مديركل امور خانواده و استانداري آذربايجان غربي:

نمایشگاه تخصصی صنایع دستی زنان عشایر استان برگزار می شود

نمایشگاه تخصصی صنایع دستی زنان عشایر استان برگزار می شود

گروه خبر: مدیرکل امور خانواده و استانداری آذربایجان غربی گفت:به منظور حمایت از زنان عشایر نمایشگاه اختصاصی صنایع تولیدی عشایر در نمایشگاه دائمی واقع در پارک جنگلی ارومیه در اواخر مهرماه امسال برگزار می شود.
به گزارش آرازآذربایجان، آذربایجان غربی با ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه چهارمین استان عشایرنشین کشور به شمار می رود، این قشر زحمت کش اگرجه دو درصد از جمعیت را شامل می شوند ولی ۲۵ درصد فرآورده های دامی آذربایجان غربی توسط عشایر تولید می شود.سالانه ۳ هزار تن پشم و مو و ۵۰ هزار تن شیر تولید می شود و حدود ۴۰ هزار متر مربع انواع فرش ، گلیم و جاجیم از تولیدات زنان عشایر این استان است.
* ۱۹۰۰۰ زن عشایر آذربایجان غربی بی سواد هستند
دسترنج عشایر زحمت کش دستمزدی نداشته و محصولات این قشر خریداری ندارد، علاوه براین زنان عشایر حتی از نعمت سواد نیز بی بهره بوده و طبق اعلام اداره امور عشایر استان هم اکنون ۱۹ هزار زنان عشایر استان بی سواد هستند.
مدیرکل امور خانواده و استانداری آذربایجان غربی در جلسه کارگروه زنان و خانواده، اظهار داشت: طبق اعلام سازمان امور عشایری استان میزان بی سوادی استان بیشتر از بی سوادی روستایی استان است.شهلا تاجفر بر ضرورت حمایت از زنان عشایر استان تاکید کرد و گفت: یکی دیگر از مسائل مهمی که باید در خصوص عشایر استان باید مورد توجه قرار بگیرد مسائل بهداشتی است که در برخی از طایفه های عشایر اثری از رعایت مسائلی بهداشتی مشاهده نمی شود و این موضوع قابل رضایت نیست.وی ادامه داد: ۴۰ درصد محصولات صنایع دستی استان توسط بانوان عشایر تولید می شود و به همین منظور نمایشگاهی مختص محصولات بانوان عشایر را در اواخر مهرماه سال جاری در محل نمایشگاهی پارک جنگلی ارومیه برگزار می کنیم.
*برگزاری نمایشگاه تخصصی زنان عشایر استان در ۳۰ مهرماه
تاجفر ادامه داد: به منظور حمایت از زنان عشایر نمایشگاه اختصاصی صنایع تولیدی عشایر در نمایشگاه دائمی واقع در پارک جنگلی ارومیه در اواخر مهرماه امسال برگزار می_شود.
مدیرکل امور خانواده و استانداری آذربایجان غربی تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایلی که سبب عدم استقبال مردم از صنایع دستی و تولیدی عشایر استان اعلام شده است، عدم آگاهی مردم از صنایع دستی است، به طور مثال اگر مردم آگاهی لازم را در خصوص مصرف پوشاک پشمی داشته باشند از محصولات تولیدی عشایر استفاده می کنند.مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی در خصوص مشکلات عشایر استان، گفت: ۱۶ هزار خانوار عشایری در استان وجود دارد ولی نمی_توانیم محصولات آن را عرضه کنیم، علی رغم اینکه کمترین بیکاری، ناهنجاری مربوط به عشایر استان است ولی این قشر زحمت کش مورد مغفول قرار گرفته شده است.
*وجود ۲۰۰۰ زن کارآفرین در آذربایجان_غربی
تاجفر از وجود ۲ هزار زن کارآفرین در استان خبر داد و گفت: لازم است که ارتباط مابین زنان عشایر را با زنان کارآفارین افزایش دهیم تا بتوانیم زمینه توسعه اشتغال استان را ایجاد کنیم.
بهرام زینال زاده خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد از محصولات از صنایع دستی در اختیار زنان عشایر قرار دارد.
وی ادامه داد: در خصوص میزان بی سوادی جامعه شاخص مشخصی وجود نداشته و آمارهای متفاوتی از دستگاه های ذیربط ارائه می شود اما آنچه که باید مدنظر قرار بگیرد این است که باید بدانیم که فردی که سواد خواندن و نوشتن دارد باسواد محسوب می شود.
*صنایع دستی سنتی عشایراستان به صنعتی تبدیل شود
این مسئول افزود: با توجه به اینکه صنایع دستی عشایر استان مورد استقبال قرار نمی گیرد لازم است صنایع دستی سنتی را به صنعتی تبدیل کنیم تا بتوانیم حمایت لازم را از قشر زحمت کش انجام دهیم.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی بیان کرد: توانمندسازی زنان از اولویت های مهم کارگروه_های زنان و خانواده به شمار می رود زیرا این امر پیش نیاز توسعه کشور در زمینه های مختلف به شمار می رود.تاجفر تقویت مشاغل عشایری را یکی از ساختارهای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و ادامه داد: حضور زنان کار آفرین و زنان سرپرست خانوار در عرصه تولید علاوه بر خودکفایی زنان می توانند در تولید نقش اساسی داشته باشند و در این ایجاد بانک اطلاعاتی بانوان عشایر و برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات بانوان عشایر در ارومیه از مصوبات این جلسه بود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


− 3 = دو