نمایندگان بی زحمت به صلاح جامعه هم فکر کنند

نمایندگان بی زحمت به صلاح جامعه هم فکر کنند

گروه جامعه : برآیند نظرات نمایندگان مجلس را هم که بررسی می کنیم، اکثریت آنان بر این باورند، از میان گزینه هایی که استیضاح می شوند، مجلس به سمتی نخواهد رفت که رأی اعتماد خود را از هر سه گزینه پس بگیرد. در بهترین حالت و بر اساس آنچه اکثریت اعضای پارلمان مطرح می کنند، دو گزینه شانس بالایی برای ماندن دارند و احتمالا یکی از آنها در آستانه سال نو از جمع اعضای کابینه و به رأی مجلس خداحافظی خواهد کرد. طرح استیضاح »عباس آخوندی« وزیر راه و شهرسازی، »محمود حجتی« وزیر جهاد کشاورزی و »علی ربیعی« وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفته گذشته توسط هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد و مطابق قانون پس از گذشت ده روز وزیران مربوطه باید در جلسه علنی به منظور برگزاری جلسه استیضاح حضور پیدا کنند؛ بنابراین، استیضاح این سه وزیر سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری در دستور کار پارلمان قرار گرفته است.
۲۹ مردادماه سال ۱۳۹۶ بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک معدل و میانگین رأی بالا همه گزینه های »حجت الاسلام حسن روحانی« را شایسته رسیدن به مقام وزارت دانسته و به جز »حبیب الله بی طرف« که از سوی رئیس جمهور به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت نیرو معرفی شده بود، سایر گزینه ها را دارای شرایط، تجربیات و شایستگی های لازم برای رسیدن به مقام وزارت دانسته و آنها را راهی وزارتخانه و هیأت دولت کردند.
*هفت ماه و سه پشیمانی؟
چرا باید در یک فاصله زمانی کمتر از هفت ماه نمایندگان مجلس به جایی برسند که احساس کنند سه تن از وزیران دولت همزمان فاقد شایستگی های لازم برای ادامه کار در دولت هستند و قصد دارند که با استیضاح این سه وزیر، رأی اعتماد خود را از آنان پس بگیرند؟ آیا هدف غایی و نهایی پس گرفتن رأی اعتماد از این گزینه_هاست یا قرار است جلسه استیضاح صرفا به جلسه هشدار به این سه وزیر مبدل شود؟
*نافی حقوق نمایندگان و مجلس نیستیم، اما…
هیچ کس نافی حقوق نمایندگان مجلس برای سؤال، استیضاح و پس گرفتن رأی اعتماد از وزیران عضو کابینه نیست، ولی اگر طی سالیان و مجالس اخیر، آمار و نتایج مربوط به سؤال، استیضاح و تحقیق و تفحص های مجلس را وزیران و در مورد سازمان ها، نهادها و وزارتخانه_ها بررسی کنیم، ملاحظه خواهیم کرد که بسیاری از آنان، بدون هیچ نتیجه ملموسی یا پایان یافته یا بی سرانجام رها شده است.برخی کارشناسان به انجام لابی ها و زد و بندهای غیرمعمول و نادرست از سوی هر دو طرف در جریاناتی نظیر سؤال، استیضاح و طرح تحقیق و تفحص اشاره و از آن انتقاد می کنند؛ موضوعی که بر اساس همین کارشناسان، برای عدم کارایی لازم بابی باز کرده و در نهایت باعث شده که بسیاری از مسائل بدون توجه به حقوق و مسائل مورد نیاز اکثریت مردم و جامعه بین اهالی سیاست و سیاست بازی حل و فصل شود.
*لابی ممنوع!
بر همین اساس است داریم بگوییم اگر هدف از استیضاح پس گرفتن رأی اعتماد از وزیری است که به منافع جامعه هدف وزارتخانه خود و مردم و جامعه بی تفاوت بوده، حتما نمایندگان راه درستی رفته اند و مردم و نمایندگان افکار عمومی هم پشتیبان چنین حرکت ها و اقداماتی هستند، اما اگر قرار است صرفا این استیضاح با لابی های پشت پرده و گرفتن امتیازات مورد نظر ختم بخیر شود، این مسأله تنها به منزله گرفتن و تضییع حق مردم، جامعه، بیت المال، مجلس، دولت و وزیر مربوطه است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تابناک ؛ برآیند نظرات نمایندگان مجلس را هم که بررسی می کنیم اکثریت آنان بر این عقیده هستند که از میان گزینه هایی که استیضاح می شوند، مجلس به سمتی نخواهد رفت که رأی اعتماد خود را از هر سه گزینه پس بگیرد؛ در بهترین حالت و بر اساس آنچه اکثریت اعضای پارلمان مطرح می کنند، دو گزینه شانس بالایی برای ماندن دارند و احتمالا یکی از آنها در آستانه سال نو از جمع اعضای کابینه و به رأی مجلس خداحافظی خواهد کرد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۵:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


6 + = چهارده