معاون دانشگاه علوم پزشکي آذربايجان غربي:

نمک بستر دریاچه ارومیه سمی و سرطان زا است

نمک بستر دریاچه ارومیه سمی و سرطان زا است

گروه خبر:معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه نمک بستر دریاچه¬ارومیه سمی و سرطان¬زا است گفت: هیچ واحد تولیدی مجوز فروش نمک دریاچه ارومیه را با عنوان خوراکی ندارد و با متخلفان برخورد قضایی می شود.
به گزارش آرازآذربایجان ، جلال غفارزاده افزود: فروش نمک خوراکی دریاچه ارومیه مجاز نیست و سال هاست فرآوری بهداشتی و خوراکی نمک دریاچه ارومیه مورد بحث است.
وی اضافه کرد: هرگونه نمک برداشت شده از بستر دریاچه ارومیه که در جهت مصرف خوراکی به بازار عرضه می‌شود، فاقد مجوز زیست محیطی است و توصیه می‌ شود تا مردم از آن استفاده نکنند.
وی درباره سمی و آلوده بودن بستر دریاچه ارومیه گفت: تالاب ها بنابر ذات و ماهیت خود آلودگی‌های بالا دست خود را تصفیه و در بستر خود ته ‌نشین می‌کند و دریاچه ارومیه نیز از این قاعده مستثنی نیست و لجنی از آلودگی‌های تصفیه شده‌اش را در بستر نمکی خود گنجانده است.
وی بیان کرد: نمک‌های برداشت شده از بستر دریاچه ارومیه در جهت مصارف خوراکی سمی است و مردم نباید از آن استفاده کنند.
نمک دریا دارای انواع ناخالصی از جمله مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاک، گچ و مواد آلوده کننده، مواد محلول سخت از جمله کلسیم و منیزیم و فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم است.
نمک دریا می‌تواند عوارض نامطلوبی در دستگاه گوارش، کبد، کلیه‌ها و ریه ایجاد کند و حتی منجر به مسمومیت شود.
اختلال در جذب ریز مغذی‌ها همچون آهن و روی از دیگر مضرات استفاده از نمک دریاست و این نمک فاقد ید کافی مطابق با استانداردهای اعلام شده برای پیشگیری از گواتر و اختلال های ناشی از کمبود ید است.
نمک دریاچه ارومیه هم دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین بوده و خطر سرطان زایی آن به اثبات رسیده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


7 − = چهار