین روز، علی را برای بیعت گرفتن از جنیان فرستاد. در همین روز، دومین بیعت با امیرالمؤمنین انجام شد. در همین روز بر نهروانیان پیروز شد و ذوالثدیه (صاحب پستان) را به قتل رساند. در این روز، قائم ما و صاحبان حکومتْ قیام کنند و در همین روز، قائم ما بر دجّال پیروز گردد و او را در زباله دان کوفه به دار آویزد. در هر روز نوروزی، ما آرزوی فرج داریم؛ چرا که آن از روزهای ما و شیعیان ماست.
فارسیان، آن را گرامی داشتند و شما آن را ضایع کردید و فرمود: یکی از پیامبران بنی اسرائیل از خداوند پرسید چگونه مردمانی را که خارج شدند، زنده می کند. خداوند بدو وحی کرد که در نوروز، آب بر قبر آنان بپاشد و آن، اولین روز سال فارسیان است و آنها زنده شدند، در حالی که سی هزار نفر بودند. از همین جا پاشیدن آب در نوروز سنّت شده است.
گفتم: آیا نام های روزهای فارسی را به من تعلیم نمی‏دهی؟ فرمود: ای معلّی! اینها روزهایی کهن از ماه هایی کهن است. هر ماه، سی روز است، بدون کم و کاست.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۶:۰۸ ق.ظ

۱ نظر

نظر -49 - 0 از 1اولین« قبل بعد  » آخرین 
  1. +2

    آذربایجانیها چه نیازی به این همه تناقض گوییهابرای ترک نشاندادن مردمشان دارند؟؟؟؟؟؟؟جز اینه که احساس حقارت میکنند؟؟؟؟؟ بهتر نیست به داشته های واقعیتون بپردازید؟؟؟؟اخه اذربایجان ترک نیست که؟؟؟؟اذربایجان ترک زبان شده ،خنده داره ترکان ایران!!!!!!ایران هرگز ترک نداشت اینو درک کن ترکها در ایران مهاجرند حتی در ترکیه هم قبول دارند که به آسیای صغیر مهاجرت کردند حالا شما چی میگید؟؟؟؟واگه عید ترکان ایرانه پیشا تاریخه!!!!!!!! که اولین بار به قول شماترکان مرسومش کردند!!!!! پس چرا امام صادق اشاره ای نکرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!وهمش اشاره کردند که نوروز عید فارسیان است؟؟؟؟؟؟؟ نکنه نعوذوبالله امام صادق هم به وسیله ی رضاخان آسمیله شده!!!!!؟؟؟؟؟؟تناقضها رو ببینید!!!!!! نمی تونید با مذهب ،ریشه ی ترکی برای نوروز پیدا کنید!!!!!!!نوروز یک کلمه فارسیه نه ترکی چیز واضحیه !!!!پس چرا این قدر دستو پا می زنید برای ترک بودن ؟؟؟؟

نظر -49 - 0 از 1اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه


+ 3 = دوازده