- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

نقض حقوق میلیون‌ها ایرانی در اثر تحریم‌های یکجانبه و نرسیدن دارو

Posted By admin On آذر ۳۰, ۱۴۰۰ @ ۹:۰۶ ق.ظ In اجتماعی | No Comments

خسرو منصوریان
گروه اجتماعی: مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را با ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران به تصویب رساند.
بامداد روز جمعه مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را به تصویب رساند؛ این قطعنامه در مجمع عمومی با ۷۸ رای مثبت، ۳۱ رای منفی، ۶۹ رای ممتنع، ۱۵ رای غائب به تصویب رسید قطعنامه‌ای که نسبت به سال گذشته با کاهش ۴ رای مثبت افزایش یک رای منفی و ۵ رای ممتنع کمتر شدن دو غائب به تصویب رسیده است.
این قطعنامه با ادعای نقض حقوق بشر در ایران توسط دولت‌های غربی به تصویب رسیده؛ حقوق بشری که امروز به عنوان ابزار سیاسی برای دولت‌ها شناخته می‌شود و کمتر در آن رنگ و بوی حقوق‌بشری دیده می‌شود.
قطعنامه‌ای که چند روز پیش علیه جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی مطرح شد همان قطعنامه‌ای است که سال گذشته هم باز به درخواست کانادا در مجمع عمومی طرح و به تصویب رسیده بود.
حقوق بشر ابزاری جهت حصول به اهداف سیاست خارجی کشور‌ها
کاظم غریب آبادی معاون بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به این قطعنامه گفت: در حال حاضر حقوق بشر سیاسی شده و به عنوان ابزاری جهت حصول به اهداف سیاست خارجی کشور‌ها استفاده می‌شود قطعنامه‌ای که علیه جمهوری اسلامی ایران هر سال مطرح می‌شود و امسال نیز در مجمع عمومی مطرح شد و با رای ضعیفی به تصویب رسید، توسط یکی از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر یعنی کانادا معرفی شده‌است؛ متاسفانه این کشور که خود از ناقضان اصلی حقوق بشر است، خود را جزو مدعیان اصلی حقوق بشر جلوه می‌دهد؛ لذا تا زمانی که چنین رویکرد‌های دوگانه و سیاسی بر حقوق بشر حاکم است، قربانی فقط و فقط حقوق بشر است.
غریب‌آبادی با بیان اینکه در این قطعنامه در خصوص موضوعات گوناگون کلی‌گویی شده و هیچ مصداقی معرفی نشده است، گفت: با کلی‌گویی به دنبال این هستند که به راحتی یک کشور را متهم کنند.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به اقدامات خود در جهت ارتقای حقوق بشر و حقوق مردم ادامه خواهد داد و تحت تاثیر اقدامات سیاسی سایر کشور‌ها و سازوکار‌ها قرار نخواهد گرفت؛ اما این رویکرد‌های سیاسی و دوگانه را به رخ مدعیان حقوق بشر خواهیم کشید و به آن‌ها متذکر خواهیم شد که حقوق بشر، یک موضوع سیاسی نیست که از آن استفاده دوگانه شود و بخواهند علیه برخی کشور‌ها از آن به عنوان ابزار استفاده کنند و در مورد برخی کشور‌ها و یا نقض حقوق مردم خود نیز سکوت کنند.
کشوری با کشتار دسته جمعی کودکان مدعی حقوق بشر است
کانادا ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده است، اما در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار ایرانی در کانادا حضور دارند که به دلیل عدم روابط سیاسی نتوانسته‌اند خدمات کنسولی را از ایران دریافت کنند که این خود نقض حقوق بشر آن هم ۴۰۰ هزار نفر محسوب می‌شود و البته علاوه بر نقض گسترده حقوق بشر ایرانیان کانادا خود به نسل کشی کودکان بومی در مدارس تحت حاکمیت کلیسا هم متهم است.
شده بسیاری از متهمان اقتصادی و ابربدهکاران بانکی از جمله خاوری که باعث تضییع حقوق بیت‌المال شده‌اند هم اکنون با پول‌های بادآورده و اختلاس‌های چند صد هزار میلیارد تومانی خود در دولت کانادا زندگی می‌کنند و این کشور حاضر به تحویل متهمان نیست.
کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر قوه و معاون بین الملل قوه قضاییه درباره ابربدهکاران بانکی که از کشور فرار کرده‌اند گفت: این معظلی است که ما با آن مواجه هستیم و کشور‌های مدعی حقوق بشر مانند کانادا در این زمینه با ما همکاری نمی‌کنند و بر همین اساس باید چندین اقدام را در دستور کار قرار دهیم.
وی ادامه داد: کنوانسیون مبارزه با فساد یک مبانی حقوقی را برای کشور‌هایی که معاهدات دو جانبه برای استرداد ندارند را می‌تواند فراهم کند تا در زمینه استرداد مجرمین و مفسدین اقتصادی و حتی اعاده اموال اقداماتی انجام شود؛ اما این در صورتی است که آن کشور در هنگام پذیرش کنوانسیون فساد اعلامی را به سازمان ملل مبنی بر اینکه با مبنای این گونه همکاری نمی‌کند تقدیم نکرده باشد که بسیاری از کشور‌ها حتی کشور‌های غربی این اعلامیه را نداده‌اند.
دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه به دنبال طراحی موضوعی هستیم که بتوانیم متوجه شویم چگونه از ساز و کار‌های مختلف در زمینه استرداد مجرمان و اعاده اموال آن‌ها کمک بگیریم گفت:البته این کار سختی است، زیرا کشور‌های مدعی با ما همکاری نمی‌کنند به ظرفیت‌های ما برای انجام این کار گسترده نیست، اما طراحی‌هایی را انجام می‌دهیم تا متوجه شویم چگونه می‌توانیم کار‌هایی را در این زمینه انجام دهیم.
نقض حقوق میلیون‌ها ایرانی در اثر تحریم‌های یکجانبه و نرسیدن دارو
علاوه بر دولت کانادا سایر کشور‌های غربی از جمله رژیم آمریکا هم از مدعیان اصلی نقض حقوق بشر در ایران هستند، اما همین کشور به دلیل تحریم‌های یک جانبه مانع رسیدن دارو و تجهیزات پزشکی به تعداد بسیار زیادی از ایرانیان شده از دبی نقش موثری در از بین رفتن جان بیماران به دلیل نرسیدن دارو‌ها دارد.
در حال حاضر تعداد زیادی از کودکان‌ای بی به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند دارو‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند و به همین دلیل جان خود را از دست می‌دهند، اما سوالی که وجود دارد این است که چرا دولت امریکا که خود باعث این تحریم‌ها از بیانیه‌ای این در محکومیت کشتار این کودکان صادر نمی‌کند کشوری که باعث از دست رفتن جان هزاران کودک است در مواردی که به خود مربوط باشد سکوت اختیار می‌کند و دیگر کشور‌ها را به نقض حقوق بشر محکوم می‌کند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران،رژیم آمریکا بنابر اذعان خود بی‌سابقه‌ترین نظام تحریمی را علیه مردم ایران وضع کرده است؛ اما در این قطعنامه هیچ اثری از محکومیت تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی علیه مردم ایران دیده نمی‌شود؛ به زعم آنان حقوق بشر صرفا حقوق چند زندانی است که کشور‌های غربی از آن‌ها به دلیل جرایمی که علیه مردم و یا کشور خودشان مرتکب شده‌اند، حمایت می‌کنند، آیا حقوق میلیون‌ها ایرانی که در اثر تحریم‌های یکجانبه، نرسیدن دارو، تجهیزات پزشکی و سایر موارد که نقض می‌شود، نقض حقوق بشر محسوب نمی‌شود؟
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d9%86%d9%82%d8%b6-%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82-%d9%85%d9%8a%d9%84%d9%8a%d9%88%d9%86%e2%80%8c%d9%87%d8%a7-%d8%a7%d9%8a%d8%b1%d8%a7%d9%86%d9%8a-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%ab%d8%b1-%d8%aa%d8%ad%d8%b1%d9%8a/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.