نمایشگاه بین المللی کتاب اورمیه لغو شد ! به همین راحتی

نمایشگاه بین المللی کتاب اورمیه لغو شد ! به همین راحتی

گروه فرهنگی: جامعه‌ای که به فضیلت اخلاقی برسد قطعاً ثمره فرهنگ است. ایجادکننده و تضمین‌کننده این فرهنگ در محتوای کتاب‌ها نهفته است و هزینه‌کرد بودجه‌ها برای کتاب یک توجیه عقلانی و منطقی دارد، لذا نمایشگاه‌های استانی کتاب می‌تواند در اصلاح همه ابعاد جامعه تأثیرگذار باشد و باعث ایجاد یک جامعه متعالی و رشدیافته شود.
به گزارش آرازآذربایجان ، پس بایستی از تمام بودجه‌های استان مانند بودجه‌هایی که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته‌شده کمک گرفت و آن را در حوزه کتاب صرف کرد، زیرا کتاب یکی از عوامل کاهش آسیب‌های اجتماعی است و اگر بودجه‌ای برای بهداشت و نظافت محیط در نظر گرفته‌شده می‌توان بخشی از آن را در حوزه کتاب هزینه کرد.
نمایشگاه‌های کتاب می‌تواند در جریان‌سازی‌های فرهنگی تأثیرگذار باشد، زیرا مردم را با تازه‌های نشر آشنا می‌سازد و در همین راستا برگزاری نمایشگاه‌های کتاب کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی است.
آذربایجان‌غربی و به ویژه شهر اورمیه ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد تا بتواند در توسعه فرهنگی خودنمایی کند اما به لطف تلاش و همت مسئولان فرهنگی این پتانسیل‌ها در کلانشهر اورمیه کور شدند!
سال گذشته شانزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب در اورمیه برگزار شد و امسال نیز مقرر شده بود که آذرماه سال جاری دوره هفدهم نیز برگزار شود.در دوره‌های گذشته با توجه به تمامی نقاط ضعف و قوتی که در برگزاری نمایشگاه کتاب اورمیه وجود داشت اما برپایی آن باعث می‌شد تا به مدت چند روز، شهر حال و هوای فرهنگی به خود بگیرد و علاقمندان به یار مهربان در این نمایشگاه فرهنگی از شهرهای مختلف حضور پیدا می‌کردند.
یکی از رسالت‌های مهم مسئولان فرهنگی، تبلیغ کتاب‌خوانی و افزایش فرهنگ‌سازی در سطح جامعه است که متاسفانه مسئولان فرهنگی کلانشهر اورمیه این رسالت مهم را به فراموشی سپردند.
کم‌توجهی به مطالعه و خرید کتاب در سطح آذربایجان‌غربی و به ویژه در شهر اورمیه به شدت احساس می‌شود و ادامه این روند فقر فرهنگی را در پی دارد و باعث می‌شود آمار مطالعه در این شهر روز به روز کاهش یابد.
مسئولان فرهنگی استان نیمه دوم سال جاری، خبر برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در اورمیه را رسانه‌ای کردند و گفتند که آذرماه امسال نمایشگاه بین المللی کتاب در ارومیه برگزار می‌شود.
اما در حال حاضر که در آستانه اواخر آذرماه قرار گرفته‌ایم، خبر لغو برگزاری نمایشگاه کتاب اورمیه در فضای مجازی پیچیده است و مسئولان فرهنگی اذعان کردند که نمایشگاه کتاب در سال جاری برگزار نمی‌شود!
بسیاری از کتاب دوستان و افرادی که اهل مطالعه هستند پیگیر و چشم انتظار برگزاری نمایشگاه کتاب ارومیه بودند تا بتوانند با حضور در این نمایشگاه کتاب‌های مورد علاقه خود را تهیه و خریداری کنند اما این انتظارها پایان تلخی برای این افراد داشت.
مسئولان فرهنگی شهر اورمیه با سهل‌انگاری در برگزاری نمایشگاه کتاب به جای افزایش فرهنگ مطالعه و فرهنگ سازی در این زمینه ارزش کتاب را به حداقل رسانند! سوال اینجاست که چرا شهری که لقب کلانشهر به خود گرفته است سالی یک بار هم نمی‌تواند از وجود نمایشگاه کتاب برخوردار باشد؟
چرا زمینه تهیه کتاب برای افرادی که در زمینه‌های تخصصی به مطالعه و پژوهش مشغول هستند در ارومیه فراهم نمی‌شود؟ و این قشر از جامعه برای تهیه کتاب باید به شهرهای دیگر مراجعه کنند؟
جوانان این شهر از متولیان انتظار دارند تا زمینه رشد فرهنگی در کلانشهر اورمیه را فراهم کنند اما هیچ‌گونه تلاش قابل توجهی از سوی مردان عمل مشاهده نمی‌شود. آذربایجان‌غربی و به ویژه شهر اورمیه ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد تا بتواند در توسعه فرهنگی خودنمایی کند اما به لطف تلاش و همت مسئولان فرهنگی این پتانسیل‌ها در کلانشهر اورمیه کور شدند!
نمایشگاه کتاب از لحاظ فرهنگی مقرون به صرفه نبود!
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در رابطه با عدم برگزاری این نمایشگاه در موعد مقرر گفت : بر اساس تشخیص این اداره کل، برگزاری نمایشگاه کتاب از لحاظ فرهنگی مقرون به صرفه نبوده و طبق آمار به دست آمده، هزینه آن بیشتر از سود برگزاری آن است، البته منظور از منافع الزاما مادی نیست.
حجت‌الاسلام ناصرخدایاری مکان و زمان را دو عنصر اصلی برگزاری یک نمایشگاه برشمرده و می‌افزاید: برگزاری موفقیت آمیز این نمایشگاه در استان تابع شرایطی از جمله زمان و مکان است و این دو عنصر مهم نقش بسزایی در تعیین میزان مشارکت ناشران ممتاز کشور ایفا می‌کند.
خدایاری بیان می‌کند: بهترین زمان برای برگزاری نمایشگاه نیمه دوم مهر و بهترین مکان برای برگزاری آن مجتمع نمایشگاه اورمیه است که در آن مقطع به نمایشگاه قطعات خودرو اختصاص یافته بود.حجت‌الاسلام خدایاری می‌افزاید: بلافاصله پس از اتمام آن، نمایشگاه کتاب تبریز برگزار شد که هم ناشران برجسته و هم مسئولین نمایشگاه کتاب و وزیر کشور در آن حضور پیدا کردند.
وی عدم هماهنگی مسئولان استانی با متولیان کشوری را دلیل دیگر عدم برگزاری این رویداد فرهنگی می‌داند و بیان می‌کند: مسئول و متولی نمایشگاه پارک جنگلی موظف بود که طبق تقویم هرسال، برنامه ها و رویداد مختلف استان را تنظیم کند.
حجت‌الاسلام خدایاری ادامه می‌دهد: اما امسال قرارداد وی با متولیان برگزاری نمایشگاه اتومبیل، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را با عدم موفقیت در برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در ارومیه مواجه کرد.وی با بیان اینکه تلاش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی بر این است که برگزاری این نمایشگاه بمدت ۱۰ سال به طور ثابت پی‌ریزی شود ادامه می دهد: از میزان فروش کتاب در نمایشگاه تبریز که بیش از ۱۰ میلیارد تومان بود و در ارومیه به ۵ درصد آن نرسید، اهمیت زمان، مکان همچنین حضور مسئولین تراز اول وزارت را به سهولت می‌توان دریافت.خدایاری تصریح می‌کند: مضافا تلاش خواهیم کرد در یکی از مقاطع زمانی مطلوب و دارای استقبال بیشتر به برگزاری نمایشگاه کتاب بهتر از گذشته مبادرت نماییم.
لغو نمایشگاه کتاب اورمیه اتفاق بسیار نامطلوبی است مدیر کل سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در این باره گفت: برپایی نمایشگاه کتاب در استان بزرگترین اتفاق فرهنگی است که همه ساله هم بصورت نمایشگاه سراسری وهم نمایشگاه‌های فصلی در مرکز استان و سایر شهرستان‌ها برگزار می‌شود.
حجت الاسلام محمد باقر کریمی با اشاره به برگزاری ۹ نمایشگاه سراسری کتاب در مرکز استان و ۲ نمایشگاه سراسری کتاب در خوی و میاندوآب همچنین برپایی دوساله‌ نمایشگاه سراسری و تخصصی کتاب کودک در ارومیه در طول مدیریتش بیان می‌کند: در تمام این سال‌ها تحت هیچ شرایطی اجازه ندادیم این رویداد مهم فرهنگی در استان متوقف شود.
کریمی با بیان اینکه در دوران مدیریتش محل دائمی نمایشگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت تسهیل در برگزاری این رویداد با ۱۵۰ غرفه تجهیز شده است خاطرنشان می‌کند: نمایشگاه‌های کتابی که در ارومیه برگزار می‌شد بهترین نمایشگاه‌های کتاب در کشور بود که همه ساله مورد استقبال بی نظیر ناشران و کتاب دوستان از اقصی نقاط کشور قرار می‌گرفت.
کریمی ابراز می‌کند: عدم برگزاری نمایشگاه کتاب هرچند شاید به جهت کمبود اعتبارات فرهنگی باشد، اما اتفاق بسیار نامطلوبی است که تاثیرات منفی در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی داردچیزی که جزو دغدغه‌های مقام معظم رهبری است.
وی در پایان می افزاید: امید که جهت تحقق این امر مبارک همه با هم دست به دست با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مشکلات و موانع موجود را از میان برداریم و مانند سابق شاهد این رویداد فرهنگی مهم باشیم.
برگزار نشدن نمایشگاه کتاب در فضای مجازی واکنش برخی از ناشران و اهالی فرهنگ را برانگیخته است. برخی معتقدند باتوجه به وضعیت معیشتی مردم و گرانی کاغذ و کاهش فاجعه بار سرانه مطالعه در کشور تصمیم به عدم برگزاری کاملا تصمیم به جایی بوده است.
عده‌ای هم تعطیلی این نمایشگاه را نادرست دانسته و معتقدند که وظیفه فرهنگ و ارشاد باید در این مواقع حمایت از ناشرین می‌بود، نه کسب در آمد و خاموش کردن کور سوی درآمد نویسندگان و ناشران کتاب.
.AZazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


نُه − = 6