نمی شود به سبک سنتی ازدواج و مدرنیته زندگی کرد

نمی شود به سبک سنتی ازدواج و مدرنیته زندگی کرد

گروه خانواده و سلامت: آدم باید هم تیپ خود را پیدا کند! این خواستگاری هم وصله تن ما نبود که به آنها دختر دهیم… قدیمی‌ها در ازدواج به مسائل ریزی اهمیت می‌دادند و آنها را به صورت سنت درآورده بودند، زیرا تصور آنها این بود که ازدواج مثل یک هندوانه در بسته است که نمی‌توان به شرط چاقو خرید.
جوان‌ها هم آن روزها روی حرف بزرگ‌تر‌ها حرف نمی‌زدند و همیشه مطیع آنها بودند. زندگی‌ها هم استحکام بیشتری داشت. اما امروزه با تغییر سبک زندگی این مسائل هم در صندوقی در پستوی خانه‌ها رفته است. تجردهای ناخواسته، بی‌رغبتی به ازدواج، افزایش سن ازدواج، اهمیت ندادن به خانواده و مسائل اقتصادی از جمله مشکلات جوانان است. اما جدی‌ترین مشکل در زمینه ازدواج جوانان همسریابی است.
روش سنتی همسریابی در کشور ما خواستگاری است که با توجه به تغییرات جامعه این روش به تنهایی جواب نمی‌دهد. پدیده شهرنشینی گسترش یافته و خانواده‌ها از حالت گسترده به هسته‌ای تبدیل شده‌اند. به همین دلیل شناخت و تعامل زیادی بین خانواده‌ها وجود ندارد و روش‌های سنتی دیگر جوابگوی شناخت جوانان از یک روانشناس با طرح این سوال که چه روشی را باید پیش روی جوانان در انتخاب همسر بگذاریم، اظهار داشت: ما به مشاوره‌های ازدواج نیاز داریم.
مثلثی را باید ترسیم کنیم که یک راس آن جوانان، راس دیگر والدین و راس سوم آن افراد آگاه و مشاوران مجرب هستند. چرا که وضعیت موجود نشان می‌دهد همه افراد نمی‌توانند در انتخاب مناسب همسر آینده خود تشخیص درستی داشته باشند. خانواده و پیوند مستحکم آن تبلور دین است. رویکرد ما به خانواده رویکرد دینی است. در این رویکرد ما خانواده را زوال ناپذیر و مقدس می‌دانیم و همه برکات را در خانواده می‌بینیم. دین اسلام در این عرصه حرف‌های جدی و کاربردی دارد که در مقابل تئوری‌های غربی پیروز شده است. امروز دیگر مباحثی از قبیل انسان تک بعدی و روابط پیش از ازدواج و تمدن مادی در خانواده با شکست مواجه شده‌اند.
یکی از مباحثی که باید به آن توجه کنیم تشکیل بنیان خانواده است. با توجه به مشکلاتی که در زمینه همسریابی جوانان بیان شد تاکید معاونت ساماندهی امور جوانان بر مهارت آموزی جوانان برای انتخاب همسر و زندگی مشترک است. در این صورت مشکلاتی مثل طلاق بخصوص در سال‌های نخست زندگی کاهش می‌یابند. معاون ساماندهی امور جوانان افزود: ۳۰ درصد جمعیت کشور را جوانان ۱۵ تا ۳۰ سال تشکیل می‌دهند. یکی دیگر از محورهای فعالیت ما برای این قشر عظیم، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و افزایش امید، شادابی و نشاط اجتماعی جوانان است. بخصوص که با افزایش ماهواره‌ها و فضای مجازی جوانان ما از فعالیت‌های اجتماعی در فضای اسلامی ایرانی فاصله گرفته‌اند. سعی ما بر این است شناخت جوانان از هویت اسلامی ایرانی را افزایش دهیم. اما نباید از این نکته مهم چشم بپوشیم که در برخی موضوعات به واسطه تغییر سبک زندگی جوانان باید نظر دهند اما تجربه‌ خانواده‌ها در انتخاب همسر یک ضرورت اصلی است که نسل جدید نباید از آن غافل بشود. غفلت از این تجربه می‌تواند آنها را دچار یکسری خام‌اندیشی و کوته‌نگری‌هایی کند. اگر از آن تجربیات استفاده کنند می‌تواند مشکلات انتخاب همسر در سبک مدرن از بین برود.
ارزش‌های منجمد مانع شادکامی جوانان
دکتر بهرام بیات در مورد استحکام زندگی در ازدواج‌های سنتی و مدرن به تهران امروز می‌گوید: باید موضوعات مختلف را براساس مقتضیات زمان سنجش کرد. وقتی سبک زندگی تغییر کرده به تبع برخی مسائل از جمله ازدواج هم تغییراتی را خواهد داشت. اینکه سنتی بودن یا مدرن بودن باعث استحکام یا تضعیف ازدواج بشود نمی‌تواند متغیر اصلی تلقی شود. متغیر اصلی آن چارچوبی است که برای انتخاب همسر در نظر گرفته می‌شود. استحکام زندگی در زندگی‌های گذشته بیشتر بود. دلیل عدم ثبات زندگی‌های امروزه این است که نظام ارزش‌های ما نتوانست در نسل جدید به روز شده و همانطور منجمد ماند. جوان امروز هم این ارزش‌ها را مانع شادکامی می‌داند. این جامعه‌شناس با اشاره به زندگی ایرانی – اسلامی می‌افزاید: هر اقدامی در حوزه زناشویی در خانواده باید برمبنای آموزه‌های فرهنگی خودمان صورت گیرد. نمی‌شود در جامعه ایران بدون درک این آموزه‌ها روش موفقی را در پیش گرفت. آموزه‌های فرهنگی، ایرانی – اسلامی یکی از ضرورت‌هاست. ضمن آن که این فرهنگ منجمد نیست که در چارچوب‌های سنتی و دگم باقی مانده‌ باشد. می‌تواند با تغییر سبک زندگی خود را به روز کرده باشد. اگر بتوانیم این آموزه‌های فرهنگ را با سبک‌ زندگی امروز به روز کنیم و برای جوان آن را نو و طبق مد نگه داریم، می‌تواند در کل زندگی جوانان به ویژه انتخاب همسر کمک ویژه‌ای کند. وی در مورد افزایش شادی و نشاط بین جوانان می‌گوید: اول باید دید که عوامل اصلی نشاط و امید چیست؟
