نماینده مردم ارومیه: کمیته ویژه سیب به آذربایجان‌غربی اعزام می‌شود

نماینده مردم ارومیه: کمیته ویژه سیب به آذربایجان‌غربی اعزام می‌شود

آراز آذربایجان،نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات مربوط به تولید و بازاریابی سیب تولید شده در آذربایجان‌غربی به اطلاع وزیر جهاد کشاورزی رسیده است، گفت: طبق اعلام رسمی وزارت جهاد کشاورزی، کمیته‌ای ویژه ای در این راستا تشکیل و به این استان اعزام می‌شود.
وحید جلال زاده روز پنجشنبه در گفت و گواظهار داشت: انتظار می‌رود این کمیته ویژه در یک اقدام ریشه‌ای در موضوعات اصلاح ارقام سیب تولیدی، فرآوری قیمت گذاری فروش داخلی، صادرات و بازاریابی تصمیمات لازم را اتخاذ کند.
وی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در کشور محسوب می‌شود، افزود: این استان نقش موثری در تامین مواد غذایی و امنیت غذایی کشور دارد و کشاورزان آن با تحمل سختی‌های فراوان اجازه نداده‌اند تا چرخه اقتصاد کشاورزی کشور درچار خلل شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ تن سیب در آذربایجان‌غربی، گفت: اینکه همه ساله در فروش و صادرات سیب دچار مشکلاتی هستیم به هیچ وجه قابل قبول نیست که در همین راستا انتظار می‌رود دولت سیزدهم با روحیه جهادی خود دغدغه‌های کشاورزان در این راستا را ریشه کن کند.
وی در رابطه با دپوی سیب تولید شده در آذربایجان‌غربی در کنار جاده‌ها، اظهار داشت: نباید اجازه داد تا سرمایه ملی و دسترنج کشاورزان در کنار جاده‌ها نابود شود.
جلال‌زاده ضمن قدردانی از اقدام به موقع وزارت جهاد کشاورزی در خرید تضمینی سیب صنعتی در آذربایجان‌غربی، بیان کرد: راه حل مسئله سیب ارومیه فراتر تصمیمات مقطعی و مسکن مانند است.
وی از وزارت جهاد کشاورزی خواست تا در خصوص مباحث قیمت گذاری، فرآوری، بسته بندی، فروش داخلی، صادرات، بازار شب عید و ترویج و اصلاح ارغام سیب موجود در استان اقدام اساسی را آغاز کند.
جلال‌زاده با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی دپو شده است که باید باید سریعا راه چاره‌ای برای آن پیدا کرد، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی ضمن تخصیص تسهیلات بانکی و پرداخت یارانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی استراتژی اولویت دار و رفع موانع ایجاد شده برای صادرات محصولات کشاورزی از تعهد سپاری ارزی، تجهیز و تکمیل ناوگان حمل و نقل با اولویت کامیون‌های یخچال‌دار جاده ای را فراهم نماید.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تقویت دیپلماسی اقتصادی را ضروری دانست و گفت: باید در زمینه بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب سریعا اقدامات علمی آغاز شود.
برای تولید هرکیلو سیب باید ۱۵۰ لیتر آب مصرف شود که مصرف بسیار زیادی به شمار می رود؛ امسال ۲ میلیارد مترمکعب آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه صرف تولید سیب شده که این آمار، حائز اهمیت بسیار زیاد است.
برای رفع مشکل کشاورزان استان در فروش سیب صنعتی دولت در ابتدای مهرماه وارد خرید تضمینی محصول شده است ولی کارخانه ها با عدم تمکین از دستورات مسوولان استانی در این زمینه موجب نگرانی کشاورزان شده اند تا به این وسیله با استرس وارده به بازار قیمت خرید سیب از ۱۴۵۰ تومان به نصف تقلیل یابد.
آذربایجان غربی با تولید سالانه ۱.۲ میلیون تن سیب درختی رتبه اول تولید سیب کشور را داراست که ۳۰ درصد آن به سیب صنعتی تبدیل می شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۳:۵۵ ب.ظ

دیدگاه


4 + شش =