نمازجمعه تریبون فراجناحی فرهنگی وسیاسی

نمازجمعه تریبون فراجناحی فرهنگی وسیاسی

گروه فرهنگی: یکی از مهمترین عوامل اثرگذاری ترببون نماز جمعه در کشور این بوده که همواره از این تریبون فریاد مطالبات مردم از مسئولان در دولت های مختلف و همچنین تبیین اندیشه ها و فرامین ولایت و رهبری به گوش رسیده و در واقع این تریبون به عنوان قرارگاه پاسداری از انقلاب اسلامی ، نظام را در برابر توطئه ها و دسیسه های دشمن بیمه کرده و نقش بسزایی در بسیج مردمی دربرابر جریانات سیاسی انحرافی و ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی داشته است.
واقعیت این است که اثرگذاری تریبون نماز جمعه را تنها باید نتیجه فراجناحی عمل کردن آن بدانیم و اگر اینگونه نبود هیچگاه خطبه تاریخی رهبر معظم انقلاب در ۲۹ خرداد سال ۸۸ نمی_توانست در دل و جان ملت ایران اثربگذارد و در کور کردن چشم فتنه و رسوا کردن فتنه گران نقش حیاتی و اثرگذار خود را ایفا کند.
برای بیان اهمیت جایگاه تریبون نمازجمعه همین بس که امروز یکی از معیارهای تشخیص اعتقاد افراد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و التزام آنها به ولایت فقیه در عملکرد و مواضع آنها پس از خطبه تاریخی ۲۹ خرداد رهبر معظم انقلاب قابل ارزیابی است.
تجربه برگزاری نماز جمعه در کشورمان از ۵ مرداد سال ۱۳۵۸ تاکنون نشان می دهد که ملت ایران به خوبی دریافته اند که چه کسانی قصد بهره برداری جناحی از این تریبون را داشته و چه کسانی با ایمان و اعتقاد قلبی از این تریبون برای تببین گفتمان ولایت و پاسداری از ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران لب به سخن گشوده اند.
تریبون نماز جمعه و جایگاه آن جایگاهی فراجناحی است و به مصالح نظام توجه می کند. در واقع تغییر دولت ها و جابجایی مسئولین در چارچوب نظام هیچ تفاوتی برای خطیب نماز جمعه نمی کند بنابراین هر زمانی لازم باشد خطیب جمعه در قالب امر به معروف و نهی از منکر به وظیفه ذاتی خود در راستای روشنگری و تنویر افکار عمومی عمل می کند.
خطیب نماز جمعه مورد مراجعه مستقیم آحاد جامعه با تمامی سلایق فکری و سیاسی و از همه اقشار و اصناف است بنابراین خطیب نماز جمعه از یک سو به صورت محسوس با مطالبات و مشکلات واقعی مردم روبرو است و از طرفی دیگر با هدف تعالی، رشد و اصلاح نقایص تذکرات لازم را به مسئولین ارائه می کند به امید اینکه مشکلات مردم حل شود. مطالبات مردمی که از تریبون نماز جمعه مطرح و از طریق این رسانه به گوش مسئولین می رسند باید با استقبال توجه و اقدام برای حل مشکل از طرف مسئولین روبرو شود.
موضوعات مطرح شده در خطبه های نماز جمعه مطالبه مردمی هستند و بر اساس مستندات مطرح می شوند، افزود: مسئولان باید نسبت به مسائل مطرح شده در تریبون نماز جمعه احساس مسئولیت کنند.
در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نه تنها تریبون نماز جمعه بلکه تمام دستگاه های نظام ولایی هستند ، از این رو باید در دستگاه ولایت کار کنند ولی گاهی اوقات شاهد برخوردهای جناحی و حزبی از جانب برخی دستگاه ها هستیم.برخی از روی اغراض جناحی و گروهی با مواضع به حق ائمه جمعه مخالفت می کنند و به نوعی قصد مقابله دارند، به طور کلی دستگاه نماز جمعه از باند بازی و جناح بازی پاک است و کسانی که به دستگاه نماز جمعه اتهاماتی وارد می_کنند لازم است که سند ادعای خود را ارائه دهند.
اصلاح گری، روشنگری ، بصیرت افزایی و معرفت بخشی در راستای حفظ انقلاب رسالت نمازجمعه است، جناح بازی و باند بازی از سوی دستگاههایی خارج از نماز جمعه صورت می_گیرد به گونه ای که اخیرا هم هجمه هایی علیه دستگاه نماز جمعه صورت گرفته که قطعا نشات گرفته از مواضع جناحی و باندی هستند.
حجت الاسلام هاشمی نژاد با بیان اینکه تبیین گفتمان ولایت وظیفه شرعی و قانونی نمازجمعه است؛ افزود: نماز جمعه یک دستگاه کم هزینه و پرفایده برای نظام مقدس جمهوری اسلامی است و در هر حال دستگاه نماز جمعه جایگاه خود را مدیون نعمت بزرگ ولایت است ، زیرا ائمه جمعه با اذن ولی فقیه اجازه برپایی این فریضه عبادی و سیاسی را می یابند.حجت الاسلام علی اکبر جمیاری نیز گفت: نماز جمعه و امام جمعه فقط یک وابستگی دارند و آن وابستگی به ولایت فقیه و رهبری است و چون رهبر معظم انقلاب رهبر همه طیف ها و مردم است نقش امام جمعه نیز مانند نقش رهبری در هر شهرستان و استان است.وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب همه طیف ها را در نظر می گیرد و آنها را هدایت و راهنمایی می کند و ائمه جمعه نیز اینگونه عمل می کنند، اضافه کرد: در خطبه اخلاقی نماز جمعه ، امام جمعه نقش پالایش اخلاقی را ایفا می کند و در خطبه سیاسی از یک سو کوتاهی های مسئولین جهت اصلاح و نقد مطرح می شوند و از سوی دیگر ائمه جمعه نقاط مثبت را برجسته می کنند.
ویبا تاکید بر اینکه نماز جمعه هیچ وقت وقف دولت ها نبوده، گفت: از آنجا که تریبون نماز جمعه جناحی نیست به همین دلیل ائمه جمعه در تمام دولت ها به نقد عملکردها پرداخته اند، اما چون برخی ها ظرفیت نقدپذیری نداشته اند برخوردهای جناحی را به نماز جمعه و ائمه جمعه نسبت می دهند.
حجت الاسلام جمیاری با بیان اینکه مسائل فرهنگی از جمله مسائلی هستند که در تریبون نماز جمعه همواره نقدهایی نسبت به آنها مطرح می شود، افزود: سوال این است که دولت ها تا چه حد در بعد فرهنگی با ولنگاری فرهنگی مقابله کرده اند؟ تریبون نمازجمعه یک تریبون فراجناحی است و آنچه که در این آیین عبادی و سیاسی همواره مهم بوده تبیین منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری است. با وجود سلایق و تفکرات سیاسی مختلف اگر در تریبون نماز جمعه جناحی عمل شود قطعا شاهد فاصله گرفتن این سلایق از نمازجمعه خواهیم بود.
حقیقت این است که عمل ائمه جمعه فراجناحی است ، اما شاید برخی از مباحث مطرح شده ازاین تریبون به مذاق عده ای خوش نیاید و آنها را نوعی تقابل با تفکرات خود بدانند غافل از اینکه ائمه جمعه دلسوز نظام هستند و سلایق در چارچوب نظام را مورد حمایت قرار می دهند.

نوشته شده توسط araz در پنجشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۷:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


4 − = سه