نقش رفتاری آموزه های شهری در میدانگاه فرهنگی

نقش رفتاری آموزه های شهری در میدانگاه فرهنگی

علی رزم آرای
گروه فرهنگی: در جامعه امروز بسترسازی نشانه¬های شهری در جهت تعمیم الگوهای آموزش شهروندی بسیار با اهمیت است، بر این اساس این مؤلفه از مباحث اساسی مطالعات شهری است؛ این عنصر در زیباسازی جوامع شهرنشین رو به گسترش از اهمیت فراوانی نسبت به دوره¬های تاریخی گذشته برخوردار بوده ¬است، بسترسازی این عنصر در سطح جامعه شهری در راستای ضرورت نظام مهارت¬های شهروندی باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد؛ بر این اساس طراحی این نشانه¬ها در سطح شهرها به نوعی آموزش غیرمستقیم استمرار و تقویت نظام ارزشی مهارت‌های شهروندی مدنیت شهری، مشارکت محلی و هویت‌های شهروند محوری را به همراه خواهد داشت.نقش رفتاری آموزه¬های شهری در یک جامعه در پنج بُعد خلاصه می¬شود. الف) نوع دوستی که شامل رفتارهای یاری دهنده و کاملا ً داوطلبانه به منظور کمک به شهروندان است. ب) جوانمردی که در این بعد شهروندان همراه با رفتارهای جوانمردانه خود سعی بر این می¬کنند که خرده جویی¬ها و خرده¬گیری¬ها را نسبت به یکدیگر کاهش دهند. ج) خوش¬خویی نمونه دیگری از آموزش رفتارهای شهروندی نسبت به یکدیگر است، که باید به صورت مشارکت فعالانه و مسئولانه بین شهروندان توسعه داد. د) ادب و مهربانی بعد دیگری از رفتارهای شهروندمدارانه نسبت به یکدیگر است، این رفتارها مانع ایجاد مشکل و مسئله در محیط‌های مختلف زندگی شهروندان خواهد شد، در واقع نقش و احترام و تکریم یکدیگر شهروندان و رعایت حقوق شهروندان نسبت به یکدیگر در گسترش این نقش رفتاری بسیار مؤثر است. ه) وظیفه شناسی بخش دیگری از رفتارهای شهروندمداری است که باید در قالب برنامه¬های آموزشی به شهروندان جامعه آموزش داد که این بعد تلاشی فراسوی الزامات رسمی است که هر فردی باید در جهت همیاری همکاری و توسعه همه جانبه خود در خود به وجود آورد. نقش این آموزه های مدنی در جوامع امروز باعث تقویت مشوق¬هایی چون »احساس برادری، همنوعی، تعهد و مسئولیت پذیری و…« خواهد شد. نقش این آموزه¬ها در جامعه ارتقاء دلبستگی فرهنگی بالای شهروندان به هویت شهری خواهد شد.نشانه¬های شهری و واقعیت فرهنگ اجتماعی: طراحی و نصب نمادها و نشانه¬های شهری به عنوان یک واقعیت اجتماعی از مؤلفه¬های مدرن کلان شهرها است، که ۱-در تقویت تعهد اجتماعی شهروندان به ساختار مدیریت شهری اثرگذار است.۲- وجود این نشانه¬ها باعث نهادینه شدن ارزش¬ها و هنجارهای حاکم بر ساختار فرهنگ شهری شده ۳- احساس تعلق و عضویت اجتماعی شهروندان را برای مشارکت جدی و فعالانه در توسعه پایدار شهری افزایش می¬دهد. با توجه به رویکردهای اجتماعی در حوزه نمادها و نشانه های شهری به عنوان یک واقعیت اجتماعی باید اشاره به این کرد که نشانه¬های شهری به عنوان یک واقعیت اجتماعی در ساختار فرهنگی جامعه ایران در قالب امکان شهروندی »که متناسب با ظرفیت و پتانسیل شکل گیری تقویت زمینه¬ها و بسترسازی شهروندی است. این نوع نشانه¬ها در قالب ایجاب شهروندی که ضرورت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را در بازتولید هویت شهری میسر می¬سازد در حال حاضر مورد توجه ساختار مدیریت شهری قرار گرفته است. بنابراین ضرورت نشانه های شهری در سه بعد شهروند (مدنی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی) باعث ترویج اخلاق، احترام و نهادینه کردن قانون شهری خواهد شد.«
نشانه¬های شهری و ضرورت تربیتی:مفهوم آموزه های شهری به طور غیر مستقیم از مفاهیم اساسی برنامه ریزی‌های فرهنگی شهر است. در واقع این پدیده شهری را می¬توان آموزش شیوه¬های زندگی کردن با یکدیگر به طور خاص در یک جامعه تلقی کرد. ضرورت نشانه¬های شهری به عنوان یک واقعیت تربیتی نوعی شناخت و آگاهی شهری را نسبت به بازتولید فرهنگ شهری متناسب با هنجارها و ارزش¬های حاکمیت ارتقاء می¬دهد. ضرورت تربیتی این آموزه¬ها به عنوان یک واقعیت باعث ارتقاء سواد بصری و رسانه_ای شهروندان شده است. این نوع زیباسازی هدفمند منجر به این شده که مهارت¬های زندگی اجتماعی و فرهنگی شهروندان را تقویت نماید.
ضرورت این نشانه¬ها در شهر بر پایه اهداف و مقاصدی در نظر گرفته شده است؛ در هر جامعه¬ای این اهداف شامل این »آموزش درباره شهروندی- آموزش از طریق شهروندی آموزش به منظور شهروندی« خواهد شد. آموزش درباره شهروندی به عنوان یک واقعیت تربیتی بر پایه آماده کردن افراد از نظر دانش کافی و درک تاریخ ملی و ساختارهای زندگی سیاسی و مدنی متمرکز است. آموزش از طریق شهروندی در حوزه فرایند تربیتی مستلزم یادگیری افراد از طریق انجام فعالیت‌های کاملا ً فعال تجربه¬های مشارکتی در شهر است، این یادگیری عصر دانش را تقویت می‌کند. آموزش به منظور تربیت شهروندی چه از این دو رویه مذکور را اشاره شده شامل افراد به یکسری ابزارها را شامل دانش و درک مهارت¬ها و نگرش¬ها، ارزش¬ها و گرایش¬ها مجهز می¬کند و آن‌ها را قادر می¬سازد تا مشارکتی فعالانه و معقول در ر نقش¬ها و مسئولیت¬هایی در زندگی بزرگ‌سالی با آن روبرو است داشته باشند.
این رویه آموزش شهروندی را با کل تجربه آموزش دانش آموزان پیوند می¬دهد. حال با توجه به این فرایندها هدف از ضرورت تربیتی نشانه¬های شهری در ساختار مدیرت شهری جامعه ایران این‌گونه است که: بسط این نمادها و نشانه به شناخت فرهنگی شهروندان کمک بسیاری کرده است.در حوزه دانش نظری و عملی: این بعد نیز باعث می¬شود که مدیران و کارشناسان شهری با توجه به تغییرات شهری اهتمام ویژه ای به بسط فرهنگی و آموزشی چنین عناصر زیباسازی داشته باشند. در حوزه ارزش¬های فرهنگی و ملی: ضرورت این نشانه¬ها در سطح شهر به تقویت حفظ الگوهای فرهنگی میراث معنوی جامعه منجر خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۵:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


+ 7 = نُه