نقش شهرک کانی‌های غیرفلزی خوی در جلوگیری از خام فروشی

نقش شهرک کانی‌های غیرفلزی خوی در جلوگیری  از خام فروشی

مهدی قلی پور

گروه اقتصادی: با وجود معادن غنی سنگ و همچنین حضور معدنکاران مجرب در استان آذربایجان غربی ، شهرک کانی های غیر فلزی خوی محیط مناسبی را جهت فرآوری محصولات کانی های غیرفلزی و به خصوص سنگ های تزیینی ایجاد می کند.
هم اکنون ۸۹۵ شهرک و ناحیه صنعتی در سراسر کشور زیر نظر این مجموعه قرار دارد که بیش از ۹۰ درصد واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد.
وظیفه اصلی شرکت شهرکهای صنعتی استان ایجاد بستر مناسب و زیربنایی در شهرکها و نواحی صنعتی برای ایچاد واحدهای تولیدی و صنعتی است و این شرکت با ملحوظ نمودن و رعایت سیاستهای عمومی دولت در رابطه با توسعه صنایع در سطح کشور مبادرت به انجام عملیات و خدمات لازم در کلیه زمینه ها برای گسترش و تامین تاسیسات زیربنائی ضروری جهت متقاضیان ایجاد واحدهای صنعتی کرده است.
آماده سازی اراضی و مهیا نمودن امکانات زیربنائی از قبیل آب، برق، راه دسترسی ، تلفن و سایر امکانات زیر بنائی به منظور فراهم سازی بستر مناسب جهت استقرار صنایع در اقصی نقاط استان از دیگر ماموریت های شرکت شهرک های صنعتی استان است.
شرکت شهرکهای صنعتی استان آذربایجان غربی تاکنون توانسته است نسبت به ایجاد ۱۶ شهرک صنعتی و یک شهرک فن آوری الکترونیک و صنایع غذایی ، احداث مجتمع کارگاهی جدید در پنج شهرک صنعتی یعنی ارومیه ۲ ، خوی ، میاندوآب ، سلماس و مهاباد اقدام کند.
شهرستان خوی با توجه به وجود ظرفیت‌های زیاد در حوزه‌ی معدن از جمله وجود معادن متعدد و بحث ایجاد شهرک کانی‌های غیرفلزی و تجمیع سنگ‌کاران و معدنکاران در این شهرک هم‌چنین هم‌جواری شهرستان خوی با چند کشور خارجی، می‌تواند در کل کشور مطرح باشد اما متأسفانه سنگ‌هایی که از خوی استخراج می‌شوند برای فرآوری به استان‌های دیگر فرستاده می‌شوند که به این علت صدمات و آسیب‌های زیادی به شهرستان خوی وارد می‌شود.بعنوان مثال معدن سیلیس خوی با ۹۹ درصد خلوص هیچ آورده‌ی اقتصادی و ثروت‌افزایی برای ما نداشته و عمدتأ محصول این معدن بصورت خام فروخته می‌شود.
این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند که احداث شهرک کانی‌های غیرفلزی و تجمیع سنگ‌کاران و معدنکاران با توجه به ظرفیت‌های فراوان شهرستان بعنوان یک پروژه‌ی ارزآور و اشتغالزا در منطقه آذربایجان غربی ارزیابی می کنند.
اخیرا نیز مسئولان شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی از راه‌اندازی شهرک کانی‌های غیرفلزی خوی خبر دادند.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با راه اندازی این شهرک صنعتی به صادرات مواد خام پایان ‌داده می شود. مقدمات راه اندازی این شهرک تخصصی در ۹۸ هکتار شامل استعلام های لازم در خصوص زمین مورد نیاز و طراحی شهرک در سال های گذشته اجرا شده است.
به عبارت دیگر، با خاتمه یافتن احداث شهرک کانی های غیرفلزی در خوی صادرات مواد خام معدنی پایان یافته و محصولات تولیدی داخلی با ارزش افزوده بیشتر جایگزین آن می‌شوند.
این شهرک در ۹۸ هکتار و در سه راه ایواغلی خوی احداث می شود و در حال حاضر کارهای مطالعاتی آن در دو فاز به اتمام رسیده است. محل شهرک در جنب ناحیه صنعتی ایواوغلی خوی به دلیل وضعیت خاص این شهرستان، برای اجرای طرح شهرک کانی غیرفلزی بسیار مناسب است.
برای احداث این شهرک ۶۳۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است. با وجود معادن غنی سنگ و همچنین حضور معدنکاران مجرب در استان این شهرک محیط مناسبی را جهت فرآوری محصولات کانی های غیرفلزی و به خصوص سنگ های تزیینی ایجاد می کند. با اجرا و بهره برداری از این شهرک ارزش افزوده بالایی در بخش معدن نصیب استان ایجاد می شود و علاوه بر ایجاد اشتغال در استان از خروج سنگ های معدنی به صورت خام جلوگیری می شود.
پیش بینی می شود با توجه به نیاز استان با بهره برداری از این شهرک حدود ۴۰ واحد صنعتی فراوری سنگ در آن مستقر شود. در فاز نخست عملیات اجرایی ۱۰۰ هکتار از این اراضی انجام خواهد شد و زیرساخت‌های لازم از قبیل آب و برق و راه دسترسی تامین می‌شود.
این در حالی است که با عنایت به زمینه‌های سرمایه‌گذاری و بستر اشتغال‌زایی در این امر اساسی با عنایت به مصوبه دولت در مورد شهرک کانی‌های غیرفلزی در شهرستان خوی باید هر چه زودتر فراهم شود.
وجود ظرفیت‌های معدنی و ذخائر زیر زمینی در منطقه، نشان می دهد که ظرفیت‌های شهرستان خوی در بخش معادن برای سرمایه‌گذاری باید ارزیابی شده و اطلاع رسانی دقیقی به منظور مشارکت بخش خصوصی انجام شود.
موقعیت استراتژیک شهرک کانی غیرفلزی و قرار گرفتن در جاده ترانزیتی بازرگان و همچنین همجواری با ناحیه صنعتی ایواوغلی باعث شده است تا چشم انداز خوبی برای منطقه تصور کرد که سبب رونق اقتصادی این منطقه خواهد شد.
از سوی دیگر، به گفته مسئولان شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی از نیمه نخست سال جاری واحدهای شهرک کانی غیرفلزی استان به صنعتگران مرتبط واگذار شده است و با وجود معادن غنی سنگ و همچنین حضور معدنکاران مجرب در استان این شهرک محیط مناسبی را جهت فرآوری محصولات کانی های غیرفلزی و به خصوص سنگ های تزیینی ایجاد می کند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۸ ق.ظ

۱ نظر

نظر -49 - 0 از 1اولین« قبل بعد  » آخرین 
  1. 0

    سلام و یورولمییاسیز سایقیلی سوی داشلاریمیز
    اومودوم آللاها و بو دوولته دیرکی بو ایش گؤروله جک
    ساغ قالین شاد یاشایین

نظر -49 - 0 از 1اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه


نُه − = 5