نقش فرهنگ استراتژیک بسیج در دفاع از انقلاب اسلامی

نقش فرهنگ استراتژیک بسیج در دفاع از انقلاب اسلامی

مریم فیله کش
گروه فرهنگی:امام خمینی (ره) در پنجم آذرماه سال ۱۳۸۵، یعنی مدتی بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، فرمان تاریخی تشکیل بسیج مستضعفان را صادر فرمودند: »یک مملکت بعد از چند سالی که ۲۰ میلیون جوان دارد باید ۲۰ میلیون تفنگدار داشته باشد و ۲۰ میلیون ارتش داشته باشد و یک چنین مملکتی آسیب پذیر نیست.« و امت اسلامی نیز در راستای تثبیت هر چه بیشتر بیعت خود با بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران به این فرمان لبیک گفتند و گروه های مقاومت مردمی را در مساجد سراسر کشور به منظور حفظ و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی تشکیل دادند. بنابراین بسیج ماهیتی اسلامی و مردمی دارد و انقلاب اسلامی نیز در درجه اول یک انقلاب فرهنگی و متکی به مردم بوده است. این مساله حفظ انقلاب اسلامی و گسترش آن را با توجه زمینه های فرهنگی برجسته می کند و بسیج نیز به عنوان یکی از نیروهای پیش رو در عرصه فرهنگی مطرح است. یکی از دستاوردهای مهم بسیج در همین ارتباط صدور الگو و فرهنگ بسیج به کشورهای عراق، لبنان، فلسطین و سوریه است. بنابراین در شرایط کنونی مقاومت نیروهای مردمی در عراق و سوریه با استفاده از الگوی بسیج سازماندهی شده است. تشکیل گروه های مردمی همچون عصائب اهل حق، سپاه بدر در عراق و حشد الشعبی متاثر از تفکر و فرهنگ بسیجی در ایران بوده است. در واکنش به سقوط موصل در ژوئن ۲۰۱۴ میلادی به دست نیروهای داعش، بسیج مردمی عراق به فتوای مراجع دینی تشکیل شد. این نیروهای مردمی به کمک ارتش عراق توانستند از پیشروی داعش به سمت بغداد جلوگیری کنند.
عقیل حسینی رئیس شورای بسیج عراق، از بسیج عراق به عنوان ادامه بسیج ایران یاد می کند. موفقیت نیروهای مردمی عراق تا آن حد است که رسانه های امریکایی به حماسه های بی نظیر آن اعتراف کرده اند.
مجله نیوز ویک در همین رابطه می نویسد: نیروهای مردمی عراق که با داعش مبارزه کرد و معادله پیروزی را برای عراق به ارمغان آورد در سطح دنیا چهارمین قدرت کوبنده و خطرناک پس از نیروهای ویژه دریایی آمریکا نوی سیل، آلفا روسیه و ایکو کبرای اتریش است. در سوریه نیز ارتش مردمی »جیش الشعبی« در تابستان سال ۲۰۱۲ میلادی با الهام از نیروی مقاومت بسیج در ایران شکل گرفت که از همان ابتدا تاثیر به سزایی در مهار و شکست تروریست ها در مناطق مختلف این کشور، به خصوص پاک سازی شهر »حلب«، از گروه‌های تروریستی مسلح به خصوص گروه‌ مسلح موسوم به »ارتش آزاد« داشته است. همچنین نیروهای مقاومت مردمی بسیج در سوریه نقش مهمی در بازدارندگی ایالات متحده امریکا در حمله به کشورشان داشته اند؛ چرا که وجود این نیروهای گسترده از یک سو نشان دهنده حمایت وسیع مردم از رژیم بشار اسد است و از سویی دیگر باعث می شود که دشمن نتواند ارزیابی دقیقی از این نیروهای مردمی داشته باشد. آنچه گفته شد بخوبی نشان می دهد که امروز اندیشه و فرهنگ بسیجی در کل جهان اسلام فراگیر شده و از مرزهای ایران عبور کرده است. از این موفقیت و دستاورد بسیج می تواند به واسطه فرهنگ استراتژیک بسیج باشد.
به این معنی که ما در فرهنگ استراتژیک به روش هایی که بسیج برای دستیابی به اهدافش دنبال می کند، تاکید می کنیم و این روش ها فراتر از اقدامات نظامی صرف است. در ادامه به برخی از عناصر فرهنگ استراتژیک بسیج که نقش غیر قابل انکاری در پاسداری از انقلاب اسلامی داشته است اشاره می کنیم:
اشاعه فرهنگ و تفکر بسیجی:دشمنان انقلاب اسلامی وقتی از شکست نظامی جمهوری اسلامی ایران ناامید شدند؛ عرصه فرهنگی را هدف قرار دادند، بنابراین وظیفه بسیجی در درجه نخست کسب آگاهی از اهمیت نبرد فرهنگی و درک موقعیت خطیر فرهنگ بسیجی و اشاعه آن در سطح جامعه است. در اندیشه امام خمینی (ره) ممنوعیت‌، شجاعت‌، ولایت‌، آگاهی و شناخت‌، دشمن شناسی‌ و حریت از شاخص های فرهنگ و تفکر بسیجی محسوب می ‌شوند‌.
مقابله با تهاجم فرهنگی:تهاجم فرهنگی عرصه های وسیعی دارد؛ اما نقطه کانونی آن از میدان به در کردن دین اسلام است. وقتی بسیج مفهوم پیدا می‌ کند که عده‌ ای معتقد باشند، دینی هست و این دین دارای حقایقی اصیل و ثابت و ارزش هایی معتبر است و همچنین پایه ‌های این دین قابل شناخت و دفاع است. امّا اگر تلاش ‌های عده ‌ای باعث تزلزل و انحراف در این اعتقادات شود و محیط نورانی جامعه را ابرهای تیره و تار برآمده از فضای مغرب ‌زمین تاریک کنند تا جلوی خورشید دین گرفته شود، در این صورت بسیجی نیز مفهومی نخواهد داشت مبارزه با ظلم:مبارزه با ظلم یکی از عناصر مهم فرهنگ استراتژیک بسیج است. این محور در عین این که متخذ از ایدئولوژی اسلامی انقلاب است، حوزه ای فراتر از پیروان دین اسلام را در بر می گیرد. امام خمینی (ره) در همین ارتباط می_فرمایند »ما در کنار تمام مظلومان جهان ایستاده_ایم« بنابراین هر جا که مظلومان جهان صرف نظر از اعتقاد دینی آنها تحت ستم باشند مورد حمایت بسیج قرار می_گیرند. بسیج با حرکت در این روند می تواند تفکر مبارزه با ظلم را به فرهنگ سیاسی کشورها و مناطق تحت ستم وارد کند و یک نهضت فکری جهانی علیه ظلم و ستم به و جود آورد. فرهنگ ایثار و شهادت طلبی:فرهنگ ایثار و شهادت طلبی در حفط اسلام و نظام اسلامی جایگاه ویژه ای دارد.
این فرهنگ که برگرفته از واقعه عاشورا است رمز موفقیت انقلاب اسلامی و عامل اصلی پیشبرد جنگ تحمیلی نیز به شمار می رود. در چنین شرایطی عناصر اصلی میدان نبرد شجاعت، فداکاری، قناعت، خودفراموشی، خداخواهی و …، بود که خیل بسیجیان عاشق امام با روحیه بسیجی توانستند حامل اصلی این ارزش ها باشند و مقاصد دشمنان اسلام را از آغاز جنگ با شکست مواجه نمایند.
هسته مرکزی این روحیه همانا نگرش به پدیده های مادی از دریچه نیاز به عنوان وسیله و نه اصالت دادن به آنها است و از سوی دیگر تمامی امور در راستای دین و انقلاب و حفظ آرمان آن مفهوم می یابند. از این رو از خودگذشتگی و فداشدن برای دیندار ماندن امّت، یکی از وجوه برجسته روحیه بسیجیان بود. (صفری،۱۳۸۹) در شرایط کنونی نیز تداوم فرهنگ شهادت طلبی را در مبارزه با داعش توسط مدافعین حرم شاهد هستیم.عناصر فرهنگ استراتژیک بسیج بسیار گسترده است و در این بیان کوتاه نمی توان به همه آن عناصر اشاره کرد. اما آنچه بیان شد به خوبی نشان می دهد که این عناصر فرهنگی، پتانسیل لازم را برای همه گیر شدن و جهانی شدن دارد و امید است که با زنده نگه داشتن آن ها شاهد بیداری اسلامی و نابودی استکبار و ائتلاف صهیونسیتی در سراسر جهان باشیم. این عناصر راهبردی سبب شده اند تا ارزش های انقلاب اسلامی نه تنها از مرزهای کشور، بلکه از مرزهای منطقه ای فراتر رود و امروز شاهد هستیم که جریانات مقاومت در مناطق مختلف دنیا، از تقابل با نظام سلطه سخن می گویند. برخی از این جریانات همانند آنچه در آمریکای لاتین هستند، با برخی ارزش های بسیج و انقلاب اسلامی همسو می باشند و ترویج بیشتر عناصر راهبردی فرهنگ بسیجی می_تواند به تقویت گفتمان مقاومت در دنیا بینجامد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


+ 8 = دوازده