امنیت روحی و روانی که جوان باید داشته باشد. این امنیت را چه چیزی به جوان می‌دهد؟ آموزش، اشتغال، امید به آینده از نظر سطح درآمد و مسائل اقتصادی، پیدا کردن خود در اجتماع و… مسیرهایی است که برای امید به آینده باید در اختیار جوان قرار گیرد.
نقش ممیزی ایفا نکنیم
دکتر حسن موسوی‌چلک درمورد روابط قبل از ازدواج به تهران امروز می‌گوید: هیچ گاه دوستی‌های قبل از ازدواج و خیابانی که خانواده‌ها در آن با هم تعاملی ندارند، به نتیجه نمی‌رسد و انتخاب همسر در چنین دوستی‌هایی یا فضای مجازی عموما محکوم به متلاشی شدن است و اگر هم ادامه پیدا کند با جنجال و تنش همراه است. بهترین انتخاب در چارچوب تعامل خانواده‌ها با یکدیگراست. رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در ادامه با اشاره به اینکه درگذشته ساختار جامعه ما به گونه‌ای بود که خانواده به صورت گسترده بودند، می‌افزاید: در گذشته پدربزرگ، مادربزرگ و بزرگان خانواده نقش تاثیرگذاری داشتند. همچنین که ساختار جمعیتی به گونه‌ای بود که جمعیت روستایی ۷۰ درصد و شهری ۳۰درصد بود. در صورتی که طبق آمار مرکز آمار در سال ۱۳۹۰ این درصدها برعکس شده و ۲۹ درصد روستایی و ۷۱ درصد شهرنشین شده‌اند. برهمین مبنا درگذشته تعاملات بین مردم بیشتر بود اما امروزه به دلیل تغییر ساختار خانواده، گسترش شهرنشینی مشغله‌های زیاد، نقوذ تکنولوژی در خانواده‌ها و… این نوع تعاملات کمتر شده است. درگذشته به قول معروف بدون چای شب‌نشینی اعضای خانواده‌ نمی‌خوابیدند و در شب‌نشینی‌ها و مراسم مختلف صله‌رحم را به خوبی به جای می‌آوردند. وی در مورد ازدواج جوانان درگذشته و امروز می‌گوید: فرصت شناخت خانواده‌ها از پسران و دختران بیشتر بود و ازدواج‌ها عموما درون گروهی‌تر بود.
اما امروزه این فرصت‌ها خیلی کمتر است. به همین دلیل بیشترین طلاق‌ها در سه سال اول زندگی صورت می‌گیرد، چون خانواده‌ها نقش زیادی در انتخاب ندارند و ممکن است درفرایند زندگی حمایت‌هایی که خانواده‌ها باید از جوانان داشته‌ باشند را ندارند و در مقابل جوانان هم اعتقاد و اعتمادی به تجارب گذشته ندارند که معضلی است. دکتر موسوی چلک با اشاره به اینکه باید مهارت‌های زندگی را به جوانان آموخت و سبک زندگی ایرانی اسلامی را به آنها آموخت می‌گوید: باید باز هم نقش خانواده‌ها را پررنگ کرد.
دادن اطلاعات درست و واقعی در این حوزه می‌تواند یک فرصتی باشد برای اینکه جوانان در انتخاب‌هایشان دقت بیشتری را داشته باشند. نوع آموزش خانواده‌ها نیز در اعتماد جوانان بسیار موثر است. اگر آنها الگوی عملی برای فرزندان خود باشند و با آنها درمورد امور خانواده مشورت کنند فرزندان هم یاد می‌گیرند که با آنها در مسائل مختلف به ویژه مسئله‌ انتخاب همسر مشاوره کنند.
ضمن آن که مهارت گفت‌وگو در میان اعضای خانواده باید تقویت شود. رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در مورد امید و نشاط کاذبی که ماهواره‌ها به جوانان ما می‌دهند نیز می‌گوید: نمی‌توانیم جلوی استفاده از ماهواره را بگیریم. زیرا دنیای مجازی جزو لاینفک زندگی این‌روزها شده است. ولی سواد رسانه‌ای مردم باید افزایش پیدا کند. برای افزایش سوادرسانه‌ای باید اطلاعات درست و به موقع به مردم داد. موضوعی که شاید کمتر به آن توجه کرده‌ایم و فقط نقش ممیزی کننده را ایفا کرده‌ایم در حالی که باید ظرفیت فضاهای دیگر و هویت فرهنگی را در مردم تقویت کنیم. اگر مدیریت شادی و نشاط در جامعه درست انجام شود، احساس تعلق در جوانان نیز افزایش پیدا می‌کند. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از سلامت نیوز، همچنین با ارتقا اخلاق اجتماعی و افزایش مسئولیت‌پذیری در قبال دیگران می‌توان شادی و نشاط را در جوانان افزایش داد.
.Arazazarbaijan.khanevdeh@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


× پنج = 10