مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي:

نقش رسانه‌ها در توسعه همه‌جانبه کشور بی‌بدیل است

نقش رسانه‌ها در توسعه همه‌جانبه کشور بی‌بدیل است

گروه خبر:مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: نقش رسانه‌ها در توسعه همه‌جانبه کشور بی‌بدیل است.
به گزارش آرازآذربایجان، حجت‌الاسلام محمدباقر کریمی در نخستین جشنواره استانی رسانه و نظم و امنیت عمومی و همایش پلیس با رابطین اجتماعی سازمان‌های دولتی که در سالن اجتماعات اداره کل میراث فرهنگی ترتیب یافت، اظهار داشت: نقش رسانه‌های ارتباط جمعی در جامعه امروز بی‌بدیل است.
وی با بیان اینکه رسانه‌ها جزو ارکان توسعه هر کشور قلمداد می‌شود، ادامه داد: رسانه‌ها نقش بی‌بدیل در توسعه کشور در تمامی زمینه‌ها ایفا می‌کنند و نقش رسانه‌ها در دفاع از حق و حقوق شهروندی در بحث فرهنگ‌سازی و شهرنشینی محوری است.
کریمی، رسانه‌ها را بازوی توانمند نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد و متذکر شد: رسانه‌ها در برقراری امنیت در جامعه نقش به‌سزایی دارند و بستر اول در ایجاد امنیت اجتماعی، ایجاد آرامش و احساس امنیت در جامعه است.
وی با بیان اینکه احساس امنیت خود امنیت را در جامعه به بار می‌آورد، افزود: رسانه‌ها باید در برقراری امنیت و احساس امنیت در جامعه همکاری داشته باشند و در حال حاضر نیز شاهد این موضوع هستیم.
این مسئول با تأکید بر اینکه بنای حرکت در جامعه باید دفاع از قانون و آزادی‌های مشروع مردم باشد، خاطرنشان کرد: نظم اجتماعی محقق نمی‌شود مگر در عمل به قانون و نباید اجازه دهیم در جامعه بی‌قانونی حاکم شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی تصریح کرد: امروز مردم به آرامش و احساس امنیت نیاز دارند و مردم حق و حقوقی دارا بوده که باید در چارچوب قانونی لحاظ شود.
وی تشریح کرد: یکی از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد در حمایت از شبکه‌های اجتماعی بحث توسعه شبکه ملی فرهنگ بوده که از جمله اولویت‌های مورد نظر است و در این راستا حرکت‌های خوبی در کشور آغاز شده که آذربایجان غربی نیز از این موضوع بی‌بهره نبوده است.
کریمی ادامه داد: در این راستا حمایت‌های مادی و معنوی از افرادی که در حوزه شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند انجام خواهد شد که حمایت‌‌ها حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را شامل می‌شود.
*رسانه‌های ارتباط جمعی بازوی توانمند نیروی انتظامی هستند
مشاور مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان غربی گفت: رسانه‌های ارتباط جمعی بازوی توانمند نیروی انتظامی هستند.
علی ملااحمدی دراین جشنواره ، اظهار داشت: نقش رسانه‌ها در برقراری نظم و امنیت در جامعه بی‌بدیل است.
وی ادامه داد: یکی از ارکان‌های اصلی که در سازمان‌های اجتماعی مطرح بوده خانواده و مدرسه است و در حال حاضر به غیر از خانواده و مدرسه بیشترین عاملی که فرزندان و حتی خود ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد عنصر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی بوده که جامعه را خواسته یا ناخواسته البته هدف‌دار تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
ملااحمدی با بیان اینکه انتشار یک خبر می‌تواند اقتصاد مملکت را تحت تاثیر خود قرار دهد، تصریح کرد: رسانه‌ها به عنوان جریان هدایت‌بخش که در تنویر افکار عمومی نقش به سزایی دارند مطرح بوده که در کهکشان رسانه‌های دنیا شاهد آن هستیم.
مشاور مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان غربی اضافه کرد: رسانه‌ها در شکل‌دهی به جامعه تاثیرات به‌سزایی دارند و در این راستا رسانه ملی به تناسب فراگیری تاثیرات بیشتری از دیگر رسانه‌ها برخوردار خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از کارکردهای اصلی دولت برقراری نظم و امنیت در جامعه بوده و امنیت یکی از مطالبات عمومی جامعه است به طوری که توسعه در جامعه نیاز به امنیت در بستر جامعه دارد و این محقق نمی‌شود مگر با ابزاری که در دست دولت‌ها است.
ملااحمدی ادامه داد: یکی از ابزارهای مهم در دست دولت قدرت است و قدرت همان بحث‌های امکاناتی را شامل می‌شود و در این راستا اقتدار از قدرت نیز مهم‌تر بوده و احساس اقتدار در جامعه بیشتر به دولت‌مردان کمک می‌کند.
مشاور مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان غربی متذکر شد: هر چه دولت بتواند خود را در جامعه مقتدر نشان دهد آرامش روانی در جامعه خود را بهتر نشان خواهد داد.
وی در پایان با بیان اینکه رسانه‌ها باید در انتشار اخبار و ارائه اطلاعات دقیق و صریح به جامعه تلاش داشته باشند، توضیح داد: رسانه‌ها بازوی توانمند در اختیار مسئولان انتظامی استان و کشور بوده و در راستای تنویر افکار عمومی و برقراری نظم و امنیت می‌توانند نقش به‌سزایی ایفا ‌کنند.
*مشارکت اجتماعی مهم‌ترین عامل تحقق امنیت در جامعه
فرمانده انتظامی آذربایجان غربی مشارکت اجتماعی را مهم‌ترین عامل در تحقق امنیت در جامعه عنوان کرد و گفت: در راستای تامین نظم و امنیت، توسعه اخلاق، توسعه بهداشت عمومی و تمامی عرصه‌های حاکمیتی نیاز به مشارکت اجتماعی است.
سردار محمد شرفی نیزدر همین جشنواره ، اظهار داشت: در راستای تامین نظم و امنیت، توسعه اخلاق، توسعه بهداشت عمومی و تمامی عرصه‌های حاکمیتی نیاز به مساعدت و همکاری است.
وی ادامه داد: رویکردهای صد درصد سلبی و ایجابی نتیجه‌بخش نبوده و باید از رویکردهای مختلف استفاده کرده و از ظرفیت تمام دستگاه‌ها و فکر و اندیشه اصحاب قلم استفاده کنیم تا جامعه‌ای بسازیم که مورد نیاز و مطالبه آحاد مختلف جامعه است.
فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: با همکاری اصحاب رسانه و مشارکت اقشار مختلف مردم و سایر دستگاه‌ها نتایج مثبتی را در عرصه‌های مختلف شاهد خواهیم بود.
شرفی با بیان اینکه از سال ۹۱ بالای ۲۲ تن پیش‌‌سازهای موادمخدر در جنوب استان کشف شد، ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده در ‌حال ‌حاضر بالای ۷۶ درصد کاهش کشفیات موادمخدر در منطقه را شاهد هستیم.
وی متذکر شد: برخی‌ها دچار افراط امنیتی هستند به‌طوری‌که همه مسائل اجتماعی را امنیتی می‌دانند که باید این موضوعات با طرح موضوع توسط اصحاب رسانه تسهیل شود تا جامعه متعادل شود و در این راستا صاحبان اندیشه و قلم باید جامعه را متعادل کنند.
فرمانده انتظامی آذربایجان غربی ادامه داد: باید فردگرایی و سازمان‌گرایی را تشویق کنیم تا نتیجه آن جامعه‌گرایی باشد و با رشد افراد و سازمان‌ها جامعه رشد یابد.
وی با تاکید بر اینکه باید آموزش سرلوحه تمام برنامه‌ریزی‌های آینده قرار گیرد، ابراز داشت: آموزش موجب توانمندی‌های بیشتر خواهد شد و این موضوع ارتقای آحاد جامعه را در پی دارد.
فرمانده انتظامی آذربایجان غربی در پایان اظهار داشت: جامعه به امنیت و آرامش نیاز دارد و در این راستا رسانه‌ها نقش به‌سزایی در اطلاع‌رسانی و پیشگیری از جرائم ایفا می‌کنند.
*دریافت ۱۲۶ اثر توسط دبیرخانه جشنواره رسانه و نظم و امنیت عمومی
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی گفت: ۱۲۶ اثر توسط دبیرخانه نخستین جشنواره استانی رسانه و نظم و امنیت عمومی دریافت شد که ۹ نفر به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.
سرهنگ علی قهرمان درادامه جشنواره با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری، اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند حفظ امنیت اجتماعی در محیط جامعه اسلامی اساسی‌ترین وظیفه نیروی انتظامی است.
وی خاطرنشان کرد: نظم و هماهنگی میان سازمان‌ها و نهادهای تشکیل‌دهنده یک نظام مستلزم شناخت دقیق وظایف و توانمند‌ی‌های موجود هر یک از سازمان‌هایی که در درون نظام فعالیت می‌کنند، است.
قهرمان تصریح کرد: هدف از برگزاری این همایش توسعه و تعمیق ارتباط نیروی انتظامی با سایر سازمان‌ها و مراکز دولتی در اجرای طرح مشترک، اثربخش و بهره‌برداری از ظرفیت‌های متقابل طرفین برای کنترل و غلبه بر جرائم و آسیب‌های اجتماعی است.
وی با بیان اینکه انتظار از ادارات کمک به شکل‌گیری سامانه‌های کنترل اجتماعی با مشارکت اقشار جامعه و ساکنان محلات است، افزود: تعامل با پلیس در راستای ارتقای آگاهی‌ها و فرهنگ خودکنترلی و افزایش برنامه‌های پیشگیری در محیط‌های هدف شامل خانواده، محیط‌های کارگری و محل‌های آسیب‌پذیر نیز باید بیشتر مدنظر قرار گیرد.
قهرمان بهره‌گیری از ظرفیت اصحاب رسانه برای توسعه امنیت اجتماعی را از جمله اهداف اصلی برگزاری نخستین جشنواره استانی رسانه و نظم و امنیت عمومی عنوان کرد و ادامه داد: استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای توسعه امنیت اجتماعی به منظور تقویت بسترها و زمینه‌های رسانه‌ای نظم و امنیت عمومی، بسط و گسترش تعامل هدفمند ناجا و رسانه‌ها، تقویت سهم رسانه در پیشگیری از حوادث و آسیب‌های اجتماعی و… از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی با بیان اینکه آثار در سه بخش خبر، گزارش و مصاحبه ارسال شده، خاطرنشان کرد: کلیه آثار دریافتی جشنواره شامل ۱۲۶ اثر در محورهای ابعاد جامعه شناختی تهیه، تدوین و انتشار اخبار اجتماعی، ظرایف روان‌شناختی نشر و تحلیل اخبار حوادث و رخدادها، نقش رسانه‌ها در ترویج قانون‌گرایی و نظم‌پذیری، سازوکارهای رسانه‌ای ارتقای نظم و امنیت اجتماعی و سهم و نقش رسانه‌ها در ارتقای تعامل پلیس و مردم بوده که ۹ نفر به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی در پایان متذکر شد: رسانه‌ها براساس رسالت خویش نقش اساسی در ایجاد قانون‌گرایی و نظم‌پذیری، ارتقای احساس امنیت روانی شهروندان ایفا می‌کنند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۷:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


− شش = 